Operátor O2 od ledna do konce září zvýšil čistý zisk o 2,5 procenta na 4,1 miliardy korun. Konsolidované výnosy mu vzrostly meziročně o 0,6 procenta na 27,9 miliardy Kč.
Výsledky negativně ovlivnila evropská regulace roamingu na začátku letní sezony, kvůli které firmě vzrostly náklady bez možnosti promítnout je do souvisejících výnosů. O2 to dnes oznámila v tiskové zprávě. Výsledky překonaly očekávání trhu, analytici předpovídali růst výnosů o 0,3 procenta a pokles zisku o téměř tři procenta.
„Od června do září zákazníci O2, kteří vycestovali v rámci Evropy, provolali dvakrát více minut a spotřebovali sedmkrát více dat než loni. Kvůli tomuto nárůstu musíme strpět vyšší související náklady v celkové výši stovek milionů korun, které musíme platit zahraničním operátorům a které zároveň nemáme možnost plně naúčtovat do našich výnosů,“ uvedl finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil.
Takový vývoj je v souladu se závěry analýzy Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), která uvádí, že nová regulace roamingu může mít negativní dopad do hospodaření operátorů nebo může v budoucnu vést ke zvýšení vnitrostátních cen.
Vyšší náklady spojené s roamingem O2 kompenzovalo vyššími příjmy z tradičních růstových oblastí, mezi které patří mobilní data a placená televize, stejně jako prodejem finančních služeb, které letos přinesly téměř 130 milionů korun.
Výnosy mobilního segmentu vzrostly o 3,5 procenta na 14,8 miliardy Kč. Celkový počet mobilních zákazníků se na konci září pohyboval kolem 4,917 milionu, což je stejně jako před rokem. Počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o 1,6 procenta na 3,383 milionu. Už 61 procent telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení a 42 procent podporuje technologii 4G LTE.
Výnosy z pevných linek klesly o 6,9 procenta na osm miliard korun, růstovou oblastí nadále zůstávají výnosy z O2 TV. Počet zákazníků O2 TV se meziročně zvýšil o 4,5 procenta na 230.000, k tomu navíc 35.000 domácností službu využívá na více televizích najednou. Počet zákazníků služby Internet na doma bez ohledu na použitou technologii dosáhl 771.000, počet zákazníků pevného internetu xDSL se snížil o čtyři procenta na 742.000. Počet rychlejších přípojek pevného internetu VDSL se zvýšil o desetinu na 528.000. Počet pevných hlasových linek klesl o 13 procent na 635.000.
Na Slovensku stouply celkové provozní výnosy o šest procent na 5,23 miliardy Kč. Počet mobilních zákazníků na Slovensku vzrostl o 2,8 procenta na 1,916 milionu, z toho počet zákazníků smluvních služeb se zvýšil o 6,9 procenta na 1,118 milionu.
„V rámci jednotlivých segmentů nás nejvíce pozitivně překvapil výsledek v mobilním segmentu. Ten i přes zrušení mobilních roamingových poplatků mezi zeměmi EU dokázal vykázat růstovou meziroční tendenci. Zrušení roamingových poplatků bylo zmírněno zvýšeným objemem,“ uvedl analytik J&T banky Milan Vaníček. Dodal že v porovnání s odhadem byl největší rozdílovou položkou prodej mobilních přístrojů, kde O2 inkasovalo o 49 milionů více. Přechod na moderní přístroje zřejmě ale nebudde mít trvalý efekt, podotkl.
Majoritním vlastníkem O2 je s více než 80procentním podílem investiční skupina PPF. Zbytek akcií se volně obchoduje na trhu.