Podle výsledků průzkumu Institute for Business Value společnosti IBM se více než 75 procent bankéřů a vládních úředníků domnívá, že výnosy realizované v minulých letech již nejsou možné. • Analytici Gartner spočítali, že prodej počítačů v Česku loni klesl o 35 procent. • Podle studie společnosti Gemius majoritní podíl nakupujících na webu nákupy omezovat v blízké budoucnosti neplánuje.
IBM predikuje budoucnost bankovních ústavů
Problémy slabších bankovních ústavů
Průzkumu, který vypracoval Institute for Business Value společnosti IBM, potvrdil, že více než 75 procent bankéřů a vládních úředníků se domnívá, že výnosy realizované v minulých letech již nejsou možné.
V době, kdy je důvěra v banky na dlouhodobém minimu, spoléhá příliš mnoho bank na zdroje příjmů, které již neexistují. Nákladová struktura bank, která je zatížená neflexibilním a komplikovaným provozem, je v době nižších výnosů neudržitelná. Zároveň existuje řada konkurentů, kteří jsou připraveni využít tyto slabiny ve svůj prospěch.
Zpráva dává radu, jak mohou banky překonat tuto „mezeru důvěry“. Údajně tím, že prokážou větší vyhraněnost a disciplínu a budou investovat do analýz, které jim pomohou lépe pochopit nejen to, jak jejich klienti vnímají hodnotu, ale také za co jsou skutečně ochotni připlatit.
Průzkum zjistil, že relativní objem služeb poskytovaných stávajícím zákazníkům (wallet share) se mezi jednotlivými zeměmi podstatně liší. Až 46 % zákazníků v USA a Austrálii volí jediného poskytovatele finančních služeb, zatímco ve většině ostatních zemí zákazníci spoléhají na dva až tři poskytovatele – mezi něž obvykle patří pojišťovna a retailová banka.
Některé země však vykázaly podstatně větší fragmentaci – více než pětina spotřebitelů v Singapuru (22 %) a Číně (23 %) spoléhá na 4 nebo 5 poskytovatelů a desetina spotřebitelů v Japonsku (10 %) spoléhá na 6 nebo více. Odpovědi na otázku, proč využívají služby více než jednoho poskytovatele, se různí, avšak jen 22 % zákazníků uvedlo jako důvod to, že důvěřují svým současným poskytovatelům.
Zpráva také zaznamenala, že banky směřují k většímu využívání analytických nástrojů, které umožňují komplexní sledování a řízení rizik. Důležitost také IBV klade na doporučení, kdy by bankovní domy měly zavádět specializované obchodní modely, které jsou ve finančním prostředí aktuálním tématem.
Prodej PC v ČR a na Slovensku
Průzkumová agentura Gartner nedávno uvedla statistiku prodeje počítačů na světovém trhu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2009. Z přehledu loňského prodeje počítačů v České republice vyplývá, že prodej počítačů v tuzemsku loni klesl o 35 procent na 752.000 nových PC.
Nejprodávanější značkou v České republice byl Acer, který na čele žebříčku vystřídal Hewlett-Packard. Gartner konkrétně zjistil, že Acer loni zvýšil v tuzemsku prodej z předchozích 190.000 na 195.200 počítačů, ostatním značkám odbyt výrazně klesl.
Na pomyslné stříbrné pozici skončil Hewlett-Packard, který prodal 140.000 počítačů, což je o třetinu méně než v roce 2008. Následuje Asus s poklesem o 31 procent na 112.000 přístrojů a pátá příčka patří společnosti Dell. Té se prodej propadl na polovičních 55.400 počítačů.
Propad prodeje mírnilo poslední čtvrtletí, ve kterém se prodalo 353.700 počítačů, tedy o šest procent meziročně méně. Z toho dvě třetiny počítačů nakupovaly firmy a 35 procent domácnosti. Přenosné počítače měly podíl kolem 69 procent.
Gemius: nákupy on-line nebudou omezeny
Studie Gemius
Podle studie společnosti Gemius majoritní podíl nakupujících na webu nákupy omezovat v blízké budoucnosti neplánuje.
Přibližně čtvrtina Čechů, kteří již nakupovali online, plánuje v budoucnu zboží v internetových obchodech pořizovat častěji než dosud.
Dalších 60 procent lidí chce na internetu nakupovat přibližně stejně často jako dosud a pouze jedno procento méně. Podle průzkumu agentury Gemius má v Česku zkušenost s nákupem na internetu již 81 procent uživatelů internetu.
Další čtvrtina respondentů, kteří přes internet nenakupují, uvedla, že přesun svého nakupování na internet nevylučují. Dva ze tří odpovídajících, kteří již někdy slyšeli o možnosti nákupu přes internet, zastávají názor, že tento způsob nákupu je levnější. Přibližně tři pětiny uživatelů si pak myslí, že tato forma nákupu zabere méně času než nákup v tradičních obchodech.
Tuzemští uživatelé při hledání zboží a služeb, které chtějí na internetu nakoupit, používají především vyhledávače nebo si prohlížejí nabídky internetových obchodů. Nástroje pro srovnávání cen jsou nyní dvakrát populárnější než v roce 2008.
Přečtěte si také
IT byznys: stagnace platů v IT s minimálním výhledem pro růst
IT byznys: miliardové pobídky pro IT firmy v Číně
IT byznys: MPO připravuje strategii státu pro vysokorychlostní internet
IT byznys: příležitost pro české firmy shánět investory v Silicon Valley
IT byznys: pokles tržeb z podnikového software na 638 milionů eur
IT byznys: půl miliardy pro firmy na informační systémy z programu ICT
IT byznys: Microsoft vyplatí firmě i4i 290 milionů dolarů za zneužití patentu
IT byznys: 15% CIO potvrdilo snížení firemních IT rozpočtů