Každý zákazník je jiný, personalizace a osobní přístup proto prokazatelně zvyšují tržby i spokojenost nákupčích. Obchodní firmy, které prodávají přímo koncovým zákazníkům, mohou využít například kombinaci kognitivních výpočetních technik a osobního servisu. Personalizace hýbe obchodem, je za ní především práce s daty.
Personalizovaný obchod vidí dál než jen k hromadným slevám, pomáhá také budovat nové obchodní příležitosti i loajalitu zákazníků. Polovina z nich totiž považuje nedostatek osobního přístupu za frustrující.
Minulost ukazuje do budoucnosti
Pokud chtějí společnosti odhadovat, co budou zákazníci chtít v budoucnu, musejí vědět, co chtěli v minulosti. Dnešní řešení pro personalizaci obchodu nejsou výsledkem jednoho nového algoritmu, ale jsou stejně jako lidská osobnost vícevrstvým systémem, který se přizpůsobuje novým podmínkám. Retail tým společnosti IFS spolupracuje s několika celosvětově uznávanými společnostmi, které působí v oblasti vývoje řešení pro prodej v reálném čase. Otevírají se tak nové možnosti propojení řešení pro maloobchod s ERP systémem.
Digitální loajalita budovaná v obchoďáku
Jeden příklad za všechny. V roce 2015 byl ve Skandinávii otevřen největší obchodní dům. Na zákazníky zde nečeká jen plně funkční Wi-Fi, ale i osobní nákupčí. Poradí i provede nakupujícího po obchodním domě s více než 200 obchody.
Ve větších obchodních domech je v posledních letech personalizované nakupování standardem. Pronikat začíná i do celosvětově známých obchodních řetězců. Funguje to tak, že zákazník jde do obchodu například pro novou sukni nebo jinou část oděvu a personalizované strategie ze strany prodejních společností mohou tuto sukni změnit v celý outfit a zvýšit tak prodeje až o 100 %. To prokazuje i průzkum Americké marketingové asociace z roku 2015. Nicméně bezmála 70 % z respondentů průzkumu uvedlo, že ještě pořád často ruší předplatné, účty nebo přestávají sledovat konkrétní značky, právě kvůli špatně cílené komunikaci.
Správná analýza dat vede k úspěchu
Zaklínadlem správné personalizace obchodu je práce s daty. Obchodníci mají v současnosti přístup k daleko více informacím než kdy dříve. Mohou v nich tak hledat nejen to, co jejich zákazníci chtějí, ale i kde a kdy to chtějí. Když se tok dat napojí k logistické infrastruktuře a dodavatelskému řetězci ERP systému, mohou obchodníci o potřebách svých zákazníků nejen vědět, ale mohou je i s mnohem vyšší efektivitou uspokojovat.
Zkuste řešení od IFS
Společnost IFS je celosvětovým dodavatelem podnikového informačního systému pro ERP (Enterprise Resource Planning/plánování podnikových zdrojů), EAM (Enteprise Asset Management/správu provozních prostředků) a ESM (Enterprise Service Management/řízení podnikových služeb), který vyvíjí a vyrábí.
IFS Applications, softwarový balík podnikového IS, přináší veškerou funkcionalitu, kterou firmy od špičkového ERP systému očekávají, navíc obsahuje vestavěnou funkčnost pro řízení dalších kritických částí podnikání. Tímto způsobem lze snížit náklady jak na správu majetku během jeho celého životního cyklu, tak na správu potřebných informací. Funkčnost systému IFS Applications pomáhá optimalizovat jak kancelářské, tak terénní zdroje, a zajistit tím efektivnější provoz. Díky dokonale propojenému systému pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) a podpoře kritických podnikových procesů, jako jsou správa financí, HR nebo Business Intelligence, získá firma zákaznický pohled na každodenní podnikové činnosti. V kombinaci s hlubokými znalostmi o trhu tak IFS Applications přinášejí kompletní řešení pro všechny potřeby podnikání.
Jozef Kováčik je ředitelem českého zastoupení IFS.