Umělá inteligence nemusí nahradit jen finanční poradce, právníky, lékaře, novináře, řidiče nebo sekretářky, ale má mít disruptivní účinek i na řadu profesí v podnikovém IT.
Alespoň to ve svém komentáři pro InformationWeek tvrdí Cynthia Harvey a vypočítává hned 10 specializací, kde člověku zvoní hrana; možná ne úplně, ale automatizace povede k tomu, že namísto zástupu lidí bude třeba jediný člověk, který bude řídit (nebo předstírat, že řídí?) příslušné programy.
Zajímavé ovšem je, jak přímo upozorňuje i C. Harvey, u řady těchto profesí poptávka po lidech aktuálně roste a spolu s ní i platy (samozřejmě míněno pro USA, eventuálně globálně; v ČR by byl platový růst v tuto chvíli samozřejmý).
Administrátor IT systémů
Režim DevOps apod. metody umožňují automatické nasazování softwaru. Automatizovány jsou aktualizace a stále více i zabezpečení a reporting. Ne že by příslušná profese zcela zmizela, ale v on-premise prostředí i velkých firem lidí ubude; malé firmy skoro vše přesunou na specializované poskytovatele služeb/do cloudu.
Správce sítě, správce úložišť, správce databází, správce zabezpečení
Víceméně souvisí s výše uvedeným. Princip softwarově definovaných a automaticky konfigurovaných sítí navíc člověka z této oblasti málem vyloučí – nejen by byl zbytečně drahý, ale ani by to nezvládal. Totéž pak má platit pro optimalizaci úložišť v éře big data.
V případě databázových administrátorů je zajímavé, že v USA této profesi aktuálně velmi nadprůměrně rostou platy i vzhledem k ostatním IT specializacím. Automatizované nástroje z kategorie AI jsou zde v současnosti údajně relativně nedokonalé, takže zánik profese bude trvat déle.
Víceméně totéž platí pro bezpečnostní specialisty – aktuálně růst poptávky i platů, nicméně např. epidemie ransomwaru ukazují, že spoléhat zde na člověka se nevyplácí.
Helpdesk IT
Stále více kontaktu se zákazníky nikoliv překvapivě zastanou chatboty/digitální asistenti. Díky strojovému učení se navíc tyto nástroje budou stále zdokonalovat. Trend samozřejmě zpomaluje to, že řada zákazníků dává přednost komunikaci s živým člověkem, ale finanční přínos robotizace pro poskytovatele služby je jednoznačný.
Tester/kontrolor kvality
Samotná oblast quality assurance je již automatizována. Zbývá snad jen uživatelská zkušenost, kde nahradit živé lidi je problematické už z principu. Nicméně něco jiného je problém detekovat, něco jiného (např.) chybu v kódu opravit.
Manažer projektů
Harvey připouští, že označit zrovna tuto pozici nálepkou „na odpis“ vypadá překvapivě, nicméně se odvolává na analytiky Gartneru. Nástroje AI dokáži dobře odhadnout, kolik může projekt stát, jak dlouho bude trvat, sledovat jeho postup a to, jak souhlasí s plánem. Jediný člověk s příslušnými nástroji bude řídit („řídit“?) až desítky projektů současně. Zde se samozřejmě nabízí námitka, že ředitel projektů také řeší konflikty mezi členy týmu, chrání je před tím, aby v případě časového tlaku nemuseli vysedávat na poradách apod.
Analytik dat
I to je poměrně překvapivé, protože v době big data poptávka po těchto specialistech (data science apod.) naopak roste. Vtip má být ale v tom, že poptávka je prostě taková, že na její uspokojení stejně není dost lidí. Tudíž investice do automatizovaných nástrojů nakonec způsobí, že lidí bude naopak potřeba mnohem méně než dnes. Z datového analytika se stane uživatel těchto nástrojů; do té doby snad stojí za to si říct o zvýšení platu.
Programátor/vývojář softwaru
Toto je z výčtu C. Harvey asi nejdiskutabilnější a tvrzení by si zasloužilo samostatný rozbor. Nicméně zase zde má hrát roli to, že není dost lidí – takže jich bude potřeba ještě méně. Harvey soudí, že lidé budou spíše produkovat koncepční návrhy (specialisté), eventuálně klikat ve vizuálních nástrojích (lidé v odděleních, kde se příslušný software používá). Umělá inteligence však časem začne zajišťovat proces mezitím, tedy de facto samotné programování.
A co si myslí lidé na příslušných pozicích? Téměř všichni podléháme pozitivnímu zkreslení o vlastních schopnostech (většina lidí si o sobě myslí, že jsou nadprůměrně inteligentní, nadprůměrně atraktivní, nadprůměrní řidiči…). Tudíž lidé sice uznávají, že umělá inteligence pracovní trh změní, ovšem vesměs nevěří, že by se to mohlo týkat i jich samých…
Zdroj: InformationWeek a další