Podaří se světovému výrobci Hewlett Packard prosadit se i ve značně konkurenčním a náročném odvětví mobilních telefonů.

HP získalo operační systém webOS
akvizicí výrobce Palm
Americký výrobce Hewlett Packard nepoznal v posledních pěti letech prakticky nic jiného, než úspěch. Rozsáhlá restrukturalizace spojená s promyšlenými akvizicemi a inovací vlastních produktů z původně tuctového výrobce učinila světovou jedničku v oblasti osobních počítačů, která se stále aktivněji prosazuje i v dalších oblastech. Připomeňme si například iniciativu společnosti v oblasti tabletů, která nakonec ale nabrala velké zpoždění, nebo nedávné rozsáhlé akvizice firem specializujících se na dodávky pro datová a výpočetní centra. Jinými slovy, pod vedením bývalého CEO Marka Hurda se společnost dostala na světovou technologickou špičku, a to i přes široký záběr její produktové řady. Jestli se firmě ale podaří uspět i na trhu smartphonů, není moc jisté. A není to jen kvůli nejistotě spojené se jmenováním nového CEO Hewlett Packard.
Trh se smartphony se v mnoha ohledech vymezuje oproti ostatním technologickým trhům. Předně díky desítkám výrobců nabízejících (přinejmenším hardwarově) prakticky identické produkty je trh nesmírně konkurenční a stále větší důraz se tak přesouvá na kvalitu použitého operačního systému, respektive na takzvanou „uživatelskou zkušenost.“ Zároveň je ale trh smartphonů plný překvapení, neboť se na něm dá uspět jak s širokým portfoliem čítajícím několik desítek produktů (HTC, Nokia), talk i s pouhým jediným modelem (Apple).
Čím se ale trh se smartphony odlišuje nejvíce, jsou poměrně vysoké marže, které u prémiových modelů mohou dosahovat až několika desítek procent z ceny zařízení. Například kanadský výrobce Research In Motion, jehož komunikátory BlackBerry jsou oblíbené obzvlášť mezi korporátními zákazníky, nedávno přiznal, že průměrná marže na jeho telefonech dosahuje až 43%. To tak z prodeje smartphonů dělá velmi lukrativní byznys, v důsledku čehož na trh vstupují stále noví hráči, jako například nyní Hewlett Packrard.
Jak bude vstup Hewlett Packard mezi výrobce smartphonů vypadat, zatím nemůžeme s určitostí říct. Firma bezesporu maximálně využije softwarových a hardwarových technologií, které získala spolu s letošní akvizicí legendárního amerického výrobce mobilních zařízení Palm. Firma potvrdila, že chystané smartphony budou využívat moderní platformy webOS, jejíž vývoj probíhal právě v laboratořích Palm. Naopak jasné zatím není, jestli výrobce nové telefony vydá pod svou vlastní značkou, nebo, což je pravděpodobnější, využije v této oblasti známější značky Palm.
Otázkou také zůstává, jak se Hewlett Packard v oblasti smartphonů podaří prorazit. Jak už bylo zmíněno výše, záležet bude především na kvalitách nového operačního systému webOS, který počátkem roku 2011 odbude svou premiéru. Samotný, byť dobře postavený systém ale k úspěchu nestačí, vysokou váhu mají také doplňkové aplikace, které skutečně rozšiřují možnosti využití každého smartphonu. A právě v této oblasti bude webOS oproti konkurenčním systémům Android a iOS alespoň z počátku značně znevýhodněn.
Vstup do oblasti mobilních zařízení je pro Hewlett Packard nezbytným krokem. Jak už bylo zmíněno dříve, firma sice drží vedoucí pozice v oblastech osobních počítačů, serverů, tiskáren a některých specializovaných služeb, mobilní zařízení mají ale do budoucna mnohem větší růstový potenciál. A nejedná se jen o smartphony, které si svým obdobím boomu prochází právě nyní, ale také o novou generaci zařízení, takzvaných tabletů – v této oblasti ovšem Hewlett Packard zaváhal, když upustil od dalšího vývoje svého tabletu Slate. Vzhledem k tomu vzbudí jeho budoucí vstup na trh pravděpodobně mnohem menší rozruch, než kdyby k němu došlo už v průběhu letošního léta.
Zdroj: Reuters