Jedním z českých portálů je také server Atlas.cz, který byl založen v roce 1997. Od té doby se s různým úspěchem snaží udržet nebo změnit vlastní pozici na trhu internetových portálů. Jedním z cílů strategie s názvem Restart bylo umístit se na druhém místě mezi českými portály, což se krátce podařilo také díky provozování elektronické verze jízdních řádů. Jaké jsou cíle třetího českého portálu? Byla minulá strategie úspěšná a kam vlastně současná portálová trojka směřuje? Abychom pro vás získali odpovědi nejen na tyto otázky, sešli jsme se přímo se zástupci tohoto českého portálu.
První viditelnou změnou bylo střídání na pozici výkonného ředitele, kde dosavadní finanční a provozní ředitel Pavel Doležal nahradil Davida Duroně. Ten odešel do marketingu mobilního operátora Vodafone. Jednalo se o další z častých personálních změn v rámci portálu. Podle současného výkonného ředitele byly tyto změny nutné, protože bez nich by později nemohlo dojít k požadovaným změnám image portálu. Současný generální ředitel byl vybrán z vlastních zaměstnanců. „Vybrali jsme člověka zevnitř firmy, protože Atlas si umí vychovat své vlastní lidi,“ komentoval to Martin Březina, marketingový manažer portálu. Portál již dříve opustil například technický ředitel Petr Šnajdr. Z nedávných výměn ve vedení společnosti lze také jmenovat odchod produktového ředitele Jana Kuneše. „Pozice produktového ředitele nebude v tuto chvíli obsazována. V současné době je zodpovědnost rozdělena na vedoucí jednotlivých produktových týmů,“ vysvětluje tuto poslední personální změnu Pavel Doležal.
S odchodem původního ředitele souviselo také ukončení předchozí strategie s příznačným názvem Restart, kterou představil v roce 2006 tehdejší generální ředitel David Duroň. Hlavním cílem této strategie bylo oživit Atlas v očích uživatelů. „Restart měl za cíl probudit Atlas z letargie a vrátit ho zpět do hry,“ upřesnil hlavní cíl minulé strategie Pavel Doležal. Jenže tehdejší výkonný ředitel na tiskové konferenci prohlásil, že je cílem vyhoupnout se na místo dvojky českých portálů. Podle Pavla Doležala toto heslo spíše zveličila média.
„Chtěli jsme také aktivovat konkurenci, ukázat, že jsme zpátky,“ přidal další důvod Martin Březina. Uvnitř portálu panovala mezi zaměstnanci určitá odevzdanost a pasivita, která souvisela se stále stejnou pozicí portálu na trhu. Restartování mělo také více motivovat současné zaměstnance, což se údajně podařilo. Z pohledu pozice portálu na trhu však strategie Restart nenaplnila očekávání – Atlasu se nepodařilo stát se dvojkou na českém trhu. Ovšem podle vyjádření představitelů portálu s výsledkem předchozí strategie panuje spokojenost, protože se podařilo v očích uživatelů ukázat fakt, že portál není mrtvým projektem.
Nové vedení, nová strategie
Se změnou vedení souvisí také nově oznámená strategie Atlas+. Strategie Atlas+ byla připravována už od dubna letošního roku. Její součástí bylo jasné stanovení konkrétní tváře Atlasu a cílových skupin, které chce oslovit. Nyní chce tedy Atlas oslovit hlavně skupinu lidí nad 25 let. „Dříve se všichni hráči na trhu snažili oslovit všechny, došlo tedy ke špatnému cílení na konkrétní lidi,“ pokusil se vysvětlit důvody zaměření strategie na tuto skupinu Pavel Doležal. Z této cílové skupiny ovšem vybočují uživatelé ICQ.
Zaměření nové strategie určil interní průzkum. Portál vycítil potřebu profilovat své služby na konkrétní uživatele. Výsledky studie jednoznačně potvrdily, z které věkové kategorie jsou uživatelé Atlasu. Jde o lidi ve skupině 25 – 35 let, kteří vstupují do života, hledají zaměstnání a zajišťují si bydlení. Podle Aleše Miklíka, šéfredaktora serveru Lupa.cz, však Atlas zájem o tuto věkovou skupinu deklaroval již dříve: „Je však samozřejmě otázka, nakolik nová strategie Atlasu počítá i s vyšší věkovou kategorií uživatelů.“
Portál hodlá svým zákazníkům poskytnout služby, které mají být živější a více interaktivní. Tím je myšleno aktivní zapojení uživatelů do života portálu. Například čtenáři zpravodajství aZprávy.cz dostanou možnost přispívat do zpravodajství prostřednictvím svých příspěvků. Odborné poradny fungují v rámci obsahových služeb Žena nebo Špunt. Novinka s názvem Špunt kromě odborné poradny nabízí také možnost kontaktu s Dětským krizovým centrem.
