Co je IT? To asi víte všichni. Pojďme si však rozebrat, kdo a jakým způsobem se má o IT starat. Je to zákazník, či dodavatel? Nebo oba? Ve vaší firmě máte určitě také IT. I vy si kladete otázky, zda nechat starost o IT vlastním lidem, nebo je ten správný čas na předání činnosti externímu dodavateli.
Pokud hovoříme o předání činností dodavateli, tak zaslechneme slovo Outsourcing.
Co je outsourcing? To je převedení neklíčových činností na externího dodavatele. S dodavatelem jsou domluveny podmínky spolupráce. Jsou definovány parametry dodávek služeb v rámci smlouvy mezi zákazníkem a dodavatelem, takzvané SLA – Service Level Agreement. V rámci IT se používá pojem outsourcing IT. A pokud to je převzetí všech činností v rámci IT včetně lidí a včetně pronájmu IT zařízení, tak hovoříme o takzvaném komplexním outsourcingu IT.
Mezi veřejností převládá názor, že outsourcing IT je jen pro velké firmy. A pro jejich firmu s 1 nebo 2 IT správci to není vhodné. Co je tedy vhodné pro tyto firmy? A jaké jsou trendy v oblasti outsourcingu IT a obecně v oblasti poskytování IT služeb?
Trendy – poskytování IT služeb
Komplexní outsourcing IT se realizuje zřídka. I když úspory v případě komplexního outsourcingu IT jsou největší. Jsou totiž důvody (někdy oprávněné), kvůli kterým chce mít zákazník vlastní IT správce či IT tým. Dříve byla situace taková, že pokud měli zákazníci svůj IT tým, tak se IT tým staral o všechno v rámci IT.
S tím se však objevily problémy:
–> zvýšené náklady na vzdělávání (aby IT správci uměli vše)
–> přetíženosti IT správců (nemůžeme si dovolit dalšího IT správce)
–> zastupitelnosti (kdo bude se starat o IT, když bude IT správce nemocný, na dovolené a podobně)
Proto je v poslední době trend takový, že pokud zákazník chce mít svůj IT tým, tak tento IT tým je zodpovědný jen za některé klíčové činnosti IT ve firmě. Mezi klíčové činnosti například patří vývoj aplikace nebo podpora klíčového procesu (například bezpečnost IT) ve firmě. Každodenní činnosti, jako jsou správa a údržba IT nebo podpora uživatelů, zákazník přenechá externímu dodavateli. A proč? V IT týmu jsou specialisté a pro standardní údržbu IT jsou drazí.
V případě menších firem, kde je pouze 1 IT správce, je trendem předat činnosti v rámci IT na dodavatele. A většinou se IT správce začlení do týmu dodavatele.
Vzhledem k tomu, že některé činnosti v rámci IT si chce zákazník zajišťovat sám, tak v poslední době místo pojmu outsourcing spíše uslyšíte pojem Správa IT.
Co je Správa IT?
Zjednodušeně řečeno je to předání starostí o IT na bedra externího dodavatele.
Je určena pro všechny firmy, které mají IT (bez ohledu, zda mají IT správce, či nemají).
Co to je za zázračnou službu, že je určena jak pro firmy bez IT správců, tak i pro firmy s IT správci?
Je to služba, která zahrnuje vybrané činnosti v rámci správy, údržby a rozvoje IT ve firmě. Taktéž je vhodné si uvědomit rizika výpadku IT. Proto se vždy ptejte sami sebe – kolik nás bude stát výpadek IT? Které aplikace a která část infrastruktury (servery, PC, NB) jsou klíčové a jejich výpadek je kritický?
A v rámci úvodní diskuse se zákazníkem se upřesní, co a jak bude zajišťovat externí dodavatel, včetně upřesnění, na které klíčové aplikace či část infrastruktury musí dodavatel zajistit zrychlený servis.
Když se rozhodnete předat starost o IT na externího dodavatele, tak je velmi důležitý výběr vhodného dodavatele.
Určitě se ptejte na reference, tj. pro jaké zákazníky již službu Správa IT poskytují. Jsou totiž dodavatelé, kteří nemají zkušenosti s určitými technologiemi, přesto tvrdí, že jsou to schopni realizovat a velmi levně. Potom místo o starost méně má zákazník spíše o starost více. Takže nezapomeňte se ptát na reference.
A jaké s tím máme zkušenosti my? A jaké plynou z toho výhody pro zákazníky? Nejlepší bude si to demonstrovat na konkrétních případech Správy IT, které jsme realizovali. Sami tak uvidíte výhody, které vyplývají z uvedených řešení.
Pokračování seriálu vyjde na ITBIZ.cz už za týden.
Autor článku je ředitelem podpory prodeje služeb společnosti AutoCont CZ a. s.