Nákupní rádce Heureka.cz ve spolupráci s portály Aukro.cz a Obchodni-dům.cz prezentoval výsledky průzkumu o nákupním chování a myšlení Čechů na internetu. Materiál poukazuje na to, že lidé kteří nenakupují na internetu, mají nejčastější obavy z toho, že budou mít v budoucnu problémy s reklamací nebo zárukou zboží koupeného přes internet (32 %). Přesto o nakupování přes internet vědí a nejrozšířenějším názorem mezi nimi je to, že nakupování na internetu je levnější než v kamenných obchodech.
Strach nezkušených uživatelů Internetu z reklamací nákupů
Strašák v podobě reklamací a záruk
Průzkum byl realizován na reprezentativním vzorku 20 000 uživatelů českého internetu. Výsledky říkají, že lidé, kteří na internetu ještě nenakupovali, mají největší obavy z toho, že v budoucnu budou mít potíže s reklamacemi a zárukou zboží (32 %). 14 procent respondentů uvedlo, že má strach z toho, že přijdou o své peníze a dalších 13 procent, že zboží vůbec nedorazí.
Další položená otázka zněla: „Co si na základě názorů jiných lidí myslíte o nakupování přes internet?“ Přibližně 45 % odpovídajících, kteří na internetu nenakupovali, věří, že ostatní tak činí hlavně kvůli úspoře financí a času. 16 % předpokládá, že ostatní lidé považují nakupování na internetu za riskantní nebo složité.
Na dotaz: „Co by bylo důvodem k tomu, abyste na internetu nakupoval/a zboží?“ naprostá většina respondentů, kteří na internetu zatím nenakupovali a nemají s ním zkušenosti, uvedla za důvod, který by je k nákupu přesvědčil, zejména nižší cenu (83 %). 17 % uvádí rychlejší dodání zboží a cenu dopravného.
Jak často nakupujete přes internet?
„Lidé, kteří již jednou zkusili nakoupit na internetu, zjistili, že obavy z nákupu jsou většinou neoprávněné. Proto se jich většina k nákupu vrací,“ říká Tomáš Hodboď. 46 % odpovídajících nakupuje na internetu několikrát za rok, 27 % přibližně jednou za měsíc a 21 % dokonce několikrát měsíčně. Pouze 2 % nakupujících uvedla, že na internetu nakoupilo jen jednou v životě.