S celosvětovým tržním podílem ve výši 23,55% Opera Mini dále potvzuje svou vedoucí pozici na trhu mobilních internetových prohlížečů.
Norskému vývojáři Opera Software SA se sice možná nepovedlo významněji prosadit v oblasti desktopových internetových prohlížečů, o to lépe se mu ale daří v oblasti „chytrých“ mobilních telefonů. Jeho vlastní mobilní internetový prohlížeč Opera Mini, v současnosti ve verzi 5.1, celosvětově používá na 62,3 milionů uživatelů, přičemž Opera Mini je jedničkou i na mnoha národních trzích. Více než 70% tržní podíl má pak Opera Mini zhruba v desítce světových zemí, mezi kterými nechybí Indie, Indonésie, nebo Ruská federace. V České republice má Opera Mini v současnosti podíl ve výši zhruba 30,7%, který ovšem dlouhodobě klesá.
Velkým zlomem v historii prohlížeče Opera Mini byl bezesporu duben letošního roku. Právě tehdy, nutno podotknout, že navzdory všeobecnému očekávání opaku, schválil její přítomnost v rámci svého internetového portálu App Store americký výrobce Apple. Ten si přitom, právě kvůli nejasným přijímacím pravidlům do App Storu, v minulosti stal terčem několika vln silné kritiky jak ze strany nezávislých vývojářů, tak i velkých technologických firem. Bezesporu i díky své přítomnosti v App Storu, a tím pádem přístupu na mobilní platformy Applu iPhone OS a iOS 4, se Opeře Mini jen od dubna podařilo zvýšit počet svých aktivních uživatelů o zhruba 7,3 milionu.
Popularita prohlížeče Opera Mini má původ jak v příjemném uživatelském prostředí, tak především v rychlosti procházení webu. Jednou z klíčových technologií, na které se Opera Software dlouhodobě soustředí, je komprese přenášených dat. Jinými slovy, všechny internetové stránky, na které uživatelé prohlížeče Opera Mini přistupují, prochází přes servery společnosti Opera Software SA, kde, před jejich odeslání do mobilního telefonu uživatele, dochází k jejich zmenšení. Podle zástupců společnosti Opera Software SA umožňuje současná kompresní technologie snížit velikost přenášených dat až o 90%. Právě díky své vlastní kompresní technologii se prohlížeči Opera Mini podařilo významně prosadit v zemích, jako je Indie, Indonésie, nebo Nigérie, tedy státy s poměrně málo rozvinutou telekomunikační a datovou infrastrukturou.
Na druhém místě se pak, z celosvětového hlediska s tržním podílem 17,93%, umístil mobilní internetový prohlížeč Safari společnosti Apple, jehož podíl ovšem pomalu klesá. Pro tento fakt můžeme najít dva hlavní důvody – jednak má podíl mobilních telefonů iPhone oproti ostatním smartphonům taktéž klesající tendenci a jednak má Safari i na své „vlastní“ platformě iPhone OS silnou konkurenci. Tou je právě Opera Mini.
Třetího místa se, díky mírnému růstu v posledních měsících, stále drží internetový prohlížeč Nokia s podílem 16,5%, velmi rychle dotahován prohlížečem BlackBerry, kanadského výrobce Research In Motion. Ten má v současnosti podíl ve výši 16,19% a vzhledem k rychlému růstu v nejbližších měsících předežene dosud třetí Nokii. Dalším významným hráčem je Android, v současnosti sice s tržním podílem „pouhých“ 8,32%, vývoj na trhu smartphonů mu ovšem slibuje dobrou budoucnost. Android se totiž pro výrobce smartphonů stává stále atraktivnějším operačním systémem, a to především díky faktu, že je zdarma.
Zdroj: Opera Software SA, StatCounter.com