• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Jak firmy sledují návštěvnost svého webu

itbiz
13. 12. 2007
| Články
Trend

Sledování a vyhodnocování návštěvnosti webu je možností, jak zhodnotit komerční úspěšnost internetové prezentace. Zjišťovali jsme, zda IT firmy měří návštěvnost svého webu. Využívají ale společnosti těchto možností? Jaké jsou možné způsoby monitoringu? Jak využívají společnosti data vzešlá z měření? Nejen na tyto otázky se snažíme odpovědět v našem článku.

Podle zkušeností Tomáše Krause, technického ředitele společnosti Internet Info, která provozuje službu pro zjišťování návštěvnosti webových stránek s názvem Navrcholu.cz, používá tyto nástroje pouhých 7 % webů na existujících doménách druhého řádu. Tento údaj svědčí o tom, že většina webů zřejmě se statistickými údaji o svých návštěvnících nepracuje nebo s nimi pracuje nedostatečně. „Vzdávají se tak možnosti přizpůsobovat obsah své internetové prezentace zájmům a potřebám svých návštěvníků,“ vysvětluje Tomáš Krause.

Jestliže se firma rozhodne měřit a ověřovat návštěvnost svého webu, stojí často před rozhodnutím, který z mnoha nástrojů používat. Rozdíly mezi různými způsoby zjišťování údajů jsou přitom poměrně zásadní. Ukážeme si to na příkladu nejvíce transparentním, a to na srovnání Counteru a Google Analytics. Oba bezplatné a fungují přes javascript na vašich stránkách, jen výsledky sledování jsou jiné. Counter nabízí různá počítadla od textového až po plnobarevné grafické, to je vše, co může kromě počítání přístupů nabídnout. Google Analytics naproti tomu nabízí řadu zcela odlišných statistik.

Další otázkou je technické řešení monitoringu. Jak jsem zmiňovala, Google Analytics i Counter používají javascript (jeden malý interní na vaší stránce a delší externí přímo na serveru) a měřící tečky, druhým způsobem je měření podle log souboru. Tyto dva jistě nejrozšířenější způsoby mají jistě svá specifika, výhody a nevýhody. Na ně se nyní v krátkosti podíváme.

Měřící tečky nezaznamenávají přístupy od uživatelů bez zapnutého Javascriptu nebo cookies, statistiky ale nejsou zkreslené používáním cache (pokud je stránka načtena z cache prohlížeče nebo proxy serveru, není tento přístup zaznamenán v log souboru). Script musíte vložit do každé stránky, jinak jsou vaše statistiky zkresleny. Jelikož používá cookies, je schopen poznat více návštěvníků pod jednou IP, analyzuje informace o PC návštěvníka a je možno monitorovat pohyb na vašich stránkách.

Firmy návštěvnost webů měří

Druhou možností je sledování pomocí záznamů na serveru (log soubor), což například umožňuje sledovat objem přenesených dat, zaznamenávat i přístupy indexovacích robotů a není to závislý na třetí straně. Analýza probíhá pomocí programu přímo na vašem PC.

Pokud nehovoříme o prostém počítání návštěv, ale bereme v potaz hlavně sledování chování, původu a cílů návštěvníků, mohou být již zmíněné nástroje ideální hlavně pro firmy. Dávají jim možnost sledovat firemní web, vyhodnocovat reklamní kampaně (rozbor, odkud přicházejí návštěvníci) a hodnotit vhodnosti obsahu webového prostoru.

Oslovila jsem několik středně velkých a velkých firem, které si nechávají analyzovat svoje stránky, co se návštěvnosti týká. Zeptala jsem se, proč si nechávají měřit návštěvnost, jaké údaje jsou pro ně nejdůležitější, jestli využívají údaje pro komplexní analýzu.

Všechny oslovené firmy využívají nějaké z možných služeb pro sledování návštěvnosti svých firemních webů. Například výrobce antivirového software Grisoft návštěvnost svých webových stránek sleduje a také následně analyzuje. Následné analýzy jsou vytvářeny pomocí nástroje Fireclick od společnosti Digital River.

Podle tiskového mluvčího telekomunikační společnosti Telefónica O2 Martina Žabky mají získané údaje velký vliv na úpravu budoucí podoby stránek včetně samotné grafické podoby stránek: „Zejména ukazatele získané například nástrojem Google Analytics významně přispívají ke specifikování prodejních online aktivit v rámci O2 eShopu.“ Také T-mobile se zajímá o návštěvníky vlastní webové prezentace. Využívají přitom nástroje Gemius, Webtrends a Urchin analyzující log soubor. Vyhodnocení probíhá každý měsíc, čtvrtletně také kontrolují své weby pomocí uživatelských testů. Společnost Hewlett-Packard využívá pro změnu nástroje Omniture SiteCatalyst.

Jaký nástroj zvolit?

