Role zastoupení Microsoftu v jednotlivých zemích je mnohem větší, než jen dohled nad prodejem licencí. Naše vlastní produkty ve firmě využíváme důsledně. Práci pro nás bych doporučil už proto, že je Microsoft dlouhodobě hodnocen jako jeden z nejlepších zaměstnavatelů v zemi, říká Roman Cabálek, generální ředitel českého Microsoftu.

Máte nějakou osobní vizi, kam byste chtěl český Microsoft dovést?
Microsoft nyní celosvětově směřuje do oblasti cloud computingu. Mou osobní vizi je, aby když se v Česku v budoucnu řekne slovo „cloud“, většina lidí si vybaví Microsoft a jeho kombinovaný přístup založený software v cloudu i na počítačích. Nepochybuji o tom, že potenciál pro to máme. Jednak se oblasti služeb, kterým se dnes říká cloudové, věnujeme již patnáct let například prostřednictvím hostovaného e-mailu Hotmail, a jednak dnes jako jedni z mála na trhu disponujeme finálními cloudovými službami a řešeními pokrývající většinu potřeb firemních zákazníků i domácích uživatelů.
BIO
Roman Cabálek byl do pozice generálního ředitele jmenován 1. srpna 2010. Od roku 1999 pracoval v Microsoftu na různých pozicích v obchodní divizi OEM v České republice.
Poté od roku 2002 působil ve vedení divize OEM v ústředí společnosti Microsoft pro střední a východní Evropu a v roce 2008 se stal generálním ředitelem divize OEM pro střední a východní Evropu. Před příchodem do Microsoftu Roman Cabálek pracoval jako PR a marketingový manažer v Sony Czech.
Roman vystudoval matematiku, fyziku a pedagogiku na fakultě přírodních věd University Palackého v Olomouci a zahraniční obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze. Ve svém volném čase se věnuje svým čtyřem dětem, tenisu a basketbalu.
Jaký je vlastně účel lokálních zastoupení, jako je Microsoft Česká republika. Jde pouze o dohled nad prodeji licencí ke globálním produktům, nebo máte vyšší ambice a prostor pro jejich realizaci?
Role zastoupení Microsoftu v jednotlivých zemích je mnohem větší. Velkou část našich aktivit samozřejmě tvoří samotný obchod, ale vedle toho existuje i řada dalších činností, které jsou nad rámec „pouhého“ prodeje licencí či dohledu nad ním. Jde například u budování silného lokálního zázemí a podpory pro naše obchodní partnery nebo budování vztahů s vývojářskými komunitami. Výrazně se také různými projekty angažujeme v oblasti vzdělávání, a to jak klasického školství, tak i obecné osvěty například v oblasti bezpečnosti na internetu. Podporujeme zde rovněž začínající technologické firmy a projekty. Jednou z našich důležitých činností je také prosazování českých zájmů u vedení Microsoftu v Mnichově nebo americkém Redmondu. Microsoft je sice velká korporace, ale na názorech zákazníků a partnerů si vždy zakládala, protože pomocí nich vytváříme nové funkce a vlastnosti našich produktů.
Chystáte na letošní rok nějaké významnější změny v partnerských programech?
V letošním roce budeme určitě pokračovat v rozvíjení nové struktury našeho partnerského programu, kterou jsme představili letos na podzim. V rámci této změny náš partnerský program Microsoft Partner Network nově obsahuje čtyři úrovně členství s odstupňovanými výhodami, díky kterým může každý partner do programu vstoupit na úrovni odpovídající jeho potřebám a podnikatelské strategii. Součástí změn bylo i spuštění dvou nových programů zaměřených na oblast cloudu, které partnerům umožňují využít všech výhod a obchodních příležitostí, které cloudová řešení od Microsoftu poskytují.
Jak moc důsledně ve firmě využíváte nejnovější vlastní produkty, používáte například vy osobně mobilní telefon s Windows Phone 7?
Využíváme je velmi důsledně. Základní pracovní výbavou každého zaměstnance Microsoftu je samozřejmě počítač s novým systémem Windows 7 a kancelářským balíkem Microsoft Office 2010, jehož součástí je i komunikátor, kterým si můžeme telefonovat nebo posílat zprávy a zjišťovat aktuální informace o dostupnosti ostatních. Dokumenty v rámci lokální pobočky i s kolegy v jiných zemích sdílíme přes Microsoft SharePoint, jako e-mailové řešení využíváme Microsoft Exchange a mohl bych pokračovat dál. V soukromí používá většina našich zaměstnanců e-mailový účet Hotmail, hodně jich si také domů koupilo Xbox i s novým ovladačem Kinect. To je ostatně i můj případ. Co se týká nového telefonu Windows Phone 7, tak ten osobně používám, a přestože musím otevřeně přiznat, že z pohledu českých uživatelů máme ještě nějaké resty, tak jsem z jeho možností pro pracovní i osobní život nadšen.

Čím se podle vašeho názoru Microsoft nejvíce odlišuje od jiných velkých IT společností?
Pokud přeskočím hodnocení možných rozdílů ve firemní kultuře, pracovním nasazení či podpoře zaměstnanců, tedy oblastí, které považuji v Microsoftu za nadstandardní, ale nemám možnost je srovnat s ostatními IT firmami, pak asi největší rozdíl vidím v šíři našeho záběru. Řada velkých IT společností oslovuje širokou skupinu uživatelů nebo disponuje rozsáhlým arzenálem produktů, žádná z nich však nemá k dispozici tak široké spektrem služeb, produktů a řešení pokrývající tak různorodé cílové skupiny, jako Microsoft.
