V minulém týdnu došlo k prezentování zprávy společnosti GiTy představující výsledky průzkumu o internetových a bezpečnostních hrozbách. Byl také představen bezpečnostní koncept „Bezpečnost v kostce“ • Záříjové výsledky auditovaného měření návštěvnosti Internetu v Česku potvrdily nárůst počtu uživatelů, který se přiblížil šesti milionům. • Hudební stanice MTV zpřístupnila na portálu MTV Music tisíce hudebních videoklipů ze svého archivu.
GiTy informuje o bezpečnostních ohroženích a trendech
Opět po týdnu přicházíme se souhrnem několika významných událostí, které se staly ve světě informačních a komunikačních technologií. Z událostí minulého týdne stojí za zmínku zveřejnění zprávy české firmy GiTy, která poukazuje na bezpečnostní internetové hrozby pro firmy, kdy až 90 % firem potvrdilo ohrožení svého zabezpečení. Minulý týden ovšem provázely i jiné zajímavé události, které vám dnes představíme.
Průzkumy potvrdily pravděpodobnost útoku hackerů
Podle výzkumu organizace InformationWeek tvoří 78 % všech e-mailů nevyžádaná pošta. Dále výzkum uvádí, že za poslední tři roky exponenciálně vzrostlo množství škodlivého softwaru obsaženého v elektronické poště až na výsledných 1,2 %. Fakt, že se ochrana dat stala důležitou aktivitou, dokazuje i postup americké armády, která instalovala na svých počítačích speciální SW monitorující přítomnost neautorizovaných aplikací a škodlivého softwaru.
V České republice se o vytvoření obdobného produktu pokusila společnost GiTy, která ve své zprávě na bezpečnostní hrozby poukázala. Firma v rámci veletrhu INVEX představila koncept „Bezpečnost v kostce“. Koncept od GiTy zavádí nepřetržitý systém řízení bezpečnosti informací v organizaci.
Únikem informací jsou ohrožena především personální data, obchodní informace a know-how. Útočníci pronikají k cenným informacím zvenčí i zevnitř, zachycují také data přenášená po privátních i veřejných sítích. Internetová rizika zaujímají na poli IS/IT stále významnější úlohu.
Reálnost internetových rizik dokládají aktuální výsledky výzkumu provedeného americkou organizací Computer Security Institute (www.gocsi.com). Šetření bylo provedeno v roce 2007 a soubor respondentů čítal 643 společností, vládních organizací, finančních institucí, zdravotních zařízení a univerzit. Výsledky jsou skutečně alarmující.
Devadesát procent respondentů (jednalo se převážně o velké korporace a vládní organizace) odhalilo nějaký druh narušení svého systému. Téměř 70 % uvedlo, že jejich bezpečnost byla prolomena vážným způsobem. Jednalo se například o průnik do podnikového IS, zcizení firemních informací, finanční podvody, modifikaci dat, napadení podnikové sítě apod. 70 % také potvrdilo vznik finančních ztrát způsobených napadením a 42 % respondentů bylo ochotno své finanční ztráty kvantifikovat. Ztráty těchto 273 společností a vládních organizací činily celkem více než 265 mil. dolarů.
Skoro šest milionů Čechů na Internetu
V předchozím týdnu byly také uvedeny nejnovější výsledky auditovaného měření českého Internetu. Podle NetMonitor se návštěvnost tuzemských internetových serverů v září ve srovnání se srpnem zvýšila o 6,6 procenta na 5,94 milionu uživatelů. Počet návštěvníků se tak opět přiblížil hranici šesti milionů, které naposledy dosáhl letos v květnu.
S narůstajícím počtem celkového počtu návštěvníků Internetu šel ruku v ruce i počet Čechů na světové síti. Ten se zvýšil o 7,2 procenta na stávající hodnotu 4,58 milionu lidí.
Svoji dominantní pozici v měřítku návštěvnosti si jednoznačně udržel Seznam.cz. Portálová jednička si polepšila o více než pět procent na 4,46 milionu návštěvníků měsíčně. Druhý skončil zpravodajský server iDnes s růstem o čtyři procenta na 2,98 milionu lidí. Pomyslná bronzová pozice patří portálu Centrum.cz, kterému návštěvnost stoupla o téměř šest procent na 2,85 milionu.
Nejvyšší denní návštěvu zaznamenal Seznam s průměrem 2,04 milionu uživatelů, byl následovaný svým zpravodajstvím Novinky.cz (769 000) a Centrum.cz s 563 000 návštěvníků za den. Počet lidí v Česku s přístupem na Internet v září vykazoval hodnoty pohybující se kolem 4,7 milionu.
MTV dalo přístup k hudbě na webu
Populární hudební stanice MTV zmodernizovala nabídku svých služeb. Konkrétně se vrhla do oblasti Internetu a zpřístupnila tisíce hudebních videoklipů ze svého archivu na webu prostřednictvím nového portálu MTV Music.
Možná se i jedná o krok vůči konkurenčnímu rivalu, kterým není nikdo jiný než server pro sdílení videa YouTube. Ten má ve své nabídce obrovskou škálu hudebních videí. Že se jedná o konkurenční boj dvou nesmiřitelných protivníků, potvrzuje i aktuální dění okolo firem. Mezi provozovatelem MTV mediálním gigantem Viacom, který je majitelem práv k některým klipům, a internetovou firmou Google, která YouTube vlastní, probíhají soudní pře. Podle Viacomu jsou jeho hudební videa na YouTube uvedena ilegálním způsobem, Google údajně navíc díky nim profituje na ziscích z reklamy, čímž Viacom přichází o zisky. Viacom požaduje po Googlu miliardu dolarů jako odškodné.
Nový server MTV zatím nabízí přibližně 16 000 videoklipů, další bude postupně přidávat. Uživatelé mají možnost stejně jako na YouTube videa hodnotit, komentovat a umisťovat je na své vlastní stránky.
Na blogu MTV se navíc objevily informace, že nový hudební server by mohl být odpovědí na hlasy kritiků, kterým vadí, že MTV již vlastně příliš klipů nehraje. Místo toho se stanice v posledních obdobích koncentruje spíše na pořady ve stylu reality show a magazíny o životním stylu slavných lidí.
Přečtěte si také
IT byznys: kyber útoky s metodami sociálního inženýrství
IT byznys: skoro 40 % domácností s Blu-ray systémem v roce 2012
IT byznys: spuštění elektronické služby infoJednání
IT byznys: ohlášení živnosti přímo z vašeho počítače
IT byznys: ohlášení živnosti přímo z vašeho počítače
IT byznys: ČEZ přichází s elektronickou fakturací
IT byznys: jak se v Česku podporuje konkurenční prostředí v IT?
IT byznys: odškodné 20 000 pro podvedené klienty Aukro
IT byznys: návrh na snížení roamingových SMS o dvě třetiny ve státech unie
IT byznys: obliba Skype v Česku roste i přes konkurenci ICQ
IT byznys: zahájen prodej iPhone i snahy o mobilní televizi