Pokud přemýšlíte nad tím, jaký nástroj použít, mohou vám napovědět zkušenosti firem, které se zabývají mimo jiné internetovým marketingem. „Rozhodně nelze říci, že by některý z analytických nástrojů byl z pohledu majitele webu lepší a jiný horší. Volba nástroje by vždy měla být odvozena od toho, které ukazatele jsou pro hodnocení úspěšnosti konkrétního webu nejdůležitější, a v jaké podobě je chce majitel webu sledovat,“ shrnuje své poznatky Luboš Plotěný, vedoucí projektu Dobrý web. Ve firmě pro své zákazníky používají analytické nástroje založené na měřící javascriptové tečce (například Google Analytics nebo Navrcholu.cz), ale i nástroje pracující s log soubory (Clicktracks).

Zajímali jsme se také, kdy je vhodné využívat logy anebo naopak měřící tečku. „Kvalitnější nástroje, které by byly schopné konkurovat Google Analytics, jsou finančně náročnější, takže je potřeba zvážit jejich návratnost a využití. Levné či bezplatné nástroje jsou většinou vhodné spíše pro sledování statistik, které pomocí tečky nelze změřit,“ vysvětluje Roman Appeltauer z poradenské společnosti H1, s.r.o.

Podle něj se analýza logů neobejde bez softwaru, který slouží k jejich zpracování. To vyžaduje větší nároky na odbornost a čas IT specialistů, kteří musí nastavit zaznamenávání na straně serveru. Pomocí logů lze změřit mimo jiné přístupy robotů, přesměrování webu a podobně. Měřící tečka je většinou svázaná s konkrétním měřícím nástrojem, který většinou znemožňuje podrobnější analytické postupy. Na rozdíl od logů však například poskytne podrobné informace o použitých prohlížečích a jejich nastavení. „Přesnost měření návštěvnosti z logů snižují spamovací roboti, kteří se tváří jako standardní prohlížeče, mnohdy je nelze standardně odlišit a počty návštěv jsou tedy zkreslené,“ uzavírá své doporučení Appeltauer.

Související
Podvody v internetových vyhledávačích
Jak měřit úspěšnost firemního webu
Vylepšete svůj internetový byznys
Firemní web: nejen o navigaci a použitelnosti

Rubriky: Internet

Související příspěvky

Zprávičky

Evropské agentury Europol a Eurojust rozbily proruskou hackerskou skupinu

16. 7. 2025
Jaké novinky přináší Arcserve UDP 8.1?
Zprávičky

Analýza: Neviditelným gigantem internetového provozu jsou analytické nástroje

14. 7. 2025
Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů
Zprávičky

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

11. 7. 2025
Zprávičky

Shein podal žádost o vstup na hongkongskou burzu, chce zvýšit tlak na Brity

8. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita

Netflix výrazně zvýšil zisk a poprvé při tvorbě použil umělou inteligenci

ČTK
19. 7. 2025

Americký provozovatel placené streamovací platformy Netflix ve druhém čtvrtletí zvýšil čistý zisk meziročně o

Množství zašifrovaných dat klesá, ransomware však zůstává vážnou hrozbou

Pavel Houser
18. 7. 2025

Mezi hlavní technické příčiny úspěšných ransomwarových útoků stále patří zneužité zranitelnosti (32 %), následované

Kryptoměny a jejich ekonomika

Američtí zákonodárci přijali první významný národní zákon o kryptoměnách

ČTK
18. 7. 2025

Američtí zákonodárci přijali první významný národní zákon o kryptoměnách. Návrh zákona zavádí regulační režim

Vedoucí činitelé Mety se dohodli na urovnání žaloby požadující 8 miliard dolarů

ČTK
18. 7. 2025

Výkonný ředitel americké internetové společnosti Meta Platforms Mark Zuckerberg a další současní i bývalí

BIS: Čínská investice do pozemní družice v ČR byla bezpečnostním rizikem

ČTK
18. 7. 2025

Řadu bezpečnostních rizik zaznamenala loni Bezpečnostní informační služba (BIS) při posuzování pozemní družicové stanice

Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n

Zisk TSMC díky poptávce po čipech pro AI vzrostl o 61 % na rekord

ČTK
17. 7. 2025

Tchajwanské společnosti Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC), hlavnímu světovému výrobci pokročilých čipů pro umělou

Musk vyloučil spojení automobilky Tesla se společností xAI

ČTK
17. 7. 2025

Americký miliardář Elon Musk vyloučil spojení výrobce elektromobilů Tesla se svou společností xAI, která

Čtvrtletní zisk Googlu klesl, tržby nesplnily očekávání

IDC: Globální odbyt smartphonů ve druhém čtvrtletí vzrostl o procento

ČTK
17. 7. 2025

Celosvětový odbyt chytrých telefonů se v letošním druhém čtvrtletí meziročně zvýšil o procento na

Tiskové zprávy

ÚOHS: Pokuta 200 000 Kč pro Ministerstvo pro místní rozvoj

Ministerstvo pro místní rozvoj nabízí odměny za odhalení bezpečnostních děr ve svých IT systémech

O2 production sází na Panasonic Kairos

AI pomoc pro přetížené týmy ve finančním sektoru

HP představuje digitální tiskový stroj HP Indigo 6K+

GFI Archiver integruje AI CoPilot pro výkonnější správu e-mailových archivů

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Motivační dopis

Help desk manager

Cloud computing

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.