V minulém týdnu prezentovala společnost Genesys zprávu o novém trendu v oblasti obchodu a péče o zákazníky. Do popředí se dostává nová generace zákazníků, takzvaných zákazníků nového tisíciletí, narozených v letech 1982- 2001. • Česká internetová veřejnost potřetí v řadě odmítla zavedení diakritiky do systému domén .CZ. • TomTom spouští varování před bezpečnostními kamerami v České republice.
Telefony ustoupí v budoucnu moderním technologiím
Opět po týdnu přicházíme se souhrnem několika významných událostí, které se staly ve světě informačních a komunikačních technologií. Z událostí minulého týdne jsme vybrali především zajímavou predikci společnosti Genesys o budoucím ústupu telefonů a příchozí přesile on-line forem komunikace. Minulý týden ovšem provázely i jiné zajímavé události, které vám dnes představíme.
On-line komunikace převezme vládu nad telefony
Synonymem pro komunikaci s centrem péče o zákazníky byl doposud telefon. Brzy jej ale spíše nahradí on-line chat či videohovory. Klíčovými spotřebiteli se totiž postupně stává generace, která pro komunikaci využívá internet ve všech možných podobách – od chatu přes blogy až po sociální sítě. Má jiné preference a způsoby uvažování. Nejde přitom o chudé teenagery, nýbrž o klíčový zákaznický segment disponující miliardami dolarů.
„Důraz na styl a služby, nikoli na cenu a pověst firmy“ – tak by se dal stručně charakterizovat postoj nové generace spotřebitelů narozených v letech 1982–2001, takzvaných Husákových a Havlových dětí. Jsou také označováni jako spotřebitelé nového tisíciletí, protože s jejich rostoucím vlivem se zásadně změní současný způsob nakupování a komunikace se zákazníky. „Jejich nákupní chování, návyky a způsoby komunikace jsou velmi odlišné. V příštím desetiletí se z nich stane dominující spotřebitelská skupina, která početně převýší předchozí generace,“ řekl Martin Veselka, manažer společnosti Genesys Telecommunications Laboratories.
Novou generaci zákazníků velmi ovlivňuje internetový věk, typický snadnou dostupností multimédií, různorodých informací a možností jejich sdílení. „Zajímá je zejména pohodlí při využívání služeb či produktů, stylovost a módní vkus, mínění soukmenovců či snadná dostupnost služeb a produktů,“ vyjmenoval nákupní priority Martin Veselka. Předchozí generace jsou naopak více orientované na cenu, záruční podmínky, dosavadní zkušenosti s produktem a více se opírají o pověst společnosti jako takové. Tyto a další závěry vyplývají z průzkumu Economist Intelligence Unit a společnosti Genesys, který proběhl po celém světě mezi manažery nadnárodních firem z mnoha odvětví.
Technologie a způsoby komunikace se zákazníky se budou v příštích letech výrazně měnit i v Česku. Spotřebitelé nového tisíciletí si utvářejí nákupní rozhodnutí za využití nových technologií – zejména internetu. V příštích letech bude proto patrný výraznější odklon od tradičních komunikačních kanálů, tedy telefonu, faxu či osobního setkání. Nahradí je on-line komunikace prostřednictvím blogů, podcastů (informační audio nebo videozáznamy), videa, chatování, sociálních sítí a ostatních forem on-line komunikace.
Diakritika v doménách .CZ opět dostala červenou
Česká internetová veřejnost potřetí v řadě odmítla zavedení diakritiky do systému domén .CZ. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který pro sdružení CZ.NIC, správce registru českých domén, provedla společnost Markent. Proti zavedení systému IDN (Internationalized Domain Names) se vyslovilo 81 procent respondentů z řad organizací a 66 procent oslovených běžných uživatelů internetu. V prvním případě je podíl téměř totožný oproti poslednímu průzkumu v roce 2006 (80 procent), druhý představuje nárůst o 11 procent. Výsledky průzkumů jsou pro sdružení CZ.NIC rozhodujícím faktorem pro přijetí či odmítnutí IDN.
„Opětovné odmítnutí IDN jsme předpokládali. Naznačovaly to jak výsledky z posledních dvou průzkumů, které poukazují na trend posilování negativního postoje k IDN, tak průběžné reakce na projekt www.háčkyčárky.cz, který jsme spustili letos v květnu s cílem informovat o problematice IDN a nastolit diskusi k možnosti implementace tohoto systému,“ sdělil Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC.
V průzkumu se mezi nejčastěji spontánně uváděnými nevýhodami IDN objevovala nesrozumitelnost či nedostupnost pro návštěvníky ze zahraničí a obtížnější vyhledávání. Komplikace pro zahraniční návštěvníky uvedlo 21 procent respondentů z řad individuálních uživatelů a 31 procent dotázaných organizací. Obtížnější vyhledávání kvůli IDN zmínilo 23 procent individuálních uživatelů a 20 procent organizací.
Z průzkumu vyplývá, že typického zastánce IDN mezi jednotlivci představuje žena starší 50 let žijící v Čechách v obci s méně než 20 tisíci obyvateli, která internet využívá spíše sporadicky. V případě organizací se jedná o český nepodnikatelský subjekt s méně než 100 zaměstnanci působící ve státní správě, školství či zdravotnictví.
Varování před bezpečnostními kamerami
Společnost TomTom, poskytovatel navigačních řešení, oznámil dostupnost rozsáhlé databáze bezpečnostních kamer, zahrnující ověřené informace o bezpečnostních kamerách v České republice, Polsku a v mnoha dalších zemí Evropy. Informace jsou přístupné pro celé produktové portfolio TomTom.
Tato funkce upozorní motoristy na přítomnost bezpečnostních kamer a radarů. Jejich identifikací je pomůže povzbudit k bezpečnější jízdě a zároveň ušetřit peníze za pokuty. Uživatelé, kteří cestují do zahraničí, mohou těžit z rozsáhlého pokrytí po celé Evropě, které zahrnuje pozice bezpečnostních kamer v Rakousku, Belgii, Finsku, Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Španělsku, Švédsku, Portugalsku a ve Velké Británii.
Databázi kamer lze stáhnout na jakékoli zařízení TomTom prostřednictvím bezplatné online aplikace TomTom HOME. Poté řidiči obdrží na svém zařízení včasná varování pokaždé, když vjíždějí do lokality s bezpečnostní kamerou, což přispěje ke snížení rychlosti vozidel po celé České republice. Na rozdíl od papírových map, které mohou obsahovat zastaralé informace o bezpečnostních kamerách, se databáze bezpečnostních kamer TomTom pravidelně aktualizuje.
Přečtěte si také
IT byznys: seznam SODIS ukáže na klienty neodebírající zboží e-shopů
IT byznys: nová prodejní síť IT produktů v Česku
IT byznys: až 90 % firem potvrdilo narušení svého bezpečnostního systému
IT byznys: kyber útoky s metodami sociálního inženýrství
IT byznys: skoro 40 % domácností s Blu-ray systémem v roce 2012
IT byznys: spuštění elektronické služby infoJednání
IT byznys: ohlášení živnosti přímo z vašeho počítače
IT byznys: ohlášení živnosti přímo z vašeho počítače
IT byznys: ČEZ přichází s elektronickou fakturací
IT byznys: jak se v Česku podporuje konkurenční prostředí v IT?
IT byznys: odškodné 20 000 pro podvedené klienty Aukro
IT byznys: návrh na snížení roamingových SMS o dvě třetiny ve státech unie
IT byznys: obliba Skype v Česku roste i přes konkurenci ICQ
IT byznys: zahájen prodej iPhone i snahy o mobilní televizi