Vývojáři Googlu navrhli, že v Chrome změní politiku správy doplňků, čímž se mj. zkomplikuje fungování některých programů pro blokování reklamy. Samozřejmě je to dvojsečné opatření, protože přejít na jiný webový prohlížeč je pro uživatele velice snadné a Chrome zde má sice nadpoloviční podíl, ale ani zdaleka se neblíží nějakému monopolnímu postavení. Také je ovšem pravda, že příslušné změny mají být implementovány přímo na úrovni jádra Chromium – které hodlá používat i Microsoft v příští verzi prohlížeče Edge.
I když jde zatím o návrh, Google si již samozřejmě vysloužil kritiku. Společnost tvrdí, že to dělá kvůli ochraně soukromí uživatelů/bezpečnosti, dále pak i s ohledem na rychlost prohlížeče, na to se dá samozřejmě snadno namítnout, že je to pouze záminka: ve skutečnosti jde podle kritiků o to, že blokovat zobrazování reklamy znamená narušovat Googlu jeho (stále) hlavní byznys.
Otázkou samozřejmě je, jak se to vše nakonec vyvine; nové zásady v Chrome by měly fungování některých blokátorů znemožnit, jiné spíše omezit (AdBlock Plus by ještě nějak pracovat mohl). Vše je teprve ve stadiu návrhu.
Technicky má Google pravdu v tom, že o zobrazení webových stránek nyní mohou rozhodovat doplňky, na něž samotný prohlížeč musí čekat. Taktéž je pravda, že takhle má rozšíření přístup k požadavkům uživatele – jenže měl by to snad mít jenom prohlížeč? Jistěže obecně bude Google důvěryhodnější než třetí strany, o tom ale ať si nakonec rozhodují uživatelé, soudí Thomas Clauburn na The Register. Ti, kdo si instalují blokátory reklamy, každopádně jako problém vnímají právě reklamní systémy, ne to, že doplněk jim filtruje obsah.
Ještě další stránkou věci je ale to, že minimálně některé blokátory reklamy se rozvinuly ve značně pochybný byznys s whitelisty a blacklisty, kdy provozovatelé reklamních systémů platí za to, aby právě jejich reklamy (ne)dostaly výjimku – je nadnesené používat v této souvislosti slova jako vydírání a výpalné? (Něco jiného je samozřejmě to, když se bannery blokují na základě chování, dle toho, jak vyskakují, jak překrývají obsah, jak se dají zase pacifikovat, zda samy od sebe přehrávají zvuk – to už ale řeší i samotné prohlížeče včetně Chrome.)
Viz také: Jak by mělo fungovat blokování reklamy?
Zdroj: The Register a další