Elektrobusy s velkými bateriemi mají problémy s údržbou a váhou, Navíc nevydrží jezdit celý den.
Budoucnost provozování elektrobusů v městské dopravě brzdí podle výrobce nabíjecích stanic ABB dobíjení baterií přes noc. Řešením mohou být dobíjecí stanice na konečných zastávkách, kde se elektrobus dobije za tři až šest minut, a nemusí tak do garáže. ČTK to včera na veletrhu Amper v Brně řekl výrobní a marketingový ředitel ABB Miroslav Kuželka. Podobný systém kromě ABB nabízí v Evropě tři další firmy, u nás ale zatím v žádném z měst není.
„Jsou města, která mají zájem o pilotní projekty, nyní si nechávají zpracovat studie proveditelnosti,“ uvedl Kuželka. Nejdál jsou podle něj v zavádění elektrobusů v Ostravě a Hradci Králové.
V Hradci Králové bude ve druhé půlce letošního roku jezdit na elektrický pohon asi polovina vozů MHD. Městský dopravní podnik letos postupně pořídí 20 elektrobusů a devět trolejbusů. Zatím podíl vozů s pohonem na elektřinu činí zhruba 30 procent. „Moderní trend je dnes elektromobilita. Úplná nahraditelnost ale není možná. V případě výpadku elektřiny musíme mít vozy, které jezdí i na jiná alternativní paliva,“ uvedl už dříve řekl ředitel podniku Zdeněk Abraham.
Podle Kuželky mají ale elektrobusy s velkými bateriemi problémy s údržbou a váhou. Navíc nevydrží jezdit celý den a baterie zabírají prostor na úkor místa pro cestující. Dobíjecí stanice na zastávkách se podle něj ze zkušeností ze zahraničí vyplatí lépe a technologie postupně zlevňují.
ABB má sídlo ve Švýcarsku. Do Česka společnost přišla začátkem 90. let minulého století. Podniká v ČR v oblasti energetiky a automatizace a zaměstnává zde přes 3400 lidí.