Česká televize odmítla spolupráci
Internetový magazín Špunt.cz je určen pro mladé i zasloužilé rodiče. Najdou zde rady, jak se vypořádat se situacemi, které je potkají v každodenním životě. Server Žena.atlas.cz je, jak již název napovídá, určen pro něžnější pohlaví. Silnou uživatelskou základnu této služby tvoří ženy ve věku 15 – 24 let. Ženy zde najdou informace týkající se vztahů, rodin a dětí. Server také radí, jak si udržet zdraví a štíhlou linii nebo jaké trendy hýbou světem módy. Služba Pikant.cz se věnuje aktuálnímu dění ve světě celebrit. Sleduje vztahy a události týkající se slavných lidí. Pikant oslovuje především cílovou skupinu čtenářů ve věku 15 – 34 let. Aleš Miklík ve své odpovědi pro ITBIZ upozorňuje, že v těchto oblastech je na českém webu již aktivní zavedená konkurence a pro prosazení nových titulů bude klíčové zajištění kvalitního obsahu.
Mezi další změny patří drobně upravená hlavní stránka nebo spolupráce Atlasu s vydavatelstvím Vltava-Labe-Press (VLP), které dodává články pro zpravodajský server portálu s názvem aZpravy.cz. „Výběrového řízení se zúčastnilo pět subjektů, například Česká televize nám spolupráci odmítla,“ poznamenal Pavel Doležal. Novinkou bude vlastní redakční tým Atlasu, který bude zprostředkovávat 24hodinový zpravodajský servis s aktualizací každých 30 minut. Kromě zpráv VLP budou aZprávy prezentovat také původní články, rozhovory, analýzy a komentáře. Zpravodajství se orientuje zejména na domácí dění.
Podobnou spolupráci s vydavatelem tištěného média navázal také portál Seznam.cz, když koncem roku 2002 přeměnil tehdejší magazín Novinky.cz na čistě zpravodajské médium. Původní redakci, tvořenou nadšenci a často amatérskými dopisovateli, nahradil tým redaktorů vydavatelství Borgis (deník Právo). Nabídku na další spolupráci dostalo pouze několik redaktorů – například Tomáš Baldýnský nebo František Fuka, kteří jsou mimo jiné spoluautory kontroverzního serveru Kompost.cz.
Mezi další konkurenty aZprávy.cz patří také internetový deník Aktuálně.cz provozovaný portálem Centrum. Ten má také jako jediný z českých portálů vlastní redakci. Podle posledního měření NetMonitor navštívilo v říjnu aZprávy 1 708 838 uživatelů. Pro srovnání, zpravodajský server Aktuálně.cz navštívilo ve stejném období 7 742 400 uživatelů.
Souboj portálů
Statistikou návštěvnosti dokáže zamíchat také služba jízdních řádů. Přesvědčil se o tom samotný Atlas.cz, když začal spolupracovat s portálem Jizdnirady.cz. Později tuto spolupráci ukončil. Služby Jízdních řádů nyní provozuje zpravodajský server iDnes.
Představitelé Atlasu přechod jízdních řádů na iDNES přirovnali k panence tancující po českém Internetu a hledající nejbohatšího ženicha. Ačkoliv portál iDnes nejhlasitěji protestoval proti spojení Jízdních řádů s Atlasem, spravuje tuto službu nyní právě on. Pavel Doležal se také pozastavil nad tím, jakým způsobem společnost Chaps, spravující domény jízdních řádů, využívá neschopnosti Ministerstva dopravy. To si nevede vlastní evidenci soukromých dopravců, proto těží z databáze společnosti Chaps, která informacemi od všech soukromých dopravců disponuje. Chaps zpracuje ministerstvu informace od dopravců do uživatelské podoby a to je pak používá. „Nedokážu pochopit, že Chaps poté chodí na trhu a tyto státní informace může za velké peníze prodávat,“ podivoval se Pavel Doležal.
V následujících týdnech a měsících bude tedy zajímavé sledovat souboj o přední pozice na výsluní tuzemské internetové scény. S novinkami přichází i portál Seznam. Jeho zástupci na tiskové konferenci oznámili, že se Seznam stává spoluvlastníkem serveru Stream.cz. Ovšem odkrytí vlastnické struktury a sumy, za jakou Seznam získal podíl ve Streamu, se veřejnost nedočkala. Ivo Lukačovič opět nemá nízké cíle, protože chce u některých klipů dosáhnout sledovanosti více než milion návštěvníků měsíčně.
Centrum.cz zase získalo od společnosti Miton katalog pro stahování softwaru Stahuj.cz. Centru akvizice Stahuj.cz umožní nabídnout uživatelům specializovanou vyhledávací službu, pro obchodní partnery se naskytne možnost prezentovat se prostřednictvím větších reklamních ploch. Samotná společnost Miton bude mít prostor věnovat se dalším perspektivním projektům. Server získal silného partnera pro další rozvoj. Pavel Mucha, výkonný ředitel Centrum, označil akvizici jako rozšíření portfolia služeb a postupné směřování k dosažení návštěvnosti tři milionů uživatelů.
Související
David Duroň: muž, který restartoval Atlas.cz
Ivo Lukačovič: dávejte si pozor na rizikové investory
Seznam.cz ustoupí uživatelům a označí vlastní reklamu
Ivo Lukačovič: uzavřený podnikatel s jasnou vizí
Jiří Kocourek: Kam kráčí český portál Atlas.cz?