• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Telefonování a makroekonomické předpovědi

Pavel Houser
2. 6. 2016
| Komentujeme

Vývoj nezaměstnanosti lze prý velmi rychle a snadno odhadnout z toho, jak lidé telefonují, respektive jak v tomto ohledu své chování mění – aneb big data v praxi.
David Lazer z Northeastern University, Jameson Toole z MITu a výzkumníci z dalších institucí navrhli vztah mezi telefonováním a vývojem různých makroekonomických ukazatelů. Dokázali takto předpovědět vývoj nezaměstnanosti podle okolností měsíce až týdny dříve, než se objevila oficiální čísla; přitom jejich metoda fungovala mnohem přesněji než jednoduché pokusy o extrapolaci vývoje z historických křivek. Navíc se tyto výsledky prý daly mnohem škálovat, tedy vyextrahovat z nich pouze určitou část.
To všechno zní strašně obecně, takže jak vlastně metoda funguje?

Začalo se tím, že výzkumníci se soustředili na vývoj v evropském automobilovém průmyslu v letech 2006-2007, tedy na začátku krize. Nejprve se nějak dostali k tomu, jak se v jedné evropské zemi (nespecifikováno) měnily sociální interakce těch, kdo byli během této doby z automobilového průmyslu propuštěni. Získali k dispozici např. celkové počty hovorů, počty příchozích i odchozích telefonátů, počty čísel… Ukázalo se, že po ztrátě zaměstnání lidé telefonovali mnohem méně, celkový počet hovorů klesl o 51 %, počet příchozích hovorů o 54 %, také se snížil počet navštívených jedinečných základnových stanic. To se samozřejmě dá zdůvodňovat, ale dal by se zdůvodnit i opak (možných vlivů tu je: lidé více volají, jak si shánějí novou práci; lidé méně volají, protože přestanou telefonovat pracovně; lidé více volají, protože nemají co dělat a klábosí s kamarády…).

Důležitější než psychologické výklady jsou samotná empirická data. Na jejich základě vědci vytvořili matematický model a ten se pak testoval ve druhé evropské zemi, ve stejném období, ale tentokrát plošně. Vše přibližně odpovídalo, vývoj počtu/struktury telefonátů korespondoval s tím, co ukazovaly statistiky o nezaměstnanosti.

Popsaná metoda má řadu výhod, data o telefonování se stejně sbírají automaticky, vše tedy funguje bez dodatečných nákladů.

Samozřejmě se přímo nabízí otázka, zda by se takto nedalo rychle (rychleji než tradičními metodami) zjistit a předpovídat i třeba vývoj HDP, tvorba nových pracovních míst, různé indexy důvěry (bez nutnosti někoho aktivně oslovovat/provádět průzkumy!) nebo i jiné makroekonomické ukazatele. Jistě je zde prostor i pro ty, kdo by chtěli podobná data a modely využít v rámci technické analýzy finančních trhů. Samotní autoři ale vyzývají k opatrnosti, a to sice proto, že telefonování je stále dynamická technologie; lidé v tomto ohledu své návyky mění tak jako tak. Čili metodu by neustále bylo třeba kalibrovat.

Popsaný výzkum vychází z dat starých skoro 10 let (otázka: proč ne z novějších?), leccos se změnilo – je zde vývoj cen (například: mnohem víc lidí dnes bude mít neomezené paušální volání, před 10 lety možná při ztrátě zaměstnání méně volali i kvůli tomu, aby ušetřili, dnes by to bylo jinak?), změnilo se využívání datových přenosů nebo sociálních sítí. To však neznamená, že by nešlo udělat podobný model pro data stará rok a ten pak zkusit nasadit nyní. Možná se pro další roky ani to, jak telefonujeme, už moc měnit nebude. Autoři výzkumu chtějí říct, že těmto modelům by však dnes asi nikdo nevěřil natolik, aby kvůli jejich rychlosti a jednoduchosti přestal sledovat jiné ukazatele.

