iPhone 4 více než 1,7 miliony prodaných kusů představuje největší prodejní úspěch v historii Applu. A pravděpodobně i jeden z nejúspěšnějších startů nového zařízení vůbec.

Nový iPhone 4
Apple za pouhé první tři dny od uvedení iPhone 4 prodal 1,7 milionu kusů tohoto zařízení, což z něj dělá nejrychleji prodávané mobilní zařízení všech dob. Oproti mnoha očekáváním tak iPhone 4 z hlediska prodejů výrazně překonal i tablet iPad, který firma začala prodávat teprve počátkem dubna letošního roku. iPadu se jednoho milionu prodaných zařízení podařilo dosáhnout „až“ po 28 dnech od uvedení do prodeje, ke zdolání dvoumilionové hranice pak potřeboval celé 2 měsíce. Aktuální prodejní čísla nebyla v době zveřejnění tohoto článku k dispozici. Vzhledem k trendu lze ale očekávat, že už byla překročena hranice 2 milionů prodaných telefonů.
Úspěch Applu pozitivně kvitují i analytici a investoři Applu. „Sobotní prodejní výsledky se velmi blíží k hranici dvou milionů, což je víc, než jsme očekávali,“ uvedl Daniel Ernst, analytik společnosti Hudson Square Research a dodal: „Žádný jiný smartphone, ani jiné mobilní zařízení, dosud nebyl tak úspěšný.“ Akcie firmy zareagovaly na pozitivní zprávy růstem a v současnosti se obchodují za cenu lehce nad 267 dolarů (zhruba 5 340 kč) za kus. Historického maxima akcie Applu dosáhly přesně před týdnem, kdy se v jeden moment obchodovaly za více než 273 dolarů (5 460 Kč) za kus.
iPhone je sice oficiálně nejúspěšnějším výrobkem společnosti Apple všech dob, nutno ovšem podotknout, že si firma s prodejními čísly a výsledky lehce pohrává. Oproti minulým rokům byly do prodejních čísel zahrnuty i telefony, které si zájemci objednali v předprodeji. To celkem představuje zhruba 600 tisíc zařízení. Stejně tak byl nový iPhone 4 v první fázi uveden hned v pěti zemích (kromě USA ještě Francie, Japonsko, Německo a Velká Británie), na rozdíl od minulosti, kdy mezinárodní trhy následovaly až několik měsíců po uvedení na domácím trhu v USA. Zajímavé tak je, že celkové prodeje jsou sice vyšší než v minulých letech, de facto ale zájem o iPhone 4 klesá. To potvrzují i fronty před obchody společnosti Apple, které, podle očitých svědků, „jsou sice dlouhé, ale ne tak jako v minulosti.“
Úspěšný start byl ovšem doprovázen mnoha problémy. Tím prvním, a nutno podotknout, že mnohými poměrně očekávaným, byl nedostatek telefonů určených k prodeji. Na tisíce zákazníků se tak, po vystání několikahodinové fronty před obchody Applu, jednoduše nedostalo. Steve Jobs se všem „těm, které jsme museli poslat s prázdnou pryč“ sice oficiálně omluvil, to nic ovšem nemění na tom, že Apple značně podcenil poptávku po svých zařízeních. Prakticky identický problém přitom nastal počátkem dubna, kdy Apple uváděl svůj první tablet iPad. Společnost se tehdy, v zájmu uspokojení poptávky v USA, rozhodla odložit uvedení tohoto zařízení na další světové trhy o několik týdnů.
Další komplikace jsou spojeny se samotným telefonem. Jak ukazují první uživatelské zkušenosti, tvrzené sklo, ze kterého je část nového iPhonu vyrobena, rozhodně není příliš odolné. Telefon je tak poměrně jednoduché poškrábat a při nešťastném pádu může sklo dokonce popraskat. Daleko významnější je ale problém se signálem, který nový iPhone 4 často, a obvykle velmi neočekávaně, ztrácí. To vede k výpadkům při hovorech nebo datových přenosech. Na vině je údajně nový způsob vedení antény, která je zakončena v místech, kde uživatel telefon obvykle drží. Steve Jobs, CEO Applu, dal nespokojeným uživatelům jednoduchou radu, když řekl: „Pokud vám vypadává signál, tak telefon prostě držte jinak.“ iPhone 4 je tak evidentně spojen i s neočekávanými kompromisy.
Zdroj: Reuters