Prodejní portál je systém individuálních poptávek a nabídek na libovolné produkty a služby. Aby byl opravdu funkční, musí zajistit rychlé i klasické poptávky v podobě srovnávacích analýz nabídek dodavatelů, například pro rekonstrukce domů a rozsáhlejší zakázky. Proto byl vyvinut prodejní portál Gloffer.
Ambice prodejního portálu Gloffer
Projekt Gloffer, vedený Radoslavem Fasugou, je informační a prodejní portál s opravdu globálními ambicemi, který si kladl za cíl výše uvedené nároky splňovat a definovat nový způsob nakupování. Hodlá totiž nastoupit i na evropský trh s poptávkami a mikrotendry. Už při jeho návrhu se řídili heslem „jde to i jinak“, a proto chtěli sjednotit existující prodejní modely a zákazníkům i firmám nabídnout plnohodnotnou alternativu.
Řešení problematiky
Kvůli vysokým nárokům Gloffer potřeboval opravdu velmi výkonnou platformu, která by vydržela zátěž jak z hlediska provozu databáze s častým rozmanitým dotazováním, tak z hlediska ukládání velkého objemu multimediálních komponent obrázků a videí souvisejících s nabídkami a poptávkami. Největší brzdou výkonu prodejního portálu je totiž rychlý přístup k vysokým objemům prakticky nesourodých dat, v podstatě big data, strukturovaných i nestrukturovaných, jako například už zmíněné video.
Rozhodli se proto pro SSD disky, které začali testovat proti těm běžným točivým. Proto oslovili také Intel, který prostřednictvím společnosti M Computers nabídl možnost testovat jejich komponenty na prototypovém řešení. Samotní Intel a M Computers také chtěli získat zpětnou vazbu o reálném využití jejich nových technologií, protože SSD disky Intel jsou prezentovány jako nejrychlejší a M Computers zase výkonné systémy na bázi platformy Intel vyvíjí, testuje a ladí. Mezi požadavky patřilo také testování procesorových systémů, rychlého propojení serverů pomocí síťových komponent Intel a výkonného datového úložiště v podobě SSD disků pro high-performance databáze.
V první fázi byla zapůjčena k testování vysokorychlostní vysokokapacitní karta PCI-E s přímým přístupem, a sice model Intel SSD DC P3608 4.0 TB, což je nejvýkonnější typ v této modelové třídě. Nejde sice o nejrychlejší zařízení, ale o zařízení s nejvyšší kapacitou. Jeho katalogová cena přesahuje 250 tisíc korun, takže jde o velmi nákladné zařízení, výkon má však impozantní.
Při našem testování jsme jej nasadili jak na databázové operace, kde nás zajímaly parametry náhodného čtení a zápisu, tak i pro zpracování multimediálních souborů, případně jeho využití coby diskové cache.
Disk byl porovnáván s klasickými diskovými poli založenými na discích Western Digital RE o kapacitě 5 TB a 6 TB a SSD discích pro enterprise řešení Samsung SM863 960GB a na novém výkonnému SSD disku od Intelu SSD 540s. U verze Intel SSD 540s sice nejde o enterprise řešení, ale pro účely rychlé cache je disk stále ještě přijatelný.
Řešení na Intel SSD DC P3608 dostálo svým deklarovaným parametrům v oblasti čtení dat, zápis byl však zhruba o polovinu pomalejší nežli deklarované parametry, přesto však výrazně překonávalo všechny alternativní konfigurace.
Souhrnné tabulky z testů (ke stažení v pdf) to ukazují. Z hlediska alternativ k tomuto produktu se jeví jako přijatelná koupě starších modelu Intel SSD P3700 DC Series 2.0 TB, jehož katalogová cena se pohybuje okolo 75 tisíc korun, tedy koupí dvou karet jsme na ceně 150 tisíc oproti původním 250 tisícům u P3608.
Výkonnost karty je dána zejména přímým připojením na sběrnici PCI Express a vyladěným systémem vrstvených pamětí a výkonného paměťového řadiče. Jelikož však jde o ne zcela standardní zapojení, je otázkou, jak řešit zabezpečení výpadku této karty – zda použít systém zrcadlení disků, nebo jiné možnosti. Stejně tak vzniká problém při reálném výpadku, jelikož oproti klasickým hot-plug diskům u diskových polí s možností výměny za chodu systému, v našem případě musí dojít k odpojení celého systému.
Projekt je zaštítěn firmou Serious Investment, která se dříve zaobírala pouze internetovým prodejem a nyní vstupuje na trh prodejních portálů. Vývoj systému je úzce spjat s katedrou informatiky VŠB-TU Ostrava, kde došlo při absolventských pracích k analýze a vývoji některých obsahových, tj. produktových a segmentových modulů.
Projektu se zúčastnil i startup akcelerátoru Greenlight v letech 2015 až 2016, a díky této spolupráci získal kontakty a partnerství s významnými společnostmi v oblasti IT. Jde o firmy Google, Deloitte a další. V neposlední řadě pak s firmou Intel prostřednictvím české firmy M Computers.
Buďte Gloffer!
Na rozdíl od stávajících prodejních platforem jako jsou e-shopy, aukce, poptávkové systémy, slevové portály, řešení Gloffer vytváří úzké spojení zákazníka a prodejce, pomůže optimalizovat poptávku zákazníka a nalézt díky individuálnímu přístupu nejlepší nabídku přesně podle jeho představ. Chěli docílit, aby na Glofferu našli zákazníci všechno na jednom místě, bez nutnosti brouzdání po internetu. Prodejci tím získávají maximální benefit v tom, že komunikují přímo s konkrétními lidmi, kteří mají konkrétní požadavky na konkrétní produkt nebo službu.
Revoluční je způsob reakce firem na poptávky zákazníků. Systém Gloffer totiž minimalizuje čas pro tvorbu nabídek a férový obchodní model, který není založen na provizích z prodeje. Systém je tak jednoduchý a důvěryhodný pro zákazníky i prodejce. Jak v Glofferu říkají: „Buďte svobodní, buďte jiní, buďte Gloffer“.
Další vývoj systému
V dalším období plánují spolupráci s firmou Intel a M Computers v oblasti SSD úložišť, síťových technologií zejména se zaměřením na vysokorychlostní propojení výpočetních a datových uzlů našeho portálu, a samozřejmě také v oblasti serverové infrastruktury. Pozitivní přístup zaměstnanců obou firem, jejich ochota naslouchat a pomoci při řešení našich problému je pro tým Gloffer inspirující a motivuje jej v další práci a nasazování těch nejmodernějších technologií v praxi.