
Společnost Microsoft v průběhu včerejšího dne oficiálně zpřístupnila svou službu Windows Azure svým českým partnerům a zákazníkům. Jedná se o první významnou cloudovou službu, která byla na český trh oficiálně uvedena. Microsoft doufá, že díky včasnému příchodu se mu podaří podchytit zájem o cloudové služby v České republice a před příchodem konkurence si zajistit silnou zákaznickou základnu.

Oproti celosvětové premiéře do Česka služba Windows Azure přichází až ve druhé vlně rozšíření, tedy se zhruba půlročním zpožděním. V první vlně, v říjnu loňského roku, bylo Windows Azure uvedeno ve 21 zemích převážně z oblasti severní Ameriky, západní Evropy. Z regionu východní Evropy je Windows Azure dostupná jen v sousedním Polsku, Rakousku a nedalekém Rumunsku.
SaaS + IaaS = Azure
Windows Azure je kombinací dvou typů služeb, a to SaaS (Software as a Service) a IaaS (Infrastructure as a Service). Zákazníci tak mají k dispozici datový prostor a výpočetní výkon serverů, které jsou umístěny v datových centrech Microsoftu po celém světě. V případě služby SaaS bude zákazník mít k dispozici i firemní produkty, jako je Microsoft Dynamics CRM, případně online verze aplikací Exchange, Office a SharePoint. Jak jsme zmínili už v jednom z předcházejících tematických článků zaměřených na cloud computing, hlavní výhodou řešení IaaS je především úspora finančních prostředků za investici do výkonného hardware a další náklady na jeho správu. V případě služeb SaaS se k tomu navíc přidávají i úspory za licence. Všechny tyto náklady nese přímo poskytovatel služby.
Úsporu nákladů jako jednu z hlavních výhod Windows Azure potvrzuje i Jiří Karpeta, ředitel divize vývoje společnosti Microsoft ČR: „Aplikace v prostředí internetu nabízejí i menším a začínajícím firmám přístup ke špičkovým technologiím a službám bez nutnosti investovat prostředky do nákupu vlastních serverů.“
Co se možnosti provozovat vlastní aplikace v rámci služby Windows Azure týká, je současná nabídka poměrně slabá, ovšem s rostoucím potenciálem. V České republice je nyní možné zakoupit pouze firemní řešení od výrobce Logica. Podle informací společnosti Microsoft ale na vývoji vlastních řešení pracují o další výrobci v čele se společnostmi AutoCont, Kentico, Ness Technologies a Unicorn. Ti by své produkty měli představit v nadcházejících měsících. K dispozici jsou samozřejmě také desítky nejrůznějších řešení od zahraničních výrobců. Ta ovšem obvykle postrádají jak českou lokalizaci, stejně jako nemusí rozumět některým specifikům českého prostředí.
Proti komu Windows Azure stojí?
Microsoft staví Windows Azure jako přímou konkurenci oproti dalším dvěma významným poskytovatelům cloudových služeb – Amazonu a (jak jinak) Googlu.

Ač jsou řešení všech tří výrobců značně odlišná, a to především v oblasti použitých technologií a nabídky služeb, v podstatě jsou postavena na stejné myšlence – nabídnout zákazníkům cenově lákavou alternativu vůči vlastním in-house řešením a nechat na nich, jak se získanou datovou a výpočetní kapacitou naloží.
Významným rozdílem je tak v podstatě jen cílová skupina těchto současných leaderů trhu. Zatímco cílem Amazonu a Microsoftu je bezesporu proniknout do korporátní sféry a zaujmout, a dále si tak zavázat své současné firemní zákazníky, hlavními zákazníky Google budou pravděpodobně jednotlivci. Ne, že by se Google nepokoušel i mezi firmy, to je ale (zatím) jedna z oblastí, ve které má oproti němu Microsoft významně navrch.
Jak se bude souboj těchto konkurentů dále vyvíjet není lehké odhadnout. Amazon sice do oblasti cloud computingu přišel jako první a disponuje největším know how, vybudovanou infrastrukturou a ozkoušeným řešením, co mu ale chybí je široká uživatelská základna.
To je naopak přesně to, na čem staví Google – miliony uživatelů po celém světě budou jeho App Engine nejen využívat, ale také pro něj programovat další a další aplikace. Právě komunita je jedním z důvodů dnešní silné pozice Googlu a bylo by mylné se domnívat, že App Engine by mohl být výjimkou.
Cloud computing v praxi je seriál, který pro vás od dubna 2010 každé úterý připravujeme. Jeho cílem je poskytnout odpovědi, které ve spojení s technologií cloud computingu čím dál tím častěji vyvstávají a informovat o aktuálních trendech a novinkách z této oblasti.
Máte námět na zajímavé téma z oblasti cloud computingu, o kterém máte co říct, nebo o kterém si chcete přečíst? Napište nám ho na redakce@itbiz.cz.
Microsoft v tomto souboji stojí někde mezi – disponuje jak miliony zákazníků, které může oslovit, tak i dostatkem prostředků na financování dalšího rozvoje Azure. To samo o sobě ale na úspěch nestačí. Až čas ukáže, jak dobře dokáže Microsoft Windows Azure prodat a především, jestli v rámci něj zákazníkům bude schopen dodat to, co budou chtít.
Přečtěte si také
Cloud computing v praxi: IBM chystá netbook čistě pro cloud
Jak se dělá cloud computing
Cloud computing jako trend pro firemní IT