Podle průzkumu asociace ABSL roste podíl cizinců pracujících v českých centrech podnikových služeb. Meziročně jejich podíl stoupl o 6 procentních bodů a celkem nyní činí 40 %. Nejde však jen o cizince, kteří se do České republiky přestěhovali, ale i o pracovníky, kteří dojíždí ze své země.
„Běžně dojíždějí do českých firem v Ostravě či Brně Poláci anebo Slováci, ale zvyšuje se i počet dojíždějících z Německa, Belgie, Holandska či dokonce Velké Británie,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která sdružuje firmy z oblasti podnikových služeb. „Samozřejmě je to možné především díky tomu, že tito pracovníci mohou částečně pracovat domu a v kancelářích pak tráví třeba jen 2 dny v týdnu. Na cestách pak tráví mnohem méně času, než kdyby pracovali přímo ve své domovské zemi. Vždyť například v Anglii stráví zaměstnanci dojížděním do a z práce průměrně více než 8 hodin týdně, v některých regionech však cestováním stráví i 20 hodin týdně,“ komentuje Jonathan Appleton.
Aktuálně tvoří dojíždějící 5 % ze všech cizinců pracujících v českých centrech podnikových služeb, přičemž tendence je rostoucí. Důvodem je nejen popularita České republiky – mezi pracujícími cizinci představuje dle průzkumu HSBC Expat Explorer čtvrtou nejpopulárnější destinaci na světě – ale i dobrá dopravní dostupnost. Jedná se jak o pracovníky na manažerských pozicích, tak i o čerstvé absolventy. „Česky hovořit nepotřebují, důležitá je angličtina v kombinaci s jinými evropskými jazyky a expertní znalosti,“ vysvětluje Jonathan Appleton s tím, že dobré zkušenosti s dojíždějícími zaměstnanci z ciziny mají například ve společnostech Siemens anebo ABInBev.
Zajímavosti z průzkumu:
-
Největší vzdálenost, ze které zahraniční pracovníci dojíždí – 1903 km
-
Nejmenší vzdálenost, ze které zahraniční pracovníci dojíždí – 31 km
-
Nejkratší doba dojezdu do práce – 30 minut
-
Nejdelší doba dojezdu do práce – 210 minut
Češi a dojíždění
Chuť Čechů dojíždět za prací je dle nejnovějšího průzkumu personální agentury Grafton Recruitment o dost nižší. Celých 78 % Čechů je ochotno dojíždět do práce maximálně 40 km, přičemž ideálně by se měl čas dojezdu pohybovat kolem 30 minut. Jen 14 % Čechů by byla ochotna dojíždět do práce déle než 60 minut a 12 % dál než 60 km.