Nejen z těch nejžhavějších technologií žije celý obrovský ekosystém obřích IT firem. Spíše platí opak.
Paul Kunert na The Register cituje analytika Toniho Sacconagha, který kritizuje způsob odměňování nejvyšších manažerů IBM. Potíž má spočívat v tom, že jako kritérium úspěchu (od něhož se odvíjí plat, kde fixní složka představuje cca 30 %) neslouží celkový obrat firmy ani výkonnost akcií. Takže za posledních 6 let roční příjmy IBM poklesly o 28 miliard dolarů (za rok 2017 79 miliard), ale vše má být v pořádku a management v čele s výkonnou ředitelkou Ginni Rometty je posuzován jako úspěšný. Sacconaghi ale tvrdí, že snižující se obrat vytváří riziko vzniku spirály. Něco podobného, jako dnes zažívá IBM, prý potkalo v minulosti např. Sun, přičemž výsledek je znám: firmu koupil Oracle.
Pomiňme tuto rovinu věci. V IBM mají jako základní kritérium pro výši odměn provozní zisk a cash flow, což také dává smysl; cílem podnikání není přece obrat, ale zisk. Původní článek na The Register si ovšem všímá i širší otázky, kdy se v IBM speciálně hodnotí rovněž na výši příjmů z tzv. strategických imperativů (priorit), jimiž jsou cloud, big data a sociální technologie, mobilní technologie a analytika. Za posledních 6 let příjmy IBM v těchto oblastech vzrostly z 16 na 37 miliard.
Zatímco dodavatelé hardwaru (alespoň to má platit pro HP a Apple) kladou mnohem větší důraz na celkový obrat a na produktové řady/divize, které tento obrat generují, u Microsoftu a Oraclu můžeme v posledních letech zaznamenat podobně jako u IBM posedlost spíše konkrétními kategoriemi příjmů než celkovými čísly. Tak Microsoft už před několika lety přeuspořádal reportované finanční výsledky tak, aby z nich přímo čněl nárůst cloudu. Oracle zase podle řady (spíše kritických) komentářů motivuje prodejce a partnery tak, aby přednostně prodávali a implementovali cloudová řešení. Chcete X? Objednejte si za stejnou cenu cloudovou službu Y a X dostanete zdarma jako bonus a v tabulce se u cloudu bude moci udělat další čárka.
Podobně jsou všichni dnes posedlí reportováním úspěchů v oblasti umělé inteligence (takový Watson je jistě fascinující technologie, ale jak produktivní je z hlediska příjmů?) a lze očekávat, že brzy přijde na řadu třeba blockchain. Samozřejmě je logické akcentovat právě populární témata při komunikaci směrem k médiím/veřejnosti, nicméně se skoro zdá, jako by v největších firmách zapomněli, kde je jejich (alespoň aktuálně) největší byznys – a kam by měla směřovat podpora pro partnery a na co by se měl soustředit vrcholný management.