Tuzemské telekomunikační společnosti T-Mobile a Vodafone v minulém týdnu oznámily novinky v oblasti služeb 3G. Rozšířeno bylo pokrytí měst. • ČTÚ se zasadí, aby byla zodpovědnost za řešení sporů o platby za telefonování převedena na soudy. • IAB Europe spustila Consumer Commerce Barometer – internetový nástroj pro průzkum trhu.
Operátoři T-Mobile a Vodafone posilují pokrytí 3G
Novinky v poskytování služeb 3G
Telekomunikační společnosti T-Mobile a Vodafone prezentovaly v minulém týdnu své nejbližší záměry v oblasti poskytování služeb 3G.
Vodafone rozšířil signál rychlého mobilního internetu 3G na celou Prahu. Hlavní město je tak po Brně a Karlových Varech třetí zcela pokryté rychlými mobilními daty. Do konce září spustí Vodafone signál 3G v dalších sedmi velkých městech a v několika menších obcích.
„Při výstavbě vysokorychlostní 3G sítě jsme kladli velký důraz na její optimalizaci tak, abychom zaručili maximální kvalitu nabízených hlasových a datových služeb,“ říká Pavel Kos, viceprezident pro technologie Vodafonu Česká republika.
Vodafone plánuje do března 2011 postupně spustit rychlý mobilní internet ve třiceti až čtyřiceti velkých městech v republice. Do konce září spustí Vodafone 3G síť v těchto krajských městech: Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, Zlín, Plzeň, Ústí nad Labem a Liberec.
Vodafone využívá pro provoz 3G sítě nejnovější technologii HSPA (High Speed Packet Access) od společnosti Huawei. Ta umožňuje připojení k mobilnímu internetu rychlostí až 7,2 Mb/s pro download a až 2 Mb/s pro upload. Podle Vodafone budou moci zákazníci díky 3G surfovat na internetu v notebooku nebo v mobilním telefonu reálně 10x až 15x rychleji než na dosavadní technologii EDGE.
T-Mobile pokračuje také v letošním roce v rozsáhlých investicích do technologií. Po dokončení projektu modernizace GSM sítě se operátor nyní soustředí na rychlé rozšíření 3G služeb. Do konce června budou k dispozici v Brně a Plzni a významně se zvětší rovněž pokrytí Prahy. Během letošního léta se pak 3G služby rozšíří do Českých Budějovic, Olomouce, Pardubic, Ústí nad Labem, Hradce Králové, Liberce, Ostravy a Karlových Varů.
Do konce letošního roku k nim přibudou další tři desítky největších měst v České republice a jejich nejbližším okolí. V letech 2011 až 2012 pak T-Mobile počítá, že 3G budou moci využívat obyvatelé celkem 500 měst a obcí.
Navíc T-Mobile již v současné době testuje technologie HSPA+ zahrnutou ve specifikaci UMTS 3GPP Release 7, která nabízí teoretickou přenosovou rychlost údajně až až 21 Mbit/s. Tato technologie má přinést navýšení přenosové rychlosti i zvýšení rychlosti odezvy při načítání webových stránek.
Zodpovědnost za úhrady telefonování u soudů?
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) hodlá převést spory o platby za telefonování na soudy.
Předseda ČTÚ Pavel Dvořák na nedávném setkání s novináři uvedl, že se ČTÚ hodlá zasadit o to, aby spory o zaplacení dluhů za telekomunikační služby řešily soudy. Úřad v minulém roce řešil více než 107.000 takových sporů, jejich počet meziročně vzrostl o třetinu.
„Letos očekáváme rekord. Překročíme 120.000 sporů,“ komentoval situaci Pavel Dvořák. Ještě dodal, že s rostoucím počtem sporů zároveň v rámci úspor klesá počet pracovníků, kteří spory řeší. Jeden pracovník nyní řeší šest až sedm sporů denně.
Úřad chce o tématu diskutovat s nejvyšším správním soudem. Podle Dvořáka je fakt, že tuto agendu řeší regulátor, evropským unikátem. Převod administrativy by chtěl úřad řešit v rámci transpozičního zákona.
Úřad loni podle výroční zprávy vykázal příjmy 1,61 miliardy korun a výdaje 590 milionů Kč.
Bezplatný online nástroj pro průzkum trhu
IAB Europe ve spolupráci se společností Google uvedla Consumer Commerce Barometer. Tento bezplatný internetový nástroj pro průzkum trhu pracuje s TNS daty a agenturám i inzerentům nabízí informace o spotřebitelských trendech v 27 zemích celého světa a 36 produktových kategoriích.
Nová metrika by měla pomoci sledovat vliv internetu na chování zákazníka v různých zemích a pomoci odpovědět na otázky typu: Kolik zákazníků si před cestou do obchodu vyhledá informace na internetu?, Které informace jsou pro zákazníky důležité a jak jim je podat?
Uživatelé tohoto nástroje si zvolí region, jeden či více států, a následně další filtry sledující online chování zákazníků. Používaná data budou každoročně aktualizována, takže uživatelé budou dlouhodobě sledovat změny v chování spotřebitelů v čase.
Catherine Borrelová, výzkumná manažerka IAB Europe, k novince řekla: „Tuto iniciativu podporujeme, protože pomůže všem, kteří se věnují digitální inzerci. Umožní jim pochopit a porovnat rozdílné způsoby chování zákazníků, a to jak v jednotlivých zemích, tak i v jednotlivých segmentech trhu. Nástroj doplní každoroční výzkum IAB Europe v oblasti výdajů za internetovou reklamu, spotřebitelských aktivit a postojů., Rovněž vysvětlí roli internetu v procesu nakupování napříč tímto rozmanitým regionem.“
Přečtěte si také
IT byznys: čeští IT odborníci brali v průměru 44 000 Kč
IT byznys: korupce v době krize rostla a hrozí i během ekonomického oživení
IT byznys: v Praze bylo v minulém roce registrováno 197 456 domén .CZ
IT byznys: Windows 7 si v korporacích drží tržní podíl už 7,4 %
IT byznys: růst trhu mobilních her o 5,6 miliard USD
IT byznys: ČRa nabídly internetovým operátorům místo na svých vysílačích
IT byznys: v prvním čtvrtletí 2010 rostl prodej počítačů v ČR o 8 %
IT byznys: ČSÚ podepsal smlouvu s Hewlett-Packard na zakázku za 462 milionů
IT byznys: IS datových schránek ušetřil už 200 mil.korun