Případ je poměrně složitý a mohlo by trvat i několik let, než soudci rozhodnou.
Americká internetová společnost Google se odvolala proti rekordní pokutě 4,34 miliardy eur (112 miliard Kč), kterou jí za zneužívání dominantního tržního postavení mobilního operačního systému Android před třemi měsíci vyměřila Evropská komise (EK). Informovala o tom dnes agentura Reuters. Google je součástí společnosti Alphabet.
„K Tribunálu jsme podali odvolání proti rozhodnutí EK o Androidu,“ uvedl Google v e-mailové zprávě. Firma už dříve sdělila, že s případem půjde k druhému nejvyššímu soudu EU, který sídlí v Lucembursku. Podnik odkazuje na argumenty, které předložil jeho generální ředitel Sundar Pichai už po oznámení pokuty v červenci. Podle nich dal Android spotřebitelům naopak větší výběr, ne menší.
Případ je poměrně složitý a mohlo by trvat i několik let, než soudci rozhodnou. Je také možné konečné odvolání u nejvyššího evropského soudu, tedy Soudního dvora Evropské unie, ale pouze v právních otázkách.
Google podle EK využil Android k upevnění dominantní pozice svého internetového vyhledávače a od roku 2011 omezuje výrobce zařízení tím, že je nutí přednostně instalovat aplikace od Googlu na úkor aplikací od konkurence. Jeho praktiky omezily možnosti konkurentů soutěžit v této oblasti na základě předností jejich produktů a přicházet s inovacemi. Evropským spotřebitelům tak upřely možnost těžit z účinné hospodářské soutěže v důležité oblasti mobilní komunikace. Android funguje na zhruba 80 procentech všech chytrých mobilních zařízení v Evropě.
Pokuta pro Google byla zatím největší, jakou kdy komise vyměřila za porušování antimonopolních pravidel. Nicméně ve srovnání s celkovými příjmy firmy není příliš vysoká. Pokuta odpovídá zhruba příjmům společnosti Alphabet, tedy mateřské firmy Googlu, za více než dva týdny, spočítala agentura Reuters.
Google dostal od EK za zneužití dominantního postavení na trhu již koncem loňského června pokutu 2,42 miliardy eur. Tato pokuta se týkala obvinění z dubna 2015, podle kterého Google ve výsledcích internetového vyhledávání systematicky zvýhodňoval vlastní produkt umožňující srovnávání nákupních nabídek.