Jak vypadá budoucnost práce v bankovnictví? Podle HSBC bude hrát klíčovou roli například smíšená realita, algoritmická mechanika a univerzální služby. Většina českých bank a pojišťoven v posledních dvou letech testuje a zavádí roboty a umělou inteligenci a hlásí nárůst produktivity…
Rychlý technologický pokrok vyvolává množství obav o pracovní místa, ale zároveň otevírá dveře novým možnostem.
„Čím dál větší část naší komunikace je digitalizována, a tak se hodnota osobního kontaktu s klienty a dalšími obchodními partnery ještě zvýší. Technologie bude mít velký vliv na způsob podnikání a pracovní pozice, které budou lidé v budoucnu zastávat, se mohou výrazně lišit od těch současných,“ uvedla Martina Suchomelová, vedoucí oddělení lidských zdrojů HSBC Bank – pobočka Praha.
Nová zpráva banky HSBC Human Advantage: The Power of People nabízí pohled do budoucí kariéry v bankovnictví a předpovídá, že vzniknou mj. následující pracovní pozice:
Designér smíšené reality (Mixed Reality Experience Designer)
Smíšená/rozšířená realita (MR/AR) stane hlavní branou pro přístup do digitálního světa. Pokrytí fyzického světa vrstvou digitálních dat umožňuje vytvořit jakýkoliv znak nebo objekt a umístit ho ve fyzickém prostoru, jako by byl skutečný. Tato technologie pravděpodobně nalezne využití při plnění potřeb bankovnictví v budoucnosti.
Klíčové dovednosti: Navrhnout komplexní, intuitivní a uživatelsky přívětivé trojrozměrné rozhraní bude žádanou dovedností na trhu práce. Tento typ zaměstnání bude vyžadovat znalost estetického designu, brandingu, UX a práci s 3D modely.
Mechanik algoritmů (Algorithm Mechanic)
Stále větší část rozhodovacích procesů se děje za pomoci algoritmů, tyto algoritmy však pracují v rychle se měnícím prostředí, které je konfrontováno s novými předpisy, informacemi a měnícími se produkty. Lidé schopní neustále vylaďovat tyto algoritmy a optimalizovat služby poskytované klientům se tak stanou žádaným zbožím na pracovním trhu.
Klíčové dovednosti: Přechod k prostředí s potřebou malých/žádných programovacích znalostí znamená, že spíše než technologické dovednosti budete pro tuto pozici potřebovat znalosti v oblasti řízení rizik, designu služeb a finanční gramotnosti.
Designér konverzačního rozhraní (Conversational Interface Designer)
V bankovnictví se již dnes používají chatboti, kteří odpovídají na jednoduché dotazy a shromažďují informace. Design konverzačního rozhraní je nově vznikající oblast, která nám umožní nejlepší možné využití hlasových a textových chatbotů a jejíž význam poroste s tím, jak se budou technologie dále rozšiřovat.
Klíčové dovednosti: Vytváření přirozených a kompaktních rozhraní, která jdou nad rámec řešení naléhavých problémů, vyžaduje kombinaci kreativity a jazykových a antropologických znalostí.
Univerzální poradce pro služby (Universal Service Advisor)
Rozdělení služeb na digitální, fyzické a na dálku dnes přestává platit. Klient si může kdykoli přát být obsloužen na pobočce, prostřednictvím chatovací aplikace, hlasové aplikace nebo skrze rozšířenou či virtuální realitu. Díky využití smíšené reality jako hlavního prostředku pro interakci mezi lidmi a stroji se vysoce kvalifikovaní pracovníci budou moci bez potíží přepínat mezi virtuálním a fyzickým prostředím kdykoliv a kdekoliv podle potřeb klientů.
Klíčové dovednosti: Nejdůležitějšími dovednostmi pro budoucí osobní poradce bude kombinace znalosti produktů a odborných znalostí s vynikající schopností komunikace a porozumění klientovi. To bude vyžadovat dobrou znalost klíčových komunikačních technologií, včetně schopnosti práce ve virtuálním prostředí.
Inženýr digitálních procesů (Digital Process Engineer)
V bance se velká část komunikace s klienty – od založení účtu až po vydání nové karty po její ztrátě – řídí standardizovanými postupy, které vyvažují bezpečnostní a regulatorní požadavky se snahou o bezproblémovou a rychlou obsluhu klientů. Rychlost i komplexnost změn těchto procesů se bude pravděpodobně zvyšovat, neboť v sobě spojují služby a informační prvky z více zdrojů. Inženýr digitálních procesů analyzuje, sestavuje a neustále optimalizuje tyto pracovní postupy, aby zajistil jejich co nejvyšší efektivitu.
Klíčové dovednosti: Inženýr digitálních procesů bude muset rozumět velkým a vzájemně provázaným pracovním postupům, být schopen diagnostikovat problémy a nalézt slabá místa systému a zároveň být tvůrčí při návrhu a testování vlastních řešení.
Správce partnerských bran (Partnership Gateway Enabler)
V čím dál propojenějším světě byznysu budou vztahy s bankovními partnery, jako jsou fintech a globální technologické společnosti, vyžadovat pečlivé monitorování, udržování a vyjednávání. Podniky si dnes navíc vyměňují nejenom hotovost, ale i data klientů. Proto bude třeba, aby někdo pozorně sledoval jejich využití a zároveň zajistil hladký chod a dodržování předpisů.
Klíčové dovednosti: Osoba odpovědná za provoz partnerských bran bude muset disponovat technickými znalostmi digitálních rozhraní a ovládat řízení bezpečnosti a rizik. Vysoce ceněny budou také komunikační dovednosti pro styk s partnery.
Jonathan Appleton, generální ředitel ABSL Česká republika komentuje výsledky studie s ohledem na budoucnost pracovního trhu následujícím způsobem: „Kvalifikovaná pracovní síla je jedním z nejdůležitějších faktorů pro budoucí rozvoj obchodních služeb v České republice. Momentálně existuje propast mezi tím, co univerzity a střední školy vyučují a mezi požadavky ze strany zaměstnavatelů. Z toho důvodu musí zaměstnavatelé investovat čas a nemalé prostředky do rozvoje nových zaměstnanců. V budoucnu očekáváme, že se to změní a akademická sféra začne těsně spolupracovat se zaměstnavateli na budoucích změnách. V některých případech se tak již děje.“