Americká internetová společnost Google ve čtvrtek zveřejnila své finanční výsledky za 3. čtvrtletí, přičemž naplnila očekávání analytiků, podle kterých se trh s internetovou reklamou vrací na úroveň před ekonomickou recesí. Čistý zisk společnosti činil 1,64 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 27 procent. Celkové tržby pak dosáhly největšího růstu za celý letošní rok.
Zatímco ještě v 1. čtvrtletí tohoto roku zaznamenal Google svůj historický první meziroční pokles příjmů, nyní to vypadá, že si situace na trhu s internetovou reklamou zlepšuje. Společnost za 3. čtvrtletí zaznamenala celkový příjem ve výši 5,94 miliard dolarů, což oproti stejnému období v minulém roce představuje nárůst o 7 procent. Čistý zisk pak meziročně vzrostl o 27 procent a činil 1,64 miliardy. Při přepočtu na jednu akcii činí tento zisk 5,13 dolarů.
Google se zaměří na akvizice malých firem
„Přestože stále panuje všeobecná nejistota kolem ekonomické situace, věříme, že to nejhorší je již za námi,“ komentoval finanční výsledky Eric Schmidt, výkonný ředitel společnosti Google. Podle něj je společnost natolik silná a v dobré kondici, že si může s jistotou dovolit v budoucnu významně investovat. Právě investice podle Schmidta představují z dlouhodobého hlediska to nejlepší možné řešení.
Google se nyní zaměřuje především na akvizice malých společností, které by mohly přinést vylepšení v oblasti internetového vyhledávání a reklamy. Zatím neočekává investice v řádu miliard dolarů, v plánu má například najímání nových zaměstnanců. V březnu tohoto roku totiž společnost propustila zhruba dvě stovky obchodníků a marketingových manažerů, což představovalo přibližně 1 procento všech zaměstnanců.
„V současnosti jde pravděpodobně o společnost s největším akvizičním potenciálem,“ říká Gene Munster, analytik společnosti Piper Jaffray. Podle něj přichází v úvahu zhruba 50 firem, u kterých by případná akvizice dávala smysl.
Textové reklamě na internetu se daří
Přibližně 98 procent příjmů Googlu je tvořeno prodejem internetové reklamy. Zájem o ni však v době ekonomické recese výrazně poklesl. V posledním čtvrtletí však počet kliknutí na reklamní odkazy stoupl o 14 procent. Řada firem, které v minulých měsících v důsledku nepříznivé ekonomické situace omezovaly investice do reklamy, navíc našly v online inzerci vhodnou a cenově příznivou alternativu k tradičním inzertním médiím.
Zatímco celý trh s reklamou podle analytiků poklesne v USA v tomto roce zhruba 15 procent, internetová reklama vztahující se k vyhledávání poroste o 3,6 procent. Neočekává se nicméně rostoucí zájem u internetové reklamy v podobě grafických bannerů. Těm vévodí konkurenční společnost Yahoo!, u níž zřejmě nebude nárůst příjmů tolik patrný.
Eric Schmidt i další vysocí představitelé Googlu jsou přesvědčeni, že společnost je připravena v nejbližších dvou letech ještě výrazněji navýšit své příjmy i zisk. Kromě již pozitivních očekávání kolem textové inzerce by už brzy mohl první zisky zaznemenat také populární videoserver YouTube. Ten společnost koupila před třemi lety za 1,76 miliardy dolarů a zatím pro něj nebyla schopna nalézt ideální inzertní model.
Akcie Googlu vzrostly po oznámení výsledků o 3,2 procenta na 574 dolarů. Na konci obchodovacího dne se ustálily na hodnotě 529,9 dolarů.
Aktuální finanční výsledky na ITBiz.cz
Intel předčil svým hospodařením odhady analytiků a čeká oživení trhu
Přečtěte si také příběh společnosti Google
Google: Příběh drobečka, který ovládl (nejen) internetový svět