V minulém týdnu zaujal průzkum společnosti GfK, ukazující, že se tuzemští občané obávají toho, čemu se říká přechod od finanční krize k hospodářské recesi • Měření NetMonitoru za listopad ukázalo, že české internetové servery navštívilo přes 6,32 milionu uživatelů, což je nejvíce v historii. • Podle telekomunikačního úřadu v minulém roce zákazníci drtivě prohráli spory s operátory.
Krize přináší strach o životní standard
Opět po týdnu přicházíme se souhrnem několika významných událostí, které se staly ve světě informačních a komunikačních technologií. Z událostí minulého týdne lze upozornit na informace vyplývající z průzkumu GfK Praha, kdy se více než polovina Čechů obává o svoji životní úroveň z důvodu ekonomické krize. Minulý týden ovšem provázely i jiné zajímavé události, které vám dnes představíme.
Polovina lidí s obavou o dopad krize
Studie společnosti GfK Praha z listopadu minulého roku ukázala, že více než polovina Čechů se přiznává k obavám o to, aby se jejich životní úroveň v důsledku světové finanční krize nesnížila. Respondenti ankety se ve většině případů vyjádřili v tom smyslu, že mají větší či menší obavy z budoucího vývoje. V něm se očekává přechod od finanční krize k hospodářské recesi, která s sebou přináší pokles výroby a redukce stavů zaměstnanců. Studie GfK Praha z loňského listopadu byla realizována zhruba mezi tisícovkou respondentů.
Výsledky ukázaly, že strachem o úroveň svého životního standardu podle studie nejvíce trpí obyvatelé středně velkých průmyslových měst, a to konkrétně v 68 procentech odpovědí. Obavy dále silně pociťují kvalifikovaní dělníci (65 procent) a lidé rekrutující se z řad starších spoluobčanů v předdůchodovém věku od 45 do 59 let. Z tohoto segmentu seniorů se s vážnými obavami svěřilo 63 procent dotázaných.
Dále se ukázalo, že strachování se z poklesu životního standardu není příliš vázáno na vzdělání. 38 procent respondentů má obavy o své úspory, přesto zůstává celkem 55 procent Čechů, kteří se o ně nebojí. Někteří Češi se také odhodlali k opatřením proti krizi, například výběrem svých vkladů, investicím do nemovitostí nebo předmětů dlouhodobé spotřeby.
Rekordní návštěvnost webů
Došlo k prezentování dalších měsíčních statistik auditovaného měření českého internetu. Podle NetMonitor navštívilo tuzemské internetové servery v listopadu již minulého roku více než 6,32 milionu uživatelů. Je to historicky nejvyšší údaj. Ve srovnání s říjnem roku 2008 se počet návštěvníků zvýšil o 2,5 procenta.
Některé názory fundovaných specialistů odhadují, že údaje návštěvnosti českého internetu v prosinci minulého roku by mohly ještě vyšší. Tím by byla opět posunuta hranice dosavadního rekordu. Nechme se tedy překvapit, prosincové údaje budou k dispozici až koncem ledna. Zvýšil se i počet návštěvníků z Česka. Ten narostl rovněž o 2,5 procenta na 4,87 milionu. I zde se jedná o dosud nejvyšší hodnotu. Co se týká měsíční návštěvnosti, měl v listopadu nejlepší hodnoty tradičně portál Seznam.cz s téměř 4,6 milionu uživatelů. Na druhém místě je zpravodajský server iDnes s 3,1 milionu uživatelů. Na bronzové pozici následuje zpravodajství Novinky.cz s 2,93 milionu návštěvníků. Čtvrtý portál Centrum.cz měl 2,92 milionu návštěvníků.
V denní návštěvnosti vedl v jedenáctém měsíci minulého roku Seznam.cz s průměrem 2,07 milionu, následují druhé Novinky se 790 000 lidí denně a třetí Centrum.cz s 562 000 návštěvníků.
V celkovém hodnocení statistik provozovatelů internetových serverů byl podle návštěvnosti na první příčce opět Seznam.cz, který překročil hranici pěti milionů uživatelů. Druhé místo obsadilo Centrum Holdings, provozující portály Centrum a Atlas, s 3,51 milionu návštěvníků. Třetí skončila Mafra s 3,16 milionu uživatelů. Čtvrtá byla s 2,97 milionu uživatelů CME, provozovatel blog.cz, Nova.cz a Tn.cz.
Operátoři dominovali ve sporech se zákazníky
Internetová verze týdeníku Ekonom přinesla zprávy o tom, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) rozhodl v minulém roce 78 032 sporů mezi telekomunikačními operátory a jejich zákazníky. Majoritní podíl stížností se týkal vyúčtování za poskytnuté telekomunikační služby a v 93 procentech případů byly rozhodnuty ve prospěch telekomunikačního operátora.
„Z celkového počtu rozhodovaných účastnických sporů připadá 98,4 procenta sporů na stížnosti podané operátorem a tyto spory byly v 93 procentech případů rozhodnuty ve prospěch telekomunikačního operátora,“ řekla Ekonomu mluvčí úřadu Dana Makrlíková.
Zákazníci telekomunikačních operátorů podali pouze 465 stížností za celý loňský rok. Oprávněnost jejich stížnosti pak byla potvrzena v 41 procentech případů. „Pokračuje tak trend zřetelný od konce 90. let – pokles počtů stížností podaných klienty operátorů,“ uvádí Ekonom.cz.
Přečtěte si také
IT byznys: napadení českých uživatelů sítě Facebook
IT byznys: 34 % firem se snaží v době krize udržet stávající zákazníky
IT byznys: 90 % uživatelů se na Internetu nechává inspirovat tipy na dárky
IT byznys: brněnské centrum IBM vstoupilo do Second Life
IT byznys: telefony převálcuje internetová komunikace
IT byznys: seznam SODIS ukáže na klienty neodebírající zboží e-shopů
IT byznys: nová prodejní síť IT produktů v Česku
IT byznys: až 90 % firem potvrdilo narušení svého bezpečnostního systému
IT byznys: kyber útoky s metodami sociálního inženýrství
IT byznys: skoro 40 % domácností s Blu-ray systémem v roce 2012
IT byznys: spuštění elektronické služby infoJednání
IT byznys: ohlášení živnosti přímo z vašeho počítače
IT byznys: ČEZ přichází s elektronickou fakturací
IT byznys: jak se v Česku podporuje konkurenční prostředí v IT?
IT byznys: odškodné 20 000 pro podvedené klienty Aukro
IT byznys: návrh na snížení roamingových SMS o dvě třetiny ve státech unie
IT byznys: obliba Skype v Česku roste i přes konkurenci ICQ
IT byznys: zahájen prodej iPhone i snahy o mobilní televizi