Dell se prý opět mění, do jakého segmentu míří tentokrát? Jak si rozumí firma s cloudem a kdo jsou v novém segmentu její hlavní konkurenti a kdo zákazníci? Více v rozhovoru s Praveenem Asthanou, vice presidentem divize enterprise storage.
*Jaká je vlastně lokální strategie Dellu, ať již co se týče Evropy, tak přímo českého trhu? *
Jednou z věcí, na které se v Dellu zaměřujeme, je poskytování kompletního portfolia produktů. Naši zákazníci se s námi setkávají na všech úrovních IT infrastruktury a v případě, že chtějí, mohou tak mít od jediného výrobce kompletní infrastrukturu. Ta sahá od manažerského notebooku, přes kancelářské desktopové PC až po firemní datové úložiště, nebo rovnou cloud. Jsme zkrátka full service provider a ani některé současné trendy u našich konkurentů na tom nic nezmění.
Velká změna oproti minulosti pak spočívá v tom, že již nejsme jen výrobce pěkných blikajících černých krabiček, ať již pro koncového uživatele, nebo vybavení serverovny, ale poskytujeme kompletní řešení i na úrovni služeb. To znamená, že za námi může zákazník přijít s požadavkem na softwarové řešení, libovolnou úroveň servisu a my jsme schopni mu vyhovět.
Zmiňoval jste vstup Dellu do cloudových služeb, máte v plánu v regionu střední Evropy vybudovat nějaké vlastní cloudové datacentrum?
Máme v plánu vybudovat deset velkých cloudových datacenter po celém světě, ale momentálně vám nemohu říci, kde přesně se budou nalézat. Myslím, ale že pro zákazníky je důležitější dostupnost a bezpečnost dat, než v jaké zemi se jejich data budou nacházet.
*Můžete vaší strategii v poskytování cloudových služeb trochu více rozvést? *
Jistě, rozhodně nechceme být jen poskytovatelem cloudových služeb, těch je dnes na trhu mnoho a bude jich pravděpodobně ještě přibývat. Naše strategie v cloudu se dělí do tří pilířů. Za prvé jsme provozovatelem infrastruktury a právě díky tomu se dostáváme do hry na samotném vrcholu. Velké množství společností, které v této oblasti dnes hrají prim, jsou především provozovatelem služeb, my budujeme a provozujeme infrastrukturu.
*To jsou poměrně silná slova, můžete se pochlubit nějakými opravdu zajímavými klienty? *
Mezi zákazníky, kteří od nás nakupují, naleznete například MSN, Facebook či Google. Těch společností je ale celá řada a nemohu je zde rozhodně ani všechny jmenovat.
Dobře, jaké jsou tedy ty zbývající dva pilíře?
Druhou částí naší strategie je provoz takzvaných privátních cloudů, což je vlastně takový mezičlánek mezi veřejným cloudem a virtualizací. Třetím pilířem je pak samotný provoz služeb, říkáme mu Public cloud service. To bylo asi také jádro vaší druhé otázky. Tato poslední služba je na rozdíl od předchozích dvou strategií poměrně nová, spouštíme jí právě nyní.
Na jaké společnosti cílíte s privátním cloudem?
Je zde velké množství společností, v současnosti víme o pěti tisících potenciálních zákaznících. Obecně řečeno cílíme na trh středně velkých společností. Možná se budete divit, ale je zde poměrně velká poptávka. Máme množství klientů, kterým se líbí idea cloudu, ale z historických či bezpečnostních důvodů odmítají ideu veřejného cloudu. Možná se chcete zeptat, proč si jednoduše nepostaví vlastní infrastrukturu, jako to dělali doteď. Problém spočívá v tom, že trh je dnes mnohem dynamičtější, ale vybudovat infrastrukturu trvá stejně dlouho jako dříve. Množná i déle, protože potřebujete člověka, který se bude starat o úložiště, člověka, který bude mít na starosti síť a je potřeba, aby se tito dva naučili spolupracovat. To co místo tohoto zdlouhavého procesu nabízíme my, je hotová kompletní konvergovaná infrastruktura, kterou stačí zapojit a naplnit daty.
Jak se stavíte k malým společnostem?
Celý SMB trh je pro nás zajímavou příležitostí, tito klienti ale hledají zejména jednoduchost, nechtějí se zatěžovat a vlastním IT. Proto SMB pro nás představuje především cílovou skupinu pro veřejný cloud.
Koho vnímáte jako hlavní soupeře na trhu?
To je velmi složitá otázka, určitě vás napadlo třeba IBM, jenže oni se zaměřují na velmi specifické velké zákazníky, my se snažíme cílit na trochu jiný trh. V cloudových službách určitě například Amazon.
*Co považujete v segmentu Public cloud service za svojí hlavní tržní výhodu? *
Ono jich je více, to na co se nyní soustředíme nejvíce je bezpečnost dat, velké množství zákazníků odrazuje od veřejného cloudu strach z nedostatečného zabezpečení jejich firemního know how. Z dalších výhod můžeme zmínit dynamické přidělování dalších prostředků, pokud vám přestane dostačovat hardware, další výhodou je pak podpora a servis. Poskytujeme opravdu velké množství konzultační podpory ke všem cloudovým službám, které provozujeme a to včetně podpory před samotným nákupem samotných služeb.
Můžete nám prozradit něco o vaší cenové politice u nových služeb? Přeci jenom u hardware bývaly ceny nastavené poměrně agresivně.
Naše cenová politika se neměnní ani s příchodem do nového segmentu služeb, jedním z důvodů je velký důraz na SMB trh, pro který je cena jedním z hlavních rozhodovacích faktorů.
Co si myslíte o budoucnosti cloudu? Přeci jen je zatím adoptován mnohem pomaleji, než jak tvrdily analytické společnosti.
Máte pravdu, analytické společnosti jako IDC a Gartner hovoří o trhu s potenciálem sto miliard dolarů ve velmi blízké budoucnosti, já jsem trochu skeptičtější. Ono hodně záleží také na tom, co do cloudu zahrnujete. Je třeba e-mail, nebo Facebook cloud computing? Podle mě ne a dochází zde k matení pojmů.
Dell má dnes téměř ucelené portfolio produktů, určitou slabinou jsou snad jen síťové prvky, plánujete zde nějaké akvizice?
Neplánujeme, jsme v tomto ohledu trochu napřed, jednu jsme totiž dokončili asi před měsícem. Bylo by ale špatné to chápat tak, že se teď chceme soustředit na sítový trh, pro nás jsou síťové prvky hlavně nedílnou součástí naší konvergované infrastruktury.
Děkuji za rozhovor.