On již vlastně i termín, který jsem použil v titulku, je trochu zavádějící. Dá se mluvit o softwarové společnosti, na jejíž ziscích se podílí také různé podoby venture kapitálového podnikání a vlastní hardwarová divize. Pravda, v druhém případě je ziskovost poněkud diskutabilní.
Akcie na trhu NASDAQ Microsoftu dlouhodobě stagnují,
u obou jeho rivalů (Apple a Google) naopak od roku 2004 prožívají raketový vzestup.
Když se podíváme na mediální viditelnost společnosti a její celkovou aktivitu za poslední čtvrtletí, ale možná i déle, může se nám zdát až neuvěřitelné, kolik peněz společnost jako je Microsoft dokáže vygenerovat. Čistý zisk firmy za loňský rok (2009) dělal 14.569 miliardy dolarů, celková současná aktiva dělala na konci roku 77,888 miliardy dolarů a majetek firmy měl hodnotu 39,558 miliardy dolarů.
Suma sumárum, tu máme stále s přehledem nejvíce ziskovou softwarovou společnost na Zemi. Bohužel to již nějaký ten pátek neodráží dynamika růstu akcií společnosti. Zákonitě se tak vnucují dvě otázky, odkud všechen ten zisk Microsoftu pramení, a jak dlouho ještě bude jeho zlatý věk trvat?
Rozvrstvení sil na trhu
Microsoft, ostatně jako každá korporace, se snaží pokrývat co největší spektrum trhu. To platí jak o tom konzumentském, který firma hýčká vedle Office a operačního systému Windows také produkty online divize či zábavní a hardwarové divize, tak o tom byznysovém (serverové systémy a vývojářské nástroje). Fakt, že má firma portfolio služeb na oko pěkně diverzifikované, ovšem nic nemění na tom, že celá tato nádherná stavba z karet stojí a padá na úspěchu Windows coby operačního systému, na kterém statisticky běží v současné době 91 % desktopů připojených na Internet.
Graf, který jsem si s dovolením vypůjčil z Business Insideru, pěkně ukazuje, jaká byla od září 2006 ziskovost jednotlivých divizí společnosti. Ponechme teď na chvilku stranou čísla za dva suverénně nejúspěšnější segmenty (Windows a MS Office) a pojďme se podívat na ty ostatní.
Na první pohled zaujme „zisk“, generovaný herní divizí. Přestože byl Xbox 360 vypuštěný někdy v listopadu 2005, stále ještě generuje ztrátu (jednorázové světlejší chvíle pravděpodobně souvisejí s vydáváním nových dílů herní série Halo). Neméně zajímavý je také záporný zisk online služeb, který se rok od roku prohlubuje. Tento trend je pravděpodobně přirozenou daní za snahu zůstat ve hře a být konkurencí Google a dalším „cloud based“ online hráčům bez ohledu na návratnost.
Přestože tedy společnost generuje čím dál vyšší zisky, její příjmy pramení celé de facto jen z prodeje Windows a Office, které těží víceméně již jen z tradice. To, že nejde o úplně nejzdravější trend dokládá i fakt, že Microsoft pomalu ztrácí podíl na trhu prohlížečů, hi-end notebooků i chytrých mobilních zařízení.
Také největší rival Microsoftu, Google, jakoby již cítil potřebu pohotovějšího sparing partnera. Koncem loňského roku tak vyzval na souboj společnost Apple, na což společnsot zareagovala vykazováním googlovských aplikací z AppStore a nechal se slyšet, že na něm také nechá nahradit Google Maps konkurenčním produktem. Google v protiúderu zadarmo na App store umístil své Apps, což byla rána pod pás nejen Apple s MobileMe, ale také desktopovým uživatelům platformy, kteří si službu platí.
Příjmy Microsoftu z jednotlivých divizí; Zdroj: Business Insider
A jak do toho všeho zapadá Microsoft?
Jde o to, že oba výše zmínění hráči jakoby s Microsoftem již nepočítali. To může značit dvojí, buď jej cíleně ignorují, nebo ho již považují na svých trzích za odepsaný. Online divize Microsoftu s vývojem Live služeb nestíhá držet krok s Google ani další konkurencí, ziskovost Bingu se i výhledově jeví spíš jako Ballmerovo zbožné přání, než pravděpodobná realita.
Jak dlouho budou se svojí cenovou politikou udržitelné Microsoft Office, je ve hvězdách a Windows Mobile svou těžce dlouze budovanou pozici na trhu rychle ztrácí ve prospěch Androidu a iPhone OS X. Zda-li se trend změní po příchodu Windows mobile 7 si pravděpodobně netroufne odhadnout ani sám Ballmer. WM7 ostatně pravděpodobně nebudou řešit situaci na trhu netbooků a dalších zařízení, které stojí někde na hranici mezi klasickým PC a chytrým mobilním telefonem.
Kde se tedy Microsoftu skutečně daří?
Paradoxně je to vlastně tam, kde není až zase tak moc vidět, tedy na Business-to-business a business-to-goverment trzích. Zde fungují jiné zákony a také větší setrvačnost, kdyby nic jiného, tak kvůli aplikacím třetích stran. Vyhlídky společnosti tedy nejsou ani přes současné pohádkové příjmy nijak lichotivé. Pokud nenastane zázrak, případně Microsoft nevymyslí nějaký revoluční produkt, přijde postupem času o dominanci na consumer trhu, čímž klesne do úplně jiné ligy, než ve které hraje nyní. Pravda je, že stále může hodně dokázat ve svém stabilním B2B segmentu, jenže, dá se vůbec udržet jedno bez druhého? Navíc i zde již pomalu oba rivalové Microsoftu šlapou pěkně na paty.
Přečtěte si také
Válka Google versus Microsoft: hlavní zbraně akvizice a žaloby
ANALÝZA: Google v hledáčku Evropské komise. Čeká nás další gigantický spor?
IT byznys: Google převzal DocVerse, výrobce konkurenčního software pro Microsoft