Šéf Amazonu věří, že pozitivní vliv na dlouhověkost má alkohol – alespoň v případě firem. Jeff Bezos odpovídal novinářům v Seattlu mj. na otázku, zda je Amazon už příliš velký na to, aby firma mohla padnout. Bezos odpověděl, že ne.
Otázka byla položena mj. v kontextu krachu maloobchodního řetězce Sears, který nedokázal odolávat právě konkurenci Amazonu a dalších internetových prodejců. Sears existoval více než 100 let a Bezos dokonce prohlásil, že velké firmy většinou existují přes 30 let (to mohl myslet i tak, že málo firem z IT je starších, tj. zde nemáme zkušenosti/data). Existovat přes 100 let je pro podnik výjimka. Takže prý očekává, že jednou výkonný ředitel Amazonu před novináři, investory i věřiteli řekne, že firma byla nucena požádat o soudní ochranu před věřiteli.
Po tomto skeptickém úvodu Bezos prohlásil, že firmy končí především tehdy, když se zaměří na sebe a své vlastní fungování namísto na zákazníky. (Co se tím ale může myslet konkrétně? Třeba nestavět si mamutí sídla, nemít ty nejlepší relaxační prostory pro zaměstnance…?) Analytici nyní ovšem vyslovují spíše obavu, že Amazon je už příliš velký na to, aby na něj dopadaly všemožné regulace, antimonopolní legislativa apod.
Zatímco u bank možná platí ono známé Too big to fail, u velkých technologických firem (samozřejmě zůstává otázkou, zda je třeba Facebook spíše technologickou nebo mediální firmou atd.) to vůbec tak fungovat nemusí. V poslední době spíše roste chuť vlád a dalších institucí různě je regulovat, šlapat jim na prsty a vymýšlet pro ně nové daně. Což možná finálně způsobí naopak spíše to, že největším už přece jen zavedeným firmám bude v regulovanějším prostředí moci jen obtížněji vyrůst konkurence, asi jako v ropném nebo farmaceutickém průmyslu. V krátkodobějším horizontu se ale Amazon nyní vzdaluje od bilionové tržní kapitalizace.
Jak to všechno souvisí s alkoholem zmíněným v úvodu? Bezos totiž připomněl, že velká část firem, které existují přes 100 let, tak či onak souvisejí s pivovarským průmyslem. Objeví se i zde disruptivní trendy? Nástup minipivovarů nebo domácího vaření piva si takové cíle ani neklade, ale i v této části trhu by mohly on-line služby nějak vstoupit do hry, v ČR například aktuálně zahájil činnost projekt Peevo.cz, kurýrní dovážka malopivovarské produkce.