Existuje nějaká zkušenost, kterou vám Microsoft dal a o níž si myslíte, že byste ji jen těžko mohl získat v jiné IT společnosti?
Za svého působení v regionální funkci jsem měl možnost řídit chod jedné z našich největších divizí ve zhruba třiceti zemích střední a východní Evropy a části Asie. Několik kvartálů jsem také zaskakoval za kolegu a měl možnost dohlížet na náš obchod na blízkém východě a v Africe. Toto období mě obohatilo hned o řadu zážitků, z kterých je těžké vybrat jeden jediný. Veselá byla například schůzka s majitelem distribuční společnosti v Kazachstánu, který přijel do restaurace na svém novém koni, kterým se chtěl pochlubit.
Velmi zajímavou zkušeností bylo pětihodinové jednání s partnery v Šanghaji, kteří za celou dobu řekli jen asi deset vět. Jejich tlumočník nám přitom na konci jednání k mému překvapení sdělil, že tak dlouhou řeč od nich ještě neslyšel. Mezi nezapomenutelné zážitky patří i podepisování smlouvy o spolupráci na lodi na ruském Donu nedaleko od Volgogradu, stejně jako setkání s “vrchním kádrovákem” kanceláře běloruského prezidenta v Minsku v rámci příprav před otevřením naší tamní pobočky. A mohl bych pokračovat. Pokud bych to tedy shrnul, tak jednu z největších zkušeností považuji možnost pracovat s kolegy a obchodními partnery napříč tolika zeměmi a kulturami.
Proč by si uchazeč o práci v IT měl vybrat právě Microsoft a jaké požadavky by měl splňovat? Používáte pro výběr uchazečů podobnou dotazníkovou metodu, jakou praktikují vaši kolegové v Redmondu?
Já bych asi řekl uchazeč či uchazečka, což je mimo jiné důsledek toho, že se v Microsoftu snažíme podporovat diverzitu, tedy poskytovat stejné příležitosti pro ženy, jako pro muže. Ale zpět k otázce… Microsoft je dlouhodobě hodnocen jako jeden z nejlepších zaměstnavatelů v zemi. Snažíme se s lidmi pracovat, rozvíjet je, odpovídajícím způsobem je ohodnotit, a zaměstnanci se nám za to odměňují vysokým pracovním nasazením. Jsme totiž především obchodní a marketingová jednotka, což s sebou na jednu stranu nese jisté nároky, na stranu druhou to však nabízí i velkou rozmanitost. Tu zohledňujeme i v požadavcích, kde oceňujeme především pracovní zkušenosti z různých prostředí, osobní vyzrálost, tah na branku i chuť se dál rozvíjet a profesně růst. Dotazníkovou metodu pro výběr zaměstnanců nepoužíváme.
Přejděme nyní ke strategickým otázkám… Jaký je v české pobočce poměr zastoupení mezi obchodníky a vývojáři?
Vývojáři jsou v české pobočce ve výrazné menšině. Jejich úkolem zde totiž není samotný vývoj dalších produktů, ale především budování a podpora lokálních vývojářských komunit a jejich evangelizace. V dnešní době se například výrazně zaměřují na podporu naší platformy Windows Azure, která umožňuje partnerům i samotným zákazníkům všech velikostí vyvíjet a provozovat v cloudu vlastní aplikace, nebo na podporu lokálních vývojářských aktivit pro prohlížeč Internet Explorer 9 nebo mobilní systém Windows Phone 7.
Které segmenty trhu jsou pro vás v České republice klíčové?
Široký záběr, který jsem již zmiňoval, platí pro Microsoft jak celosvětově, tak i v České republice, proto mohu zjednodušeně říci, že jsou pro nás klíčoví firemní zákazníci od živnostníků po největší firmy a státní organizace i koncoví uživatelé ze všech věkových skupin. Obecně se snažíme striktnímu rozdělování zákazníků na jednotlivé segmenty vyvarovat, protože mezi nimi pro nás existuje důležitá synergie. Pokud je někdo například v soukromí spokojen s naším produktem, bude hledat podobný nástroj uzpůsobený pro komerční použití i ve svém pracovním životě. A stejně to funguje i naopak.
Dokončení rozhovoru přineseme ve čtvrtek:
Koho považujete za své největší lokální konkurenty?
{seealso}
Je velmi obtížné vybrat několik největších konkurentů, protože zatímco z pohledu celkové šíře naší nabídky zde žádného hlavního konkurenta nemáme, v jednotlivých produktových oblastech nebo podle různých typů zákazníků jich máme pokaždé hned několik, ať už jde třeba o oblast internetových prohlížečů, online služeb, mobilních operačních systémů nebo virtualizace. Velmi zobecněně řečeno jsou zde našimi největšími konkurenty velké nadnárodní IT firmy, které nabízí konkurenční řešení ve stejných produktových oblastech a působí v České republice.
Ve čtvrteční části rozhovoru si vezmeme na mušku strategii Microsoftu v oblasti interoperability a open source, podíváme se na budoucnost online služeb a chybět nebude ani firemní strategie pro cloud.