V poslední době jsou často skloňovaným tématem zaměstnanci, kteří se v pracovní době věnují hrátkám na Internetu, místo plnění svých pracovních povinností. Jde o jeden z nešvarů dnešní doby. Tento smutný trend v návycích zaměstnanců nezměnila ani ekonomická krize. Lidé pro svého zaměstnavatele pracují maximálně sedm z osmiapůlhodinové pracovní doby. Informace uvádí poslední průzkum společnosti truconneXion.
Takové „pracovní nasazení“ Čechů začíná zaměstnavatele čím dál více nutit poohlížet se po software, který dokáže odhalit takové aktivity, které nesouvisí s popisem práce.
Karetní hry klasickým prohřeškem
Dlouhu vedla tabulku odpočinkových aplikací karetní hra Solitaire, který byl podle dat průzkumu oblíben především mezi asistentkami a úředníky. V roce 2007 jej zastínily onlinové strategické hry typu Travian a comeback karet se neočekává ani v roce 2009. Letošní prim drží sociální sítě typu Facebook. Protože na tomto socioware má profil už přes milion Čechů, tráví tam čas i drtivá většina zaměstnanců v kancelářských profesích.
Experti v IT odděleních, kteří si mohou hry sami nainstalovat, dávají přednost RPG střílečkám a strategiím. Znatelný je nástup online her. Ty totiž hraje přes sedmdesát procent všech hráčů v pracovní době. Mimo strategických týmových her typu Travian jde zejména o krátké tematické flashové hry na jedno zahrání. Za nimi následují jednoduché společenské a karetní hry, jako třeba poker.
„Osobně vidím největší nešvary v používání sociálních sítí a komunikačních nástrojů typu ICQ nebo Skype. Zaměstnanci věnují nepracovní komunikaci překvapivě velkou část pracovní doby. V podstatě je to stejné, jako kdyby každý den minimálně hodinu a půl seděl u jejich stolu kamarád, se kterým si vyprávějí své zážitky z víkendu nebo dovolené,“ vysvětluje Robert Kleiner, ředitel pro strategický rozvoj společnosti truconneXion.
Facebook vládne i ve světě
Problematice se věnoval i průzkum společnosti SurfControl, která se zabývá bezpečnostními otázkami na Internetu. Ta před necelými dvěma roky zveřejnila výsledky analýzy o produktivitě práce zaměstnanců v Austrálii.
Šetření ukázalo, kolik času tráví pracující lidé v Austrálii sledováním oblíbeného komunitního serveru Facebook.com. Prostřednictvím tohoto serveru jsou lidé ve spojení se svými blízkými a přáteli, místo toho aby podávali odpovídající pracovní výkon. Z výsledků analýzy tehdy vyplynulo, že takto přicházejí australští zaměstnavatelé o více než pět miliard australských dolarů ročně. Tehdy v Austrálii bylo 230 000 zaregistrovaných uživatelů Facebooku a každou hodinu přibývalo sto nových uživatelů. V Česku se tato sociální síť stala populární až na konci roku 2008. Od té doby rostl strmou křivku počet tuzemských uživatelů.