Sophia Solutions je IT konzultační firma, která se jako první v ČR stala akreditovaným partnerem pro implementace plánovacích systémů na technologiích IBM, říká Jan Kadlec, Sophia Solutions, partner. A také dodává, že technologie IBM berou od distributora s přidanou hodnotou DNS, který jim velmi pomáhá a umí využít složitostí pravidel IBM při prodeji softwaru v prospěch jak Sophia Solutions, tak jejich firemních zákazníků. Sophia Solutions je také dalším partnerem IBM prvním na světě.
Čemu všemu se vaše společnost Sophia Solutions věnuje?
Poskytujeme služby ve čtyřech základních oblastech. Za prvé jde o data management, manažerské informace, správu dat od jejich sběru přes jejich integraci a čištění až po datové sklady, v poslední době už také big data. Za druhé poskytujeme řešení pro reportování, analýzy a predikce, analytické systémy pro hledání souvislostí a skrytých významů v datech, například pro detekci podvodů, například v pojišťovnictví. Odhalit známý podvod je totiž relativně snadné, avšak s moderními nástroji umí stroj odhalit i nový druh podvodu. Výkon současného hardwaru a softwaru je už natolik vysoký, že umožňuje efektivní výpočty i pro predikci. Například umíme pro továrnu předpovědět nemocnost s rozumnou pravděpodobností na tři týdny dopředu, s o trochu nižší pak na další dva týdny. U pásové výroby, kde je třeba obsadit každé pracoviště, to má velký význam a továrna si může nasmlouvat brigádníky nebo agenturní pracovníky; jako vedlejší produkt pak tato predikce může sloužit jako podklad pro vyjednávání mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci. Padne-li svátek na čtvrtek, je totiž v takových provozech vyšší pravděpodobnost, že se určitá část pracovníků v pátek „hodí marod“. Za třetí poskytujeme řešení pro tzv. corporate performance management, což má význam zejména u větších společností a holdingů. Corporate performance management zahrnuje například systémovou podporu pro plánování, přípravy rozpočtu, finanční konsolidaci ve skupině, kde je třeba zjistit výsledek jak jejích jednotlivých částí, tak konsolidovaný výsledek a celkovou ziskovost. Za čtvrté pak pro naše zákazníky řešíme také talent management, což jsou systémy pro rozvoj zaměstnanců a podporu jejich motivace, vzdělávání, vyhledávání talentů, odměňování, nástupnictví a další.
Všechny systémy, které Sophia Solutions dělá, jsou nadstavbové nad firemními provozními systémy typu ERP, účetnictví, CRM, řízení lidských zdrojů (HR)a podobně.
Jaké nástroje k tomu používáte?
Sophia Solutions je nezávislým dodavatelem IT služeb, takže využíváme technologie, které poskytují všichni přední výrobci software. Od IBM používáme Cognos, dále Oracle BI (původně Siebel Analytics), SAP Business Objects, a také nástroje BI (business intelligence) od SAS Institute nebo Microsoftu.
I na těchto trzích je už dost plno a konkurence je dost. Máte nějaké řešení, které byste mohl označit jako unikátní?
Zde se můžeme pochlubit zejména spoluprací s IBM v oblasti performance managementu. Zejména s plánovacími systémy totiž máme velké zkušenosti a desítky zákazníků. Pro oblast reportování a datové analýzy používáme IBM Cognos BI a pro data mining pak IBM SPSS. Sophia Solutions se navíc díky těmto zkušenostem také mohla stát vůbec první firmou na světě, která implementovala platformu pro plánování IBM Cognos TM1 v cloudu. V roce 2013 celý projekt začal a byl zahájen prodejem licencí, v roce 2014 jsme provedli první část implementace, kterou jsme pak na konci roku prezentovali i na konferenci ve Spojených státech. Vloni naše zkušenosti ocenila i IBM a zatím jako jedinému partnerovi v České republice nám udělila akreditaci pro implementace plánovacích systémů na technologiích IBM. Začínáme ale už i s nasazováním Watson Analytics, protože IBM tento balík integruje s původními nástroji Cognos.
Když prodáváte jako součást dodávky služeb také software a hardware, jdete přímo za výrobcem?
Spolupracujeme se všemi (třemi) největšími distributory s přidanou hodnotou, kteří pracují na místním trhu, protože tak je také rozloženo portfolio nástrojů a řešení, které pro naše služby zákazníkům používáme. Například produkty IBM bereme výhradně od distributora DNS, který nám pomáhá zejména při komunikaci s tímto výrobcem, protože znají složitá pravidla IBM při prodeji softwaru, která umí využít jak v náš prospěch, tak ve prospěch našeho zákazníka.