Prodej potravin on-line je pro logisticky náročný, většina obchodních řetězců k němu zatím nepřistoupila.
Internetové obchody s potravinami se snaží zlepšit své hospodaření rozvozem zboží pro jiné obchodníky. Rohlik.cz začal, po potravinách řetězce Marks & Spencer, nabízet produkty lékáren Benu. Aby mohl volně dostupné léky rozvážet, musela Benu v areálu skladů Rohliku.cz v Praze postavit lékárnu. Schvalování možnosti rozvozu léků bylo podle zakladatele internetového prodejce Tomáše Čupra zdlouhavé kvůli požadavkům Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Čupr to uvedl na dnešní tiskové konferenci. Konkurenční Košík.cz zase nabízí on-line produkty obchodů Delmart a Wine food.
Od října si mohou zákazníci Rohlik.cz kromě běžného nákupu nechat dovézt domů volně prodejné léky. „Stačí, když si zákazník léky objedná prostřednictvím e-shopu lékárny na Rohlik.cz a nechá si je dovézt společně se svým nákupem. Vše mu dorazí už do 120 minut od objednání. Tato kombinace služeb supermarketu a lékárny je evropským unikátem,“ dodal Čupr. V příštím roce očekává, že obrat léčiv pro firmu bude kolem 150 milionů korun.
V e-shopu je nyní zhruba 1100 nejprodávanějších položek Benu lékáren, sortiment se bude rozšiřovat, do několika měsíců má být zákazníkům k dispozici 3000 produktů. Jde zejména o léky na akutní potíže, jako jsou nachlazení, rýma, chřipka, bolest krku či alergie. „Neustále hledáme cesty, jak zákazníkům usnadnit a zpříjemnit nakupování. Jsme rádi, že jim můžeme nabídnout komfortní doručení volně prodejných léků a dalších produktů rovnou ke dveřím,“ uvedl ředitel společnosti Benu Sebastian Ring. Benu provozuje vedle 218 kamenných lékáren i vlastní e-shop, služby by si ale neměly navzájem konkurovat.
SÚKL uvedl, že je povinen ověřit splnění zákonných požadavků zásilkového výdeje léčivých přípravků, což obnáší řadu kroků. „Toto vše tedy musely obě společnosti zohlednit a zapracovat. Státní ústav pro kontrolu léčiv vnímá, že řízení trvalo poměrně dlouhou dobu, avšak jednalo se o kroky, které ústav nemohl svou činností jakkoliv ovlivnit,“ uvedla mluvčí ústavu Barbora Peterová.
Konkurenční Košík.cz nabízí více než tisíc produktů obchodů Delmart a Wine Food. Oba obchody můžou využívat logistiku i infrastrukturu e-shopu. „Pro prodejce potravin, kteří chtějí ve velkém prodávat on-line, je problém postavit e-shop s odpovídajícím rozvozem. Potraviny vyžadují specifické zacházení, odpovídající skladové prostory, kvalitní vozy s několika teplotními zónami. To vše jsme schopni nabídnout za naprosto férových podmínek, aby spolupráce fungovala pro obě strany,“ uvedl ředitel Košík.cz Tomáš Jeřábek.
Prodej potravin přes internet je pro obchodníky logisticky náročný, proto k němu většina obchodních řetězců zatím nepřistoupila. Například Lidl prodává on-line pouze spotřební zboží.
Z velkých řetězců má e-shop pouze Tesco, které od září rozšířilo rozvoz do Ostravy. Dále na trhu působí mj. Freshbedynky.cz, Coop-box.cz, Plnataska.cz, Potravinydomu.cz a další.
Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě po Velké Británii a Francii. Podíl jejich prodejů v internetových obchodech dosáhl loni 2,5 procenta celkového obratu rychloobrátkového zboží, uvedla společnost GfK.