Podle PwC výdaje na výzkum a vývoj největších společností světa vzrostly oproti loňskému roku o 11 %. Evropa se dostala dokonce nad hranici 200 miliard dolarů.
Nejrychleji letos stoupaly výdaje čínských firem, které ale v porovnání se Severní Amerikou stále představují méně než šestinu výdajů tamních společností. Jako nejefektivnější inovátoři za posledních 15 let byly označeny společnosti Apple a Stanley Black & Decker. Vyplývá to ze studie Global Innovation 1000 poradenské společnosti PwC.
Výdaje na výzkum a vývoj ročně vzrostly na 782 miliard dolarů
Náklady firem na výzkum a vývoj vzrostly v roce 2018 celosvětově o 11 %, přičemž nejvyšší nárůst zaznamenala Čína (34 %), s velkým odstupem pak následují Evropa (14 %) a Japonsko (9,3 %), poslední příčku pak obsadila Severní Amerika (7,8 %). Ta si i přesto v celkové výši vynaložených nákladů stále udržuje prvenství. „Výzkum a vývoj evropských firem je ve vynikající kondici. Solidní dvouciferný růst investic doplňuje poctivá práce s daty o zkušenostech zákazníků a praktické zaměření inovací,“ říká Ján Uriga, leader pražského inovačního Experience Centre PwC ČR.
Žebříček tisícovky firem, které investují do výzkumu a vývoje nejvíce, vede s částkou 22 miliard dolarů ročně americký Amazon. Na třetím místě se s výdaji ve výši 18.8 miliard dolarů ročně umístil německý Volkswagen, jehož součástí je i firma Škoda Auto. Jako jediná samostatná tuzemská firma se do první tisícovky dostala společnost Avast, která se s výdaji ve výši 127 milionů dolarů ročně umístila přesně na 894. místě.
Nejrychlejší růst si drží softwarové společnosti
Nejvíce investic proudí do výzkumu a vývoje v oblasti počítačů a elektroniky, za rok 2018 to bylo přes 170 miliard dolarů. Na druhém místě se s výdaji přes 160 miliard dolarů umístilo zdravotnictví, do roku 2020 by se však mělo díky rychlému růstu dostat do čela žebříčku. Následují automobilový průmysl a softwarové společnosti s náklady ve výši 120 miliard dolarů. Suverénně nejrychlejším tempem rostou investice společností podnikajících v digitální oblasti. Pokud vydrží aktuální trend, do roku 2021 tyto softwarové a internetové firmy zřejmě předběhnou ostatní sektory ekonomiky.
Inovátoři sází především na zákaznickou zkušenost
Kromě celkových výdajů na výzkum a vývoj se studie zabývala také výslednou efektivitou těchto investic. Celkem 88 firmám, označovaných jako tzv. „super inovátoři“, se podařilo překonat finanční výsledky svých konkurentů, ačkoliv oproti nim disponovaly nižším rozpočtem na vědu a výzkum. Mezi společné charakteristiky těchto super inovátorů patří snaha reagovat ve výzkumu na reálné zkušenosti zákazníků a vysoká provázanost strategie inovací s business plánem, manažerským rozhodováním a firemní kulturou.