Včera se uskutečnila tisková konference, na které byly prezentovány nejnovější výsledky o chování Čechů na trhu práce. Mezi nejzajímavější zjištění patři informace, že 46 % aktivních uživatelů internetu uvažuje o změně zaměstnání nebo že dalších 48 % české populace si vybírá pracovní nabídku podle výše platu. Důležitou roli hraje také perspektiva a atmosféra ve firmě. Nejpoužívanějšími pracovními portály v ČR jsou tradiční hráči na elektronickém HR trhu Prace.cz a Jobs.cz. Průzkum byl realizován společností LMC ve spolupráci s výzkumnou agenturou Factum Invenio.
Jaká část populace změnila v posledních 12 měsících zaměstnání
(rozevírání nůžek mezi běžnou a internetovou populací v čase).
Zdroj: Průzkum společnosti LMC.
Obecná populace má menší chuť ke změně zaměstnání
Šetření se provádělo na dvou skupinách respondentů. Průzkum byl realizován na vzorku více než dvou tisíc lidí jak ze segmentu internetových uživatelů, tak více než dvou tisíc ze strany obecné populace České republiky. Aktivní uživatelé internetu jsou daleko aktivnější než obecná populace i na pracovním trhu. V posledním roce změnilo zaměstnání 28 % z nich, zatímco v obecné populaci to bylo pouze 9 %.
„Vysvětlujeme si to tak, že na internetu je nejen mnoho pracovních nabídek na jednom místě, ale i mnoho podpůrných nástrojů, které prohledávání nabídek i odpovídání na ně v poslední době nesmírně zjednodušily,“ říká analytik LMC Ondřej Mysliveček. Podle něj se mnozí internetoví uživatelé zajímají o pracovní nabídky, i když jsou v současném zaměstnání celkem spokojeni. „Udržují si přehled o své pozici na trhu práce a často se pak nechají zlákat ke změně nějakou atraktivní nabídkou.“
Ještě daleko větší podíl aktivních uživatelů internetu o změně zatím jen uvažuje: je to celých 46 %. Obecná populace se chová jinak. Když někdo z této skupiny začne o změně uvažovat, nakonec ji i uskuteční. V posledních dvanácti měsících změnilo práci 9 % lidí a stejný počet lidí změnu zvažoval. Chuť ke změně zaměstnání se v obecné populaci snížila oproti listopadu 2007 o 5 %, zatímco u internetových uživatelů o 6 % narostla.
Zdroj: Průzkum společnosti LMC.
Internet se poprvé v historii vyrovnal dennímu tisku
Internet je odteď hlavním zdrojem informací o pracovním trhu nejen pro aktivní internetové uživatele, ale i pro obecnou populaci. Poprvé se u této skupiny vyšvihl na stejné místo jako denní tisk. Největší podíl obecné populace, 23 % Čechů a Češek, nyní hledá informace o trhu práce stejně často v tisku jako na internetu. „Váha internetu bude růst s tím, jak se zvětšuje podíl internetově gramotných lidí v populaci,“ komentuje to Ondřej Mysliveček.
Uživatelé internetu logicky dávají přednost internetu i při hledání práce; internet je na prvním místě pro 79 % z nich. 94 % z nich se pak na prvním místě při hledání opírá o pracovní portály. 33 % se opakovaně chodí na nabídky dívat i na stránky firem-zaměstnavatelů a 14 % také na oborové servery, které mají rubriky nabídek práce. Nejpoužívanějším pracovním portálem je u obecné populace Prace.cz; uvedlo ji 48 %. Na druhém místě je Jobs.cz s 21 %, třetí místo obsadil Jobdnes.cz (7 %). Uživatelé internetu rovněž nejčastěji používají portál Prace.cz (40 %), následuje těsně Jobs.cz (35 %), kam chodí především vysokoškoláci. Třetí na netu je Sprace.cz, dosáhla deseti procentních bodů.
Silný faktor uzavření smlouvy přes známého
Evergreen pracovního trhu je hledání zaměstnání přes známé. Takto našlo své současné, případně poslední zaměstnání 29 % obecné populace a 33 % aktivních uživatelů internetu. Tento tradičně zavedený způsob se ale modernizoval a spřátelil s informačními technologiemi. Zaměstnavatelé doporučení nového zaměstnance někým ze stávajících zaměstnanců podporují vysokými finančními odměnami a přehled o tom, kdo kde právě pracuje a koho zná, upevňují sociální sítě na internetu. Zástupce LMC řekl, že si dokonce troufá tvrdit, že v budoucnu hledání práce na Internetu bude mít větší váhu právě než doporučení známého. Mysliveček se pokusil i o menší přirovnání upozornění známého s headhuntingem. Označil zaměstnání přes známé jako nižší formu headhuntingu.
Zdroj: Průzkum společnosti LMC.
O přijetí pracovní nabídky rozhoduje plat. Obecná populace mu přisoudila váhu 48 %; pro aktivní internetové uživatele je plat rovněž na prvním místě, ale na rozhodování má u nich podíl jen 25 %. Důležité jsou pro ně i perspektiva (10 %), atmosféra ve firmě (8 %) a možnost odborného rozvoje (7 %). Dohromady mají stejnou důležitost jako finanční ohodnocení.
Česká populace nerada jezdí daleko za prací. Tato nechuť se v poslední době ještě lehce zvýšila. 79 % respondentů v obecné populaci a překvapivě i 83 % u aktivních uživatelů internetu není ochotných dojíždět do práce víc než hodinu. „Zřejmě to souvisí i s aktuálním převisem poptávky firem po lidech,“ říká Mysliveček.
A jaké jsou postoje Čechů k práci v zahraničí? Většině lidí z obou skupin brání přijmout práci v zahraničí závazky; z tohoto důvodu nemůže odjet 43 % respondentů obecné populace a 45 % aktivních uživatelů internetu. 42 % uživatelů internetu ale zároveň prohlašuje, že by chtěla práci v zahraničí zkusit – pokud by byla v jejich oboru. U obecné populace je to jen 23 %.
Přečtěte si také
Třetina absolventů vysokých škol si vybírá prestižní zaměstnavatele
eBay zřejmě využije k hledání zaměstnanců headhunting