Společnost Kaspersky Lab, ruský výrobce bezpečnostního softwaru, oznámila, že její odborníci v poslední době zaznamenali velké množství spamů odkazujících na reklamu na serveru YouTube. Nevyžádané e-maily měly být rozesílány v mnoha variacích, všechny nicméně obsahovaly stejný odkaz na reklamní video.
YouTube je velmi atraktivním zdrojem pro distribuci spamu díky své celosvětové popularitě. Již v roce 2007 předpovídali bezpečnostní specialisté možnost zneužití serveru YouTube jako prostředku k rozesílání nebezpečných e-mailů. Nyní jde však o vůbec první případ, kdy jsou uživatelé přímo přesměrování ke sledování reklamního videa.
„Je přirozené, že tento typ reklamy je zajímavější a zasáhne mnohem více uživatelů,” říká Daria Gudková, ředitelka obsahové analýzy a výzkumu v Kaspersky Lab. Podle ní spameři před dvěma lety zneužili jméno YouTube a místo zajímavého videa byli uživatelé přesměrování na reklamní sdělení. Nyní vede odkaz přímo na server YouTube, kde je umístěna nevyžádaná reklama.
Společnosti Kaspersky Lab uvádí, že jsou letos tvůrci spamů velmi kreativní. V dubnu byly například zaznamenány zprávy obsahující nestandardní obrazový materiál, které inzerovaly služby spamerů. Tyto grafické soubory byly také upraveny pomocí metod využívajících obrazový šum, které způsobily spamovým filtrům značné problémy.
Symantec: Roste podíl robotických sítí
Podle zprávy 2009 MessageLabs Intelligence Report, kterou začátkem října vydala bezpečnostní společnost Symantec, stoupl podíl nevyžádané pošty na světové emailové komunikaci ve 3. čtvrtletí na 88,1 procent. To představuje meziroční nárůst o více než 7 procent.
Naprostou většinu spamových emailů, až devět z deseti, mají přitom na svědomí automatické robotické sítě. Ty se skládají z desítek až stovek tisíc klientských počítačů, nad kterými získali útočníci kontrolu. Největší taková síť nese jméno Rustock a údajně zahrnuje 1,3 až 1,9 milionů počítačů. Rustok je zodpovědný za zhruba 10 procent všech spamových emailů.
Přečtěte si také
IT manažeři podceňují záplatování „populárních“ aplikací
IBM: nárůst počtu škodlivých webových odkazů o 508 %
Conficker konečně oslabuje, roste podíl trojských koní
AVG: uživatelé sociálních sítí ohroženi krádeží identity