České internetové obchody se dostávají do problémů. Dlouhodobě se totiž potýkají s řadou problémů, se kterými je internetové podnikání spojeno. Značný podíl má na situaci také finanční krize a z ní plynoucí růst úroků bank a úsporná opatření ze strany zákazníků. Příští rok bude pro mnohé, zejména menší obchody krizový. Podle časopisu Týden hrozí krach až čtvrtině z nich.
Některé menší e-shopy skončí pod křídly silných hráčů
Internetový trh v Česku se začíná propojovat a koncentrovat a je velmi pravděpodobné, že ho v blízké budoucnosti bude ovládat několik silných hráčů. Vyplývá to z článku, který vyšel v předposledním vydání časopisu Týden. Internetové obchody jsou totiž podle něj závislé na bankovních půjčkách, jejich získání je však stále komplikovanější.
Odhaduje se, že na českém trhu působí přibližně osm tisíc e-shopů, mnohým z nich však v souvislosti s financemi teče do bot. Zatímco dosud se s problémy potýkaly kvůli obrovské konkurenci především menší e-shopy, nelehké období nyní prožívají také velcí prodejci. Mnoho známých e-shopů již zkrachovalo, další stovky jsou nabízeny k prodeji.
Provoz e-shopu není zadarmo
„Provoz internetového obchodu s sebou nese rizika a odpovědnost, kterou nezkušený provozovatel při zřizování nevidí. Například poprodejní servis,“ řekl Týdnu Petr Král, marketingový ředitel společnosti Internet Mall.
Mylný je také argument, že internetové obchody si mohou dovolit mnohem nižší přirážky k ceně zboží, protože nemají téměř žádné náklady na provoz. Značná částka je přitom investována do zabezpečení a do reklamací. Zákazníci totiž mají podle zákona právo zboží zakoupené přes internet do dvou týdnů bez udání důvodu vrátit. K dalším problémům patří podle společnosti MEDIA1 pokles efektivity internetových reklam, nekvalitní služby dopravců a nedostatek programátorů.
Z hlediska konkurence a rychlosti změn je internetový trh mnohem dynamičtější než trh klasický. Uživatelé stále více kladou důraz na rychlost, kvalitu a jednoduchost. Prodejci jsou tak nuceni sledovat trendy a inovovat, což znamená milionové investice. Z hlediska vývoje konkurenčního trhu proto bude mít v brzké době dominanci několik silných internetových hráčů, kteří se budou specializovat na užší segment než v minulosti.
Řada menších obchodů skončí pod křídly silných hráčů
„Český internetový trh se stále více konsoliduje. V některých případech skupují větší obchodníci menší e-shopy, v jiných se internetové obchody specializují pouze na určité komodity. Předpokládám, že nastolený trend bude i nadále pokračovat,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Některé z menších obchodů si samotné uvědomí svou stávající situaci a snaží se přejít pod křídla silnějších konkurentů. Zvýšený počet takových nabídek potvrdili časopisu Týden také zástupci významných českých e-shopů.
Zatím je těžké odhadovat, jaký vliv bude následující rok na internetové obchody mít, pro řadu z nich to však bezpochyby bude rok poslední. Týden odhaduje, že z důvodu krachu zanikne až čtvrtina z nich.
Přečtěte si také
Pokusy o zvýšení důvěryhodnosti obchodování na Internetu v Česku
Na internetu nakupují víc muži než ženy, mužů jsou dvě třetiny