Z nejistoty březnových plískanic a všehochuti, od počítačové bižuterie až po uživatele neviditelný backoffice s infrastrukturou, do slunného léta a světla budoucnosti IT? I tak by se dal charakterizovat Cebit 2018, který probíhá od 11. do 15. června.
„Nový“ Cebit se o hodně smrskl, řada kdysi plně natřískaných hal se stánky zela prázdnotou. Dal totiž prakticky červenou všemu spotřebnímu, od už dlouho trvající svazující zátěže, papírů do faxů, tonerů a inkoustů do tiskáren, kdysi tak žádaných telefonů a faxů až po různá udělátka z Číny, které si dnes stejně každý najde na té jejich Alibabě. Zbavil se pachuti lacinosti a zvolil v segmentaci kvalitu před kvantitou. Zůstal tím na druhou stranu evolučně stejný. Alespoň pro ty, kteří hledají od IT pomoc v běžném životě, ať už jde o firemní či ten každodenní. Každá doba si totiž žádá svoje. Letos mu vévodilo mu zaměření na inovace, od velkých firem až po startupy.
První den zahálil vizionář Jaron Lanier
Jaron Lanier, vědec, hudebník, autor a umělec, průkopník v oblasti virtuální reality, měl přednášku už první den, který byl vyhrazený odborné veřejnosti. „Stále věřím v magický potenciál technologií. Vyvarujme se však jejich špatných stránek.“ Měl tím na mysli zejména sociální média. Hlavní z těchto platforem by měly přestat sbírat množství dat pro cílenou reklamu a přeorientovat se na placené služby. „Myslím tím, že by se sociální média měla změnit na normální byznys, namísto čistě reklamní,” řekl Jaron Lanier, a dodal: „Teprve pak se mohou sociální média stát službou, jaké uživatelé porozumí. Teprve po zpoplatnění na základě předplatného by si lidé mohli sami určit kvalitu, jako je tomu u Netflixu nebo u televizního kanálu HBO. Proti reklamě nic nemám, jen by neměla být manipulativní.“ Manipulativní reklama podle něj ovlivňuje lidi mikroovlivňováním a vychyluje je z jejich normálních nálad a chování. Rovněž se dotkl ovlivňování prezidentských voleb ve Spojených státech Ruskem: „Pokud se to stalo, vůbec nevíme, jak a proč to udělali, a co tím zamýšleli.“ Dotkl se tím neprůhlednosti dat v sociálních sítích a informací, jaké z nich lze získat – od koho jsou, kdy byla pořízena, kdo je tam vložil, jak, a komu snad mají sloužit.
Večerní Cebit Innovation Award pro startupy
Spolkové Ministerstvo školství a výzkumu a Deutsche Messe vyhlásily pro mladé podnikaltele z Německa už pošesté Cebit Innovation Award, kdy vítězové dostávají 100 tisíc eur. Požadavkem jsou uživatelsky přívětivé IT řešení, vhodná pro každodenní život, ať už jde o lidi, nebo o firmy. Soutěž si klade za cíl oslovit kvalifikované mladé akademiky, kteří se zabývají vývojem na univerzitách, výzkumných ústavech či firmách a chtějí svoje řešení přihlásit. Vítěznými se staly Airpark (50 000 eur), aplikace založená na AI (umělé inteligenci) pro rychlejší nalezení místa pro parkování; Crashtest Security (30 000 eur), řešení pro testování webových aplikací na bezpečnost, které pracuje na základě big dat, analyzuje je, hledá bezpečnostní díry a napravuje je s využitím veřejné databáze zranitelností; Divera 24/7 (20 000 eur) – aplikace pro operační připravenost v reálném čase, která registruje dostupnost operátorů tísňového volání společně s jejich expertními znalostmi ještě předtím, než dojde k incidentu, a je tudíž schopna poskytnout optimální informaci v okamžiku, kdy dojde k poplachu, čímž umožňuje identifikovat a kompenzovat nedostatek těchto pracovníků předem.
IBM „a ti všichni okolo“
Bez nadsázky se dá říci, že kdo by si chtěl udělat obrázek o Cebitu 2018 a přitom měl navštívit jedinou expozici, mohl jít jen k IBM. Ta totiž ukazovala vše, co se týkalo náplně „nového“ Cebitu, od inovací až po řešení pro běžný denní život firem i lidí.
Jmenujme AI a IBM Watson, některé výstupy z IBM Research včetně možností kvantových počítačů, včetně „nahatého“ (odstrojeného) dvouqubitového modelu, linuxový mainframe IBM LinuxONE, mainframe Z14 s OS/390, IoT, IBM Security apod.
Mimochodem, poslední mainframe, lhostejno od které firmy, měl být odstřižen od sítě, uživatelů, rozbit a rozšrotován, snad až rozžvýkán někdy v roce 1994. Včetně toho od IBM, i podle předpovědí jednoho z konkurentů, který na něm tehdy sjížděl svoje rutinní agendy, přestože už tehdy dávno vyráběl počitače vlastní. Mainframe však žije jako jedna z nejvýkonnějších a nejbezpečnějších platforem dál, onen konkurent se naopak rozdělil na dvě firmy, dnes vyrábějící větší a menší „krabičky“.
