
Dnes se do médií dostal zajímavý materiál s názvem „Domény s diakritikou internetový byznys v ČR zásadně neovlivní“, ve kterém se někteří odborníci z oblasti internetového obchodování vyjadřují k aktuální situaci na trhu domén. Zavedení diakritiky u českých domén je v poslední době často skloňovaným tématem. Sdružení CZ.NIC, správce domény CZ, totiž nedávno spustilo veřejnou debatu o zavedení diakritiky v adresách českých internetových stránek.
K situaci se před několika týdny vyjádřil Ondřej Filip, ředitel sdružení spravujícího českou doménu. Ten uvedl, že tuzemský Internet je v tuto chvíli na zavedení háček a čárek připraven. Podle Filipa k němu ale nedojde, když o to nebude zájem mezi uživateli. Používání diakritiky v názvech adres umožňuje systém IDN neboli Internationalized Domain Name. Pro státy, kde se nepoužívá latinka, může být systém IDN velkým přínosem, protože uživatelé s ním mají možnost použití rodného jazyka i písma při vyplňování adres. Situace v Evropě je však jiná a přínos systému je sporný a otázkou debat.
České domény za miliony
V Česku se nyní poměrně dobře živí lidé označovaní jako doménoví spekulanti. Jejich činností je vytipování volné domény se zajímavým jménem, její zaregistrování a následný prodej. Ceny nejlukrativnějších tuzemských domén dokonce dosahují údajně až milionů korun. Právě možnosti systému IDN nyní začínají čeřit doposud poklidné vody doménového byznysu v tuzemsku.
Někteří odborníci se pokusili vyjádřit názor na to, co by pro tuzemský trh znamenalo rozšíření nových domén .cz s českou diakritikou.
V současné době je v České republice registrováno více než 400 tisíc domén. Pod mnohými z nich přitom není žádný obsah, ale přímo kontakt pro odkoupení domény. Dostat se k seznamu prodávaných domén přitom není těžké. Například Burza-domen.cz zprostředkovává prodej více než tisícovky domén lepších či horších jmen. Výjimkou nejsou milionové počáteční ceny k jednání. Kupříkladu KSCM.eu stojí 23 milionů, doménu Medicina.cz by rád její majitel prodal za 5 milionů a za Taxikar.cz zaplatí nový zájemce 2,9 milionů korun.
Tyto trendy v internetovém byznysu nahrávají právě spekulantům. Snaží se předjímat názvy domén, o které by mohl být v budoucnu zájem, a které by tak pro majitele znamenaly milionové výdělky. Jedním z respondentů zprávy o doménovém obchodu byl i Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis, která je provozovatelem šesti úspěšných obchodů. Když se v roce 2003 rozhodoval, o jakou další komoditu rozšíří své obchodování, začal usilovat o doménu Parfemy.cz. „Vlastníka domény se nám tenkrát nedařilo kontaktovat, nakonec zareagoval až na korespondenční lístek. Za Parfemy.cz požadoval 20 tisíc Kč. Nakonec jsme tuto doménu získali za směšných 15 000 Kč,“ popisuje úspěšný obchod a dodává: „Obrat Parfemy.cz vloni přesáhl 100 milionů korun“.
Jenže taková byla situace před pěti lety. Protože společnost Vivantis má ve svém portfoliu i šperky a chtěla svým zákazníkům nabídnout komfortní specializovaný e-shop, rozhodla se po zkušenostech z minulosti sáhnout znovu po výstižné doméně s jednoslovným názvem, samozřejmě s koncovkou „.cz“. Kolik takové rozhodnutí Vivantis stálo? „Částka dosáhla astronomické výše. V nejbližších měsících uvidíme, jak rychle se nám investice 2 miliony korun do Sperky.cz vrátí, budeme spouštět specializovaný e-shop,“ dodává Martin Rozhoň.
Výstižný název domény je důležitý, nikoliv rozhodující
V případě, že má někdo v plánu nabízet zboží a obchodovat přímo, je název domény stěžejní. V ideálním případě má vystihovat přesně ten druh zboží, který nabízí. Například každý, kdo navštíví Hodinky.cz, už dopředu ví, jakou nabídku může očekávat. Nepodceňovat název domény se vyplatí rovněž ve vztahu k SEO.
„Výskyt klíčového slova v názvu domény spolu s kvalitně optimalizovaným HTML kódem internetového obchodu je jedním z důležitých prvků optimalizace e-shopu pro vyhledávače,“ vysvětluje Michal Ježek ze společnosti Karsa.cz, která nabízí profesionální řešení pro realizaci e-shopů.
Drtivá většina zákazníků nejdříve hledá prostřednictvím služeb Google.com či Seznam.cz, až následně kliká a přechází na stránky obchodu. „Při dobře zvládnuté optimalizaci pro vyhledávače se e-shop umisťuje na předních místech po zadání hledaného výrobku zákazníkem. Obchody, které se SEO dlouhodobě a kvalitně věnují, pak mají velkou konkurenční výhodu oproti ostatním. Čím více zákazníků e-shopu dodá vyhledávač z tzv. přirozených výsledků vyhledávání, tím méně pak e-shop musí investovat do dalších forem marketingu. V současné době je metoda optimalizace pro spoustu obchodů klíčovou,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Martin Rozhoň z Vivantisu si myslí, že by diakritika v českých doménách zásadní změnu na českém internetovém trhu nepřinesla. Vznikl by podle něj prostor především pro spekulanty, případně provozovatele drobných internetových projektů, jejichž chod je zcela závislý na SEO. Zavedení obchodníci by si koupili své vlastní domény s diakritikou, ale i nadále by fungovali pod těmi původními.