
Webhosting, služba určená k prezentaci vašich materiálů na internetu, je v podstatě základem nejzákladnější formy užití internetu. Podívejme se, co kontrolovat při hledání webhostingu pro vaše stránky. V článku si společně rozebereme parametry jako možnosti databází, e-mailové služby, skriptování a potřebné limity dat nebo výkonu.

Marek Erneker
Základní parametry
Parametrů webhostingu bychom našli nespočet. Každý z poskytovatelů může nejen nabízet různé systémové parametry, ale vytvářet sám vlastní. Zaměříme se tedy na ty zcela základní.
Možnost databází
Drtivá většina dnešních webových systémů – a to i těch jednoduchých – nabízejících stavbu webových stránek – takzvané redakční systémy, využívá nějaký databázový systém. Může jít například o Joomla! nebo DotNetNuke, ale i spoustu dalších. Tyto systémy vám umožní publikovat materiály jednoduchou formou bez větších znalostí programování nebo HTML jazyka, což je pro mnohé začínající „webaře“ velmi výhodné. Je tedy rozumné ujasnit si potřebu nějaké databáze a od poskytovatele ji vyžadovat. Jen dejte pozor – databází existuje celá řada, nejčastější jsou MySQL a MSSQL. Laicky se od sebe v podstatě neliší, ale jejich souboj je podobný souboji mezi Linuxem a Windows – toto přirovnání je o to trefnější, že MySQL představuje řešení v OpenSource světě, zatímco MSSQL představuje řešení od Microsoftu, a to i s jejich politikou záplat, upgradů a licencí.
Drtivá většina systémů pro PHP využívá spíše databázi MySQL, řešení pracující s .NET zase MSSQL. Aneb – každému co jeho jest.
E-mailové služby
E-mailové služby jsou v drtivé většině případů součástí nabízených služeb. Posoudit úroveň profesionality je samozřejmě těžké, ale jako základ berte vždy antispamový a antivirový filtr. Pokud si je ještě sami můžete nastavit, je to jednoznačně výhoda. Abyste nebyli přetížení nesmysly, měl by existovat i jakýsi výchozí stav. Další možnosti jsou pak například stopování nedoručeného e-mailu či zdůvodnění zdržení e-mailu na cestě a podobně. Takové služby jsou v podstatě to nejlepší. Abych nezapomněl – za zcela základní považujeme přesměrování, filtry, doménový koš a další. Pokud něco takového váš poskytovatel nenabízí, vůbec jeho e-mailové služby nevyužívejte. V případě, že k němu nutně musíte, raději si zajistěte e-mailové služby u někoho jiného.
Použitelné skriptování
Skriptování je základem dynamicky vytvářených stránek (pomineme-li tedy JavaScript, který však pracuje na straně uživatele), tedy takových, které se na straně serveru vytváří podle určitých parametrů. Za základní se již dlouhou dobu považují v podstatě 2 skriptování, a to PHP a .NET.
PHP je jazyk vznikající v OpenSource komunitě, jeho použití je zdarma a je možné jej rozběhnout skoro na každé platformě a systému (Windows nevyjímaje). Naopak .NET je jazyk mnohem mladší vytvořený Microsoftem, který (ve své originální podobě) jinde než na Windows nepoběží. Aby to nebylo tak jednoduché, oba jazyky jsou v principu úplně odlišné a těžko tvrdit, který je lepší. Jisté je snad pouze to, že existuje řada PHP programátorů, kteří touží po přechodu na .NET, zatímco .NET programátorů, kteří touží po přechodu na PHP, bude aspoň o řád méně. Z programátorského hlediska se dá jednoznačně říci, že .NET je zcela jistě „hezčí a čistší“ jazyk, ale přiznejme si – komu záleží na čistotě jazyka, když prezentuje svoje fotky z dovolené, že?
Využití skriptování nemusí být u hostingového programu samozřejmostí. Existuje řada webhostingů, které slouží pouze pro statické stránky – na takových žádný redakční systém nepoběží a bude třeba, abyste si stránky psali pomocí jiného nástroje (či třeba sami).