Hezky to ukazuje, k čemu všemu se dají využívat big data – byť v tomto případě šlo spíše o samotný nápad než o to, jakými metodami pak provést zpracování. Takových dat přitom kolem nás je a s nástupem Internetu věcí bude ještě mnohem víc…

Související příspěvky

Tiskové zprávy

Optimize by Acer: nejnovější evoluce v oblasti podnikových záručních podmínek

5. 7. 2025
Zprávičky

Technologičtí giganti bojují o experty na AI astronomickými odměnami

5. 7. 2025
Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun
Zprávičky

Hackerský útok paralyzoval fungování městského úřadu v Uničově na Olomoucku

4. 7. 2025
Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení
Zprávičky

Nemocnice Nymburk po kyberútoku dál obnovuje systémy,černé scénáře se nenaplnily

4. 7. 2025

Zprávičky

Technologičtí giganti bojují o experty na AI astronomickými odměnami

ČTK
5. 7. 2025

Technologické společnosti jako Meta, OpenAI nebo Alphabet vedou stále intenzivnější boj o špičkové experty

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

Hackerský útok paralyzoval fungování městského úřadu v Uničově na Olomoucku

ČTK
4. 7. 2025

Hackerský útok vyřadil tento týden z provozu městský úřad v Uničově na Olomoucku. Radnice

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Nemocnice Nymburk po kyberútoku dál obnovuje systémy,černé scénáře se nenaplnily

ČTK
4. 7. 2025

V nymburské nemocnici pokračují v obnově informačních systémů po úterním kybernetickém útoku, obnova zřejmě

Microsoft se chystá propustit 4 % zaměstnanců, přes 9000 lidí

ČTK
4. 7. 2025

Americká softwarová společnost Microsoft propustí až čtyři procenta zaměstnanců, zhruba 9100 lidí. S odkazem

Evropská komise: Kodex postupů na pomoc firmám s AI by mohl být na konci roku

ČTK
4. 7. 2025

Kodex postupů, který má pomoci tisícům společností dodržovat pravidla Evropské unie v oblasti umělé

V Temelíně testují autonomní drony

Pavel Houser
4. 7. 2025

V temelínské jaderné elektrárně energetici zkouší využití autonomních dronů pro inspekce technologií v obtížně

Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita

Nástroj AI překonává lékaře v diagnostice složitých případů, tvrdí Microsoft

ČTK
3. 7. 2025

Nový nástroj americké technologické společnosti Microsoft založený na umělé inteligenci (AI) překonává lidské lékaře

Křemík s nanosloupky efektivně přeměňuje teplo na elektrickou energii

Hyperpřipojení představuje sílící nebezpečí pro zaměstnance i podniky

ČTK
3. 7. 2025

E-maily, oznámení, videokonference... Podle odborníků a několika nedávných studií vede neustálé připojení a rozšíření

Tiskové zprávy

Optimize by Acer: nejnovější evoluce v oblasti podnikových záručních podmínek

QNAP vylepšuje Qsync 6.0 Beta: Komplexní řešení pro zálohování a synchronizaci souborů

Sophos oznámil nový program MSP Elevate, podporuje růst i ziskovost poskytovatelů řízených služeb

České dráhy testují vysokorychlostní satelitní internet Starlink ve vlaku

Společnost Cato Networks získala v dalším kole financování 359 milionů a byla oceněna na více než 4,8 miliardy dolarů

Nejvyšší správní soud definitivně potvrdil chyby bývalého vedení MMR při digitalizaci stavebního řízení

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Vodafone otestoval Nokia 25G PON
Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Coverage Reiterated

Orbcomm

Translator

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Počátky zemědělství: Proč zrniny dominovaly nad hlízami
  • 3I/ATLAS: Ve Sluneční soustavě nejspíš našli třetí objekt původem od jiné hvězdy
  • Nová genetická studie odhaluje pravěké kořeny Finů, Estonců a Maďarů

RSS AbcLinuxu RSS

  • OpenMW 0.49.0
  • Masivní výpadek elektrického proudu
  • Perl 5.42

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.