Zatímco téměř polovina dotázaných se v případě potřeby stále obrací na klasické atlasy nebo mapy, 78 procent také běžně využívá mapy a další aplikace na internetu. Vyplývá to z posledního průzkumu agentury Mediaresearch. O dalších možnostech navigace většinou lidé ví, ale využívají jich mnohem méně. Například GPS v automobilu používá jen necelá pětina respondentů.
V případě potřeby lokalizace určitého místa se lidé nejčastěji obracejí na mapy a další aplikace na internetu, nejčastěji jde přitom o služby českého Seznamu nebo Googlu. Polovina respondentů však také v případě potřeby sáhne po klasických mapách a atlasech. Navigaci, která využívá GPS systémy a případně mapy či jinou lokalizaci v mobilech zatím využívá výrazně méně dotázaných. GPS v automobilu používá 18 procent respondentů a mapy či navigace v mobilních telefonech jsou záležitostí sotva desetiny lidí. GPS také častěji využívají muži než ženy.
Docela překvapivá je vysoká informovanost o možnosti využití GPS navigace a map v mobilním telefonu, ví o ní více než 90 procent populace. Dvě pětiny však pro tuto službu nemají vhodný telefon a čtvrtina dotázaných o ni nemá v nejbližší budoucnosti zájem. GPS navigaci či mapy v mobilu aktuálně využívá či v minulosti využívalo 16 procent lidí a desetina respondentů má v plánu tuto službu vyzkoušet. Celkové povědomí o těchto službách klesá s přibývajícím věkem.
S možností lokalizace majitele mobilního telefonu pochopitelně vyvstává také otázka ochrany soukromí. S kritikou se například v poslední době setkala společnost Google, která představila svou službu Latitude. Soukromí se proto týkala také jedna z otázek průzkumu. Obavy z jeho ohrožení při využívání GPS v mobilu má přibližně pětina respondentů. Polovina dotazovaných spíše nesouhlasí s představou, že by jejich soukromí mohlo být touto cestou nějak dotčeno a 30 procent respondentů nemá v tomto směru vůbec obavy. Strach narůstá se zvyšujícím se věkem, což je do jisté míry dáno i klesajícím povědomím lidí o této službě.
Přečtěte si také
Google umožňuje sledovat pozici uživatelů mobilních telefonů
Až třetina české populace plánuje začít sázet po internetu