V drtivé většině případů naleznete u webhostingu skriptování PHP. Provoz .NET vyžaduje provozovat Windows stroje, a to ne každý webhoster umí či chce – už třeba kvůli nákladům na licence, což rozhodně není jediný známý problém kolem provozu Microsoft systémů. Pokud uvažujete o free redakčním systému, je PHP v kombinaci s MySQL velmi dobrou volbou a pro tuto kombinaci najdete spoustu systémů, které za vás stránky snadno postaví.
Limit přenosu dat/výkonu
Dnešním moderním trendem je virtualizace a s ní i zvyšující se požadavky na výkon a jejich limitování. Dá se předpokládat, že do budoucna se tento trend bude ještě zvyšovat a limity výkonu pro aplikace budou běžnou součástí i dalších služeb.
Aby se webhosteři vyhnuli problémům s přetížením strojů nebo sítě, zavádí se často limit na přenos dat. Ten je oproti limitu výkonu i snáze realizovatelný i představitelný (jistě si dokážete představit limit 10 GB dat než například limit 1 G Flops – Flops je jednotka výkonu, respektive počtu operací s plovoucí čárkou za vteřinu, často se využívá pro porovnání výkonu procesorů).
Na limity si dejte obecně pozor. Vaše osobní stránky na ně patrně nenarazí (nejste-li třeba slavný fotbalista či mediální hvězda), ale stránky, s nimiž chcete podnikat a zvyšovat cíleně jejich návštěvnost, se k limitům mohou dostat snadno. Je pak velmi nepříjemné si někde zaplatit reklamu a po jejím spuštění nalézt stránky zablokované z důvodu přetížení či překročení limitu.
Limit kapacity prostoru
Význam tohoto parametru považuji stále za velmi nadhodnocovaný. Reálně byste měli mít samozřejmě představu, kolik dat budete chtít na stránky dát. Mnohem víc, než kolik toho na stránky napíšete, bude záležet na tom, kolik toho nafotíte či třeba nafilmujete, protože i velmi malé kapacity je problematické naplnit pouhým textem. Proto vybírejte kapacitu hlavně podle charakteru vašich materiálů. Šance, že napíšete v HTML jazyce třeba 10 MB textu je bez automatického generátoru velmi malá. Naopak 10 MB by vám stačilo pro cca. 10 – 100 fotek v rozumném rozlišení a velikosti a nejspíš jen pro pár minut filmového záznamu.
Podpora pro případ problémů
Podpora sama samozřejmě není parametrem, ale službou. I pokud jste velmi sečtělí, je vhodné sáhnout po webhostingu s podporou. Z principu poskytování webhostingové služby vyplývá, že ne všechny věci/logy mohou být veřejné, a ne všechny události vždy snadno odhalitelné. Možnost zavolat či napsat podpoře může být v takových případech nedocenitelná. I když ta může posléze zjistit, že jde pouze o problém mezi klávesnicí a židlí, a tedy chyba je u vás.
Závěrem
Vyznat se v množství nabídek webhostingů není jednoduché, proto hned neházejte flintu do žita. Tak jako vždy, nejlepší reklamou jsou sami zákazníci, a proto si zkuste vašeho favorita nalézt přes některý vyhledávač a pročíst si, co o něm píší v diskuzích. Nebojte se chtít provoz pouze vyzkoušet. Objednání služeb probíhá v drtivé většině případů po internetu a máte tedy i nárok si službu na nějaký čas vyzkoušet, aniž byste cokoliv platili. Za zkoušku stojí kontaktovat i jejich podporu a zjistit, zda jsou jejich reakce pohotové a jednají s vámi tak, jak si představujete.
Marek Erneker pracuje ve společnosti IGNUM pátým rokem. Před svým jmenováním výkonným ředitelem působil jako hlavní programátor a člen úzkého vedení společnosti. Je zodpovědný za každodenní řízení aktivit společnosti a její další rozvoj ve všech oblastech působnosti.