V minulém týdnu byl představen průzkum firmy SPSS zaměřený na to, jak si udržet stávající zákazníky v době finanční krize. • Studie firem EMC a S&T CZ vypovídá o tom, že až na výjimky z řad větších firem málokterá firma či jednotlivec řeší ukládání a archivaci dat. Je proto jen otázkou času, kdy dojde ke kolapsu • Nákupů přes internet přibývá, před Vánocemi je největší poptávka po parfémech.
Krize má vliv na chování firem vůči zákazníkům
Opět po týdnu přicházíme se souhrnem několika významných událostí, které se staly ve světě informačních a komunikačních technologií. Z událostí minulého týdne stojí za zmínku zajímavý průzkum o metodách udržení si firemních zákazníků v současné době, kdy světem zmítá krize ekonomiky. Minulý týden ovšem provázely i jiné zajímavé události, které vám dnes představíme.
Jen 8 % firem hledá nové zákazníky
Nedávno zveřejněný průzkum firmy SPSS, kterého se zúčastnilo 100 společností z regionu Evropy, ukázal, že se až 34% dotázaných firem koncentruje na to, jak si udržet stávající zákazníky. Na získávání nových zákazníků se oproti tomu zaměřuje pouhých 8% společností.
Za klíčový nástroj, který bude v následujících dvou letech nutný k udržení zákazníků a zvýšení jejich spokojenosti, považuje 68% dotázaných společností sběr dat a analýzu zpětné vazby. S tímto trendem se ztotožňuje i Jiří Boháček, koordinátor marketingového výzkumu Škoda-Auto. „Díky segmentaci a analýze loajality zákazníků získáváme mnoho užitečných informací, které nám umožňují provést praktická opatření pro efektivnější oslovování a udržení zákazníků,“ říká o analýze chování zákazníků Jiří Boháček.
Výsledky letošního průzkumu jsou v přímém rozporu s čísly, která vzešla ze stejného průzkumu provedeného v roce 2007. Tehdy se hlavní zájem společností soustředil na získávání nových zákazníků, které považovalo celých 40% respondentů za nejdůležitější faktor.
Péče o zákaznická data je oproti tomu letos zcela zásadní také pro firmy z oblasti velkoobchodu. „Soustavná péče a zpracovávání dat o zákaznících tvoří stěžejní pilíře úspěšného obchodního vztahu. Na základě různých analýz a vyhodnocení, jako je například analýza kupního chování, jsme schopni našim zákazníkům lépe poradit a podpořit je tak i v jejich obchodování“, říká David Dupuy, senior manažer zodpovědný za export a prodej společnosti Ingram Micro v České republice.
Z průzkumu vyplývá, že v současné ekonomické situaci hraje pro firmy nejdůležitější roli loajalita stávajících zákazníků. Dá se předpokládat, že pouze loajální zákazník, tedy ten, o kterého umíme pečovat a přesně víme, co mu můžeme a smíme nabídnout, nám bude i v době krize důvěřovat a nenechá se zlákat nabídkou konkurence. Na druhé straně kvalitní vyhodnocení dat, které máme o zákazníkovi k dispozici, nás včas upozorní na zákazníkovy individuální potřeby, na které budeme schopni reagovat mnohem dříve než konkurence.
Firmám a domácnostem hrozí datový kolaps
Interní analýza technologických společností EMC a S&T CZ ukázala, že firmám i domácnostem hrozí datový kolaps. Každý uživatel počítače v závislosti na své profesi denně vytvoří megabyty či gigabyty dat. Průměrný uživatel tak ročně vyprodukuje minimálně 40 GB dat, která zahrnují nejčastěji textové dokumenty, e-maily, fotografie a videonahrávky.
„Z analýzy vyplývá, že až na výjimky z řad větších firem málokterá firma či jednotlivec řeší ukládání a archivaci dat. Je proto jen otázkou času, kdy dojde ke kolapsu,“ řekl Jan Teuschel, technologický expert společnosti EMC, která je lídrem v oblasti ukládání a archivace dat.
