Ne každý umí prodávat tablety, i když jde o jinak úspěšnou firmu,
tvrdí Matt Asay na webu The Register. Například Microsoft ani Dell to
podle něj nemají ve své firemí „DNA“.
M. Asay (dnes senior viceprezident Strobe a emeritní člen Open Source
Initiative, dříve COO Ubuntu/Canonical) vidí Dell prostě jako
dodavatele pro firmy, které chtějí ušetřit. Dell dokáže osekat vlastní
náklady a díky této efektivitě dodat své produkty levně, přitom ale
stále zachovat úroveň souvisejících služeb. Na trhu „spotřebního
zboží“ to ale takhle nefunguje, zde mnohem více rozhoduje image, to,
nakolik se určitá věc stane sexy. To, že tablet Dell Streak se nebude
příliš dobře prodávat, se podle Asaye dalo předvídat se značnou
spolehlivostí.
Totéž má platit i pro Microsoft. Zde je situace trochu složitější,
protože Microsoft dokázal uspět i v oblasti hardwaru, který má pro
řadu uživatelů charakteristiky sexy (cool, trendy…) produktu – je tu
Xbox i Kinect. Jenže i tak, alespoň dle Asaye, korporátní struktura
Microsoftu založená na Windows a MS Office podobným projektům příliš
nepřeje. Kdo dnes používá třeba přehrávač Zune?
Takže, mělo by se dodavatelům podnikových řešení doporučit, ať se
prostě soustředí na své služby a marže a vůbec se o spotřebitelský
segment nezajímají? Taková rada zní rozumně (poznámka: ovšem to by se
kdysi Nokii také mohlo radit, aby se nepouštěla do mobilních telefonů,
když má firemní kulturu odpovídající zpracování dřeva). Potíž je ale v
tom, že obliba na straně spotřebitelů, především u mobilních zařízení,
dnes ovlivňuje i nákupy realizované na úrovni podniků. Firmy často
volí to, s čím lidé už mají nějakou zkušenost ve svém soukromém
životě…
A pokus o závěr? Asay tvrdí, že Dell ani Microsoft by se neměly
pokoušet imitovat Apple, ale zkusit využít svých silných stránek a
nabídnout produkty maximálně odlišné, cenou, softwarovými možnostmi
atd.