Nedobré obchodní výsledky Yahoo a nedávné personální zemětřesení ve
firmě vyvolaly celou řadu nepotvrzených spekulací i potvrzených plánů
na změnu vlastníka.
O Yahoo již projevil zájem čínský portál Alibaba, v tuto chvíli naopak
firma, v níž má Yahoo podíl. CEO Microsoftu Steve Ballmer se netajil
radostí nad tím, že nabídku na odkup Microsoftem vedení Yahoo před cca
3 lety odmítlo; i tak se ale spekuluje, že celá transakce by mohla
proběhnout nyní, přičemž oproti situaci před 3 lety by ve hře byla
přirozeně podstatně nižší částka. Otázkou však je, zda pravděpodobnost
této možnosti neklesla s odchodem Carol Bartzové z čela Yahoo, protože
právě bývalá výkonná ředitelka byla zastánkyní úzké spolupráce s
Microsoftem.
Mezi dalšími zájemci o Yahoo se zmiňují skupiny finančních investorů
(např. Silver Lake Partners, dříve např. podíl ve Skypu), spekulovalo
se i o spojení Yahoo a AOL, kde by silnějším partnerem bylo naopak
Yahoo.
A nyní, aby to bylo ještě zamotanější, do hry vstupuje další subjekt.
Podle Wall Street Journal by o svého konkurenta mohl mít zájem i
Google.
Nabídka Googlu nebyla oficiálně potvrzena, nicméně The Register
poznamenává, že není zdaleka tak šílená, jak by se mohlo zdát. Yahoo
sice dnes za Googlem již výrazně v návštěvnosti zaostává, jenže pořád
má asi 700 milionů uživatelů, silnou pozici v USA a kromě vyhledávače
i některé populární obsahové servery.
Pro Google by uživatelé Yahoo
mohli být zajímaví třeba tím, že by se je mohl nějak pokusit dostat do
své sociální sítě Google+ a získat body v bitvě s Facebookem. Zatímco
z Googlu lidé po vyhledávání utečou na cílový web, Yahoo si je dokáže
na svých serverech udržet déle. To by Googlu samozřejmě zlepšilo
prodej reklamy, respektive rozšířilo prostor, který má k dispozici.
Na druhé straně by ale spojení Googlu s Yahoo mohlo snadno narazit na
námitky antimonopolních institucí. V roce 2008 se obě firmy pokoušely
spolupracovat v oblasti prodeje webové reklamy a i od toho pak po
hrozbě ze strany amerického ministerstva spravedlnosti raději
upustily, aby se vyhnuly právním tahanicím. Nicméně námitky proti
spojení by nemusely být nepřekonatelné. Yahoo se alespoň za šéfování
Carol Bartzové prezentovalo stylem „nejsme jako Google“ (pochopitelně
– toto srovnání by pro Yahoo nebylo lichotivé), s tím, že spíše než o
provozovatele vyhledávače jde o poskytovatele obsahu/mediální firmu.
ZDNet uvádí, že antimonopolní instituce by se proto spíše než na
koncentraci vyhledávání zaměřily na koncentraci webové reklamy.
Spoluzakladatel a bývalý výkonný ředitel Yahoo Jerry Yang uvedl, že
Yahoo stále hledá i způsoby, jak by mohlo přežít samostatně. Tvrdí, že
firma analyzuje všechny možnosti, ale rozhodně se nehodlá nějak sama
nabízet. Je možné, že pro Yanga není samostatná existence Yahoo jen
čistě finanční otázkou, ale i osobní/prestižní, je to „jeho firma“.
Právě Yang totiž stál za odmítnutím transakce s Microsoftem, což ho
stálo místo.
Yahoo je natolik navštěvované, že příjmy z reklamy mu bez dalších
inovací zajistí kladný hospodářský výsledek. Takové přežívání ovšem
nemusí trvat věčně a především jeho ziskovost neodpovídá ceně akcií
(ani po jejich poklesu) a tedy ani představám akcionářů a investorů…