Analytici společnosti Gartner předpovídají, že do roku 2025 nasadí pětina z deseti největších obchodních řetězců blockchain v oblasti bezpečnosti a dohledatelnosti potravin s cílem zvýšit míru dohledu nad výrobou, kvalitou a čerstvostí.
Obrat v segmentu potravin v současné době celosvětově roste – a to ve všech regionech, zároveň je kladen stále větší důraz na čerstvost, kvalitu, a tedy i rychlost dodání potravin. Zákazníci se také více zajímají o původ potravin, aktivity dodavatelů v oblasti udržitelnosti a celkově o kvalitu.
„Blockchain může pomoci zvýšit důvěru zákazníků a tím i jejich celkovou důvěru a loajalitu,“ uvedla ředitelka výzkumu Gartner Joanne Jolietová. „Obchodní řetězce již dnes zkoušejí a hledají způsoby, jak blockchain nasadit pro lepší transparentnost své nabídky. Znalost či schopnost přesně určit původ konkrétního produktu lze interně využít i jinak – například při stahování závadných potravin z prodeje.“
Blockchain se podle Gartneru zdá být pro zvýšení transparentnosti a viditelnosti potravinářského dodavatelského řetězce takřka ideálním. Mezi řetězci, které s technologií blockchainu již experimentují je například americký Walmart, který po dodavatelích salátů a další listové zeleniny požaduje zavedení sledovacího systému „farm-to-store“ tedy od farmy až po obchod, který využívá jako základ technologii blockchainu. Firmy jako Unilever či Nestlé pak používají blockchain pro sledování možných kontaminací vyrobených potravin.