Firmy a zejména domácnosti si totiž do důsledku neuvědomují, že dnes uložená data musí být dostupná nejen příští rok, ale třeba i za desítky let. Experti ze společností S&T CZ a EMC se shodují, že rychlé tempo, kterým data na firemních domácích discích přibývají, znamená reálnou hrozbu. Tou je myšlena situace, kdy potřebná data – například firemní smlouvy či fotografie z dovolené – nejsou dostupná. Datový kolaps může mít řadu podob: „Selhání či poškození úložného disku, jeho zcizení, neúmyslné smazání dat či třeba poškození nebo ztráta záložního média. Během let se může navíc shromáždit tolik dokumentů, že najít ten potřebný je zhola nemožné – ať už na disku počítače nebo v množství záložních disků,“ vysvětlil Vojtěch Dvořák, manažer divize IT služeb společnosti S&T CZ, která patří mezi přední systémové integrátory.
Firmy mohou přijít o klíčová data a domácnosti o vzpomínky
Kolaps hrozí zejména těm firmám a jednotlivcům, kteří nemají vypracovaný systém ukládání a archivace dat. Mohou v důsledku o cenné informace navždy přijít nebo je jednoduše nenajdou. Nejde jen o pravidelné ukládání, ale i o to, kam se data ukládají a jak se archivuji. „V případě firem to může ohrozit chod společnosti, domácnosti mohou přijít o jedinečné fotografie svých ratolestí,“ dodal Jan Teuschel ze společnosti EMC. Typickým fatálním omylem je například představa, že data stačí uložit třeba na DVD disk. „Životnost takových médií je v lepších případech deset let, ale disk nemusí být čitelný již po několika letech,“ upozornil Vojtěch Dvořák ze společnosti S&T CZ.
Předvánoční období znamená zvýšený zájem o nákup na Internetu
Z informací společnosti media1 vyplývá, že tuzemské e-shopy registrují letos v předvánočním období více objednávek, než tomu bylo loni. A to navzdory předpokládané hospodářské krizi. Utahování opasků českých spotřebitelů se tak alespoň na internetu zatím nekoná. Během listopadu a prosince roste online poptávka o stovky procent, oblíbené jsou před Vánocemi tradičně parfémy.
Počet nákupů na webu před Vánoci roste
Zájem spotřebitelů o nákup přes internet roste v České republice každým rokem. Zatímco loni v tuzemsku proběhlo více než tři milióny transakcí ve více než deseti tisících e-shopech, letos bude toto číslo podle prodejců opět překonáno. Přestože se Česká republika zatím nemůže porovnávat se státy jako je Dánsko či Holandsko, kde přes internet nakupuje více než polovina lidí, statistiky jasně deklarují současný trend. Pro nákup na internetu hovoří pohodlí domova, nižší ceny a neomezená možnost výběru zboží.
Nejlukrativnějšími měsíci z hlediska obchodů na internetu jsou tradičně listopad a prosinec, během nichž prodejci registrují více než třetinu obratu celého kalendářního roku. Nabídky e-shopů proto přicházejí s nejrůznějšími akcemi zaměřenými především na období Vánoc.
„Toto období je pro nás samozřejmě stěžejní. Zákazníci projevují zvýšený zájem prakticky o všechno zboží, nejvíce se však prodávají speciální dárkové sady a každoročně značkové parfémy,“ uvedl Martin Rozhoň, ředitel společnosti Vivantis a.s., která kromě e-shopu Parfemy.cz provozuje například obchody Krasa.cz, Hodinky.cz či Sperky.cz.
Přečtěte si také
IT byznys: 90 % uživatelů se na Internetu nechává inspirovat tipy na dárky
IT byznys: brněnské centrum IBM vstoupilo do Second Life
IT byznys: telefony převálcuje internetová komunikace
IT byznys: seznam SODIS ukáže na klienty neodebírající zboží e-shopů
IT byznys: nová prodejní síť IT produktů v Česku
IT byznys: až 90 % firem potvrdilo narušení svého bezpečnostního systému
IT byznys: kyber útoky s metodami sociálního inženýrství
IT byznys: skoro 40 % domácností s Blu-ray systémem v roce 2012
IT byznys: spuštění elektronické služby infoJednání
IT byznys: ohlášení živnosti přímo z vašeho počítače
IT byznys: ČEZ přichází s elektronickou fakturací
IT byznys: jak se v Česku podporuje konkurenční prostředí v IT?
IT byznys: odškodné 20 000 pro podvedené klienty Aukro
IT byznys: návrh na snížení roamingových SMS o dvě třetiny ve státech unie
IT byznys: obliba Skype v Česku roste i přes konkurenci ICQ
IT byznys: zahájen prodej iPhone i snahy o mobilní televizi