Když dochází v korporacích k „vnitřnímu pnutí“, většina lidí se zpravidla ve svém appeacementu bázlivě přikrčí a zůstává. Jako první odcházejí ti nejschopnější a není výjimkou, že založí vlastní podnikání. Takto zřejmě vznikla i firma Taktik, která nabízí neotřelá backendová řešení, na jaké mají požadavky větší firmy kategorie “enterprise”, případně datacentra. Založili ji ostřílení mazáci, kteří prošli řadou korporací. Jak se takovým partyzánům vůbec může na trhu dařit, jsme se ptali Petra Belatky, CEO společnosti Taktik.
Jste velmi mladá firma a vstoupili jste na trh, který není jednoduchý. Proč jste se rozhodli opustit teploučko velkých výrobců a jít vlastní cestou?
Všichni, kdo jsme v Taktiku, jsme skutečně přišli z různých korporací, kde jsme působili dlouhou dobu. Já jsem osobně pracoval deset let ve společnosti Symantec, resp. Veritas. Čas tam strávený byl už dost dlouhý, chtěl jsem se od toho oprostit. Musím přiznat, že zpočátku to jednoduché moc nebylo. Trvalo nám víc než rok, než jsme se dostali k portfoliu dodavatelů, které nyní máme. Vůbec toho však nelituji a jsem rád, že jsem tento krok udělal.
Co nabízíte, komu a jak?
Zaměřujeme se primárně na velké zákazníky kategorie enterprise a na jejich datacentra. Jde o řešení hyperkonvergované infrastruktury, storage, řešení pro zálohování, ale i bezpečnost a archivaci. Snažíme se nabízet řešení, která jsou spíše novátorská a přinášejí zákazníkům velkou přidanou hodnotu. Zároveň se snažíme nabízet taková řešení, jež jsou už osvědčená, avšak nejsou u nás příliš známá.
Když už si výrobce zvolíte, jdou vám na ruku, nebo se zpočátku setkáváte jakožto menší firma s nedůvěrou?
Je to jak u koho, i když s většinou výrobců, které zastupujeme, oboustranně velmi dobře spolupracujeme. Oni jsou rádi, že na trhu, kde jako výrobce nejsou příliš známí, vztyčíme jejich vlajku a bojujeme za ni. Naším cílem nebylo stát se například stoprvním partnerem známého výrobce, ale nabízet unikátní řešení, jaká mají onu vyšší přidanou hodnotu, zároveň jsou ve světě zaběhlá a mají dobré reference.
Zdá se tedy, že co do volby dodavatelů technologií máte tah na branku. Jak vás ale přijímají zákazníci. Tedy, ti velcí? Nebojíte se, že vás nebudou jako malou firmu příliš respektovat, a že raději zvolí většího dodavatele IT služeb, ať už zavedeného systémového integrátora, nebo nějakou divizi služeb velkého výrobce?
Určitě existují zákazníci, kteří jsou konzervativnější a chtějí raději spolupracovat se svými osvědčenými partnery. Pokud je však zajímá technologie, kterou nabízíme my, nemáme s tím problém a umíme se jako subdodavatel domluvit i s oněmi stávajícími velkými dodavateli. Už jsme tak několik obchodů uskutečnili a dodali jsme několik menších částí celkového projektu. Zároveň jsme i mile překvapeni, že jsou tito zákazníci ochotni nám naslouchat a bavit se i s takto mladou firmou, jakou Taktik je.
Máte už nějaké obchodní úspěchy? Kdo se o vaše dodávky dále stará? Zvládáte to, když vás není tolik?
Obchodní úspěchy už máme výrazné, přestože začátek nebyl jednoduchý a nějakou dobu rozjezd trval. Nehledě na to, že minulý rok (2017) jsme měli ve firmě zásadní zlom. Všichni ve firmě jsme motorkáři a já s kolegou jsme měli vážnou nehodu. Byl jsem tři měsíce v nemocnici a od té doby máme ve firmě motto, že „ani čelní náraz s náklaďákem Taktik nezastaví“. Ustáli jsme ten tříměsíční výpadek, hodně nás to nakoplo, stabilizovali jsme se a vykrystalizovalo se i portfolio výrobců, které nabízíme. Poprodejní podporu také děláme sami, protože naším cílem je být i v tomto na vysoké úrovni jako partner, na jakého se mohou zákazníci spolehnout. I díky tomu se na nás zákazníci zpětně obracejí, protože byli už s předchozí dodávkou spokojeni. Aktuálně zažíváme (podzim 2018, pozn. red.) období, kdy toho máme opravdu hodně. Přestože to je na jednu stranu trochu vyčerpávající, na druhou stranu naopak velmi pozitivní, protože se zúročila naše předchozí obchodní práce a úspěch přináší reference a nové obchodní příležitosti. Hledáme i další kolegy, situace na trhu práce, zejména v IT, rozhodně není jednoduchá. Doufáme však, že se nám podaří se rozrůst.
Jste schopni škálovat, tj. přenášet vaši nabídku i mimo Českou republiku, například když něco prodáte do globální firmy?
To určitě jsme, působíme nejen na českém trhu, ale i na slovenském, přestože tam máme velké rezervy. Celkem úspěšní jsme i v Maďarsku, což nás velmi mile překvapilo. Zvažujeme tam proto otevřít začátkem roku 2019 pobočku.