IBM také uspořádala tiskovou konferenci, kde se pochlubila, kolik firem už přešlo do prostředí IBM Cloud. Jeho výhodou je, že se nad daty dají provádět analýzy pomocí (opět) AI, kterou je IBM Cloud vybaven. IBM má dnes navíc 18 nových zón dostupnosti pro IBM Cloud v Severní Americe, Evropě, Asii a Tichomoří. Zabezpečení v IBM Cloudu splňuje nejvyšší nároky na bezpečnostní požadavky, včetně šifrování. IBM kromě toho zákazníků, poskytuje i privátní cloud. Se společností SAP má ohledně poskytování cloudových služeb partnerství. Nabízí a provozuje služby finančním organizacím, pojišťovnám a zdravotnickým organizacím. Také koncernu VW, který zkoumá pomocí AI v prostředí IBM Watson chování řidičů. VW rovněž nasazuje chatboty, opět postavené v prostředí IBM Cloud na AI obsažené IBM Watson.
Zástupci IBM na TK prohlásili, že Cebitu nastoupil správnou cestu k přechodu od klasické trade show k celkové digitalizaci a kvalitě. „Proto také hodláme Cebitu zůstat věrni,“ prohlásil Matthias Hartmann, IBM.
IBM už jen symbolicky dokreslovala svůj cloud na otevřené ploše před pavilonem svojí restaurací vytahovanou jeřábem do oblak (do toho bych si teda fakt nesednul).
První den večer, při vyhlášení Cebit Innovation Awards v hale 11, vystoupila také Ginni Rometti, CEO IBM. Řekla, že nás čeká v IT skvělá budoucnost a raketový růst díky cloudovým technologiím, AI a ML (machine learning).
SAP s ruským kolem
Společnost SAP byla hned vedle IBM, prakticky na otevřeném prostranství a svoje odhodlání jít cestou poskytování svého softwaru v cloudu také dokazovala “výškově”, na rozdíl od IBM zase ruským kolem (v tom jsme se naopak projeli).
Ti ostatní
Velká modrá samozřejmě nemůže obsáhnout celý trh, to by ani neexistovali ostatní dodavatelé IT a příbuzných technologií, ani jejich parteři. Například firmy, které vyrábějí roboty. Nebo výrobci podnikového softwaru. Nebo výrobci jiného specializovaného softwaru, kam zase nedosáhne SAP a jemu podobní. Na druhou stranu zde byla řada firem, které poskytují jak řešení na rozšířených platformách, tak vlastní řešení šitá na míru (Atos), případně partneři firem, které dělají tak specializované věci (Sage), že je nezná ani mnohý odborník na IT, zejména pokud jsou mimo jeho záběr.
Čínský pohled na IT se také mění
Čínští výrobci také byli přítomni. Buď nabízeli technologie a řešení spadající do rámce daného novými mantinely a sídlili rozptýleni uprostřed mezi ostatními, nebo byli uklizeni tak trochu stranou. Když totiž nechcete, aby někdo ve třídě zlobil, buď ho dáte do první lavice abyste ho měli hned na očích a po ruce, nebo ho naopak dáte do té poslední, aby nebylo vidět na neplechu, kterou dělá (a stejně ho měli furt na očích). Čínským výrobcům na spotřební IT bižuterii a elektroniku, kterou na veletrhu Cebit 2018 nabízeli, od myší přes obaly na mobily a tablety, bylo vyhrazeno místo úplně vzadu v hale 11. Nebo chcete-li, přímo vepředu u jižního vchodu (ten hlavní je ze severní). Koneckonců, někdo i ten Cebit zaplatit musí, a mít jednu halu plnou také není k zahození, ať už od jednotlivců, nebo za skupinovou „jízdenku“. Potěšitelné bylo, že vystavovali už i trochu složitější IT v podobě NAS, USB donglů s přístupem do PC přes otisk prstu a šifrováním apod.
Na druhou stranu, společnost Huawei si zabrala skoro čtvrtinu jedné haly přímo uprostřed Cebitu.
Kdo chyběl?
Například tradiční německý (po převzetí IT části od Siemense) výrobce a vystavovatel Fujitsu zde byl jen vágně v partnerské zóně, a Microsoft také jen s partnerem – na MS Dynamics.
Především však chyběli čeští vystavovatelé, kterých bylo jen sedm. Bylo proto trochu smutné, chodit po výstavních halách, mezi stánky s nápisy Bulgaria, Romania, Croatia, Russia (ale i Siberia), India, Iran…
Kdo nechyběl?
Naopak nechyběly například některé konzultační firmy. Ty se vždy dokáží jako pijavice přisát na svého průvodce, jako lodivod na svého žraloka, velkého světového výrobce, a za výhodných podmínek s ním sdílet jeho úlovek. V tomto případě zákazníka, kterému jakožto neznalému naúčtují něco extra za něco, co v zásadě vůbec netušil že by snad nepotřeboval, a proto ani nechtěl. Otázkou zůstává, kdo je větší žralok, zda původní výrobce, nebo ten konzultant.
Zaměření na Německo, cesta do světa
Cebit byl vždy zaměřen na Německo, i když to dříve nebylo tak znát. V každém případě jde o největší evropský všeobecně zaměřený veletrh na IT, který otevírá cestu těm, kteří zde vystavují, jednak na největší evropský (tj. německý) trh, tak ale i do celé Evropy.