Při výběru ERP se budete jistě dívat na to, kolik zákazníků má dodavatel ERP softwaru v ČR a v jakých oborech. Existuje ale skutečně číslo, které lze označit za bezvýznamné a naopak? A je lepší si tak komplexní systém nechat nasadit přímo od nich nebo od jejich partnerů?
V České republice existuje spousta softwaru označovaného zkratkou ERP (Enterprise Resource Planning), což značí, že je určen pro plánování podnikových zdrojů. Odborníci se shodují, že na trhu je reálně do 50 takových komplexních systémů, z toho většina, především středních a menších je místní provenience a doplňují je nadnárodní IT korporace se svými produkty, které jsou v českých podmínkách určeny primárně pro potřeby velkých organizací. Kolem 30 systémů je na trhu více či méně vidět, je o nich slyšet, prezentují se veřejnosti a mají několik desítek či více aktivních uživatelů. Zbytek není příliš aktivní, žije především z podpory stávající zákaznické báze s nepříliš velkým potenciálem na nějaký výraznější růst a rozvoj.
Že některý systém používá v ČR jen několik desítek firem, ještě neznamená, že by se jednalo o malé instalace, naopak se může v součtu jednat o stovky či tisíce uživatelů. Jednoduše lze ERP systémy mezi sebou poměřovat podle počtu firem, které jej aktuálně používají (typicky desítky či stovky), dále podle celkového počtu uživatelů v těch firmách (opět typicky desítky až stovky zaměstnanců) a podle obratu. Není přitom výjimkou, že jeden systém používaný stovkou firem generuje větší obrat než jiný s několika tisícovkami – malý ERP software s cenou v řádu desítek tisíc korun si najde více zákazníků než velké specializované řešení za miliony.
Při výběru pak jednoduché doporučení zní, bez ohledu na konkrétní ERP software – vybírat si takového dodavatele či jeho partnera, který je svojí velikostí přiměřený vaší firmě. Pokud si vyberete příliš velkého dodavatele, nemusíte pro něj být prioritou, pokud příliš malého, tak projekt nemusí zvládnout.
Výrobci ERP a jejich zákazníci
Například současný počet zákazníků ERP systémů Helios je 13 610, přičemž nejvíce jsou zastoupeny firmy z oblasti výroby, především strojírenské, elektrotechnické, chemické, gumárenské a plastikářské, přičemž největší část zákazníků sídlí v Praze a ve Středočeském a Jihomoravském kraji.
Podnikové informační systémy Byznys ERP mají za sebou přes 1 600 implementací, tedy projektů nasazení ERP softwaru, z toho odhadem dvě třetiny byly ve firmách s více než 50 zaměstnanci. Mezi klíčové obory patří výroba a obchod, dále pak stavebnictví, doprava, služby a řada uživatelů je mezi účetními firmami a neziskovkami.
ERP řešení Microsoft Dynamics využívá v ČR přes tisíc společností, a to jak malých a středních firem, tak i velkých. Velmi často to jsou výrobní, obchodní či logistické společnosti, ale také třeba státní správa.
Informační systém K2 používá v České republice přibližně 500 firem napříč všemi kraji. Zákazníky máme jak z firem výrobních, obchodních tak i z firem zaměřených na služby. U firem výrobních to pak jsou nejčastěji sektory strojírenství, chemie a farmacie. „Průměrná velikost firmy, která využívá Informační systém K2 je 50 uživatelů. Doba implementace a průměrná hodnota zakázky je pak v řádu měsíců a zpravidla nižších jednotek milionů,“ popisuje Petr Schaffartzik, ředitel vývoje a systémové integrace K2 atmitec.
Informační systém Dialog 3000S je využíván ve 192 společnostech. Nejvíce se na tomto čísle podílejí strojírenské podniky se 149 instalacemi.
ERP QAD v ČR využívá na 160 výrobních závodů v automobilovém průmyslu, strojírenství, potravinářství, farmacie, ve výrobě zdravotnických přístrojů a materiálů, v elektrotechnickém průmyslu, chemickém průmyslu, ve výrobě spotřebního zboží a ve výrobě plastů a obalů. „Nejvíce zákazníků máme ve středně velkých společnostech, doba implementace se pohybuje v průměru okolo 5-6 měsících. Hodnota zakázky závisí na více faktorech, obecně můžeme mluvit o jednotkách milionů Kč,“ přibližuje Alena Pribišová, marketingová manažerka z Minerva ČR.
EasyTechnology používají desítky zákazníků z výrobního sektoru, převážně se zakázkovou výrobou – výroba strojů a zařízení, nástrojárny, obrobny, lisovny plastů i kovů, elektrotechnická výroba, výroba technického skla, stavební výroba, povrchové úpravy a zušlechťování kovů. „Řešení je vhodné pro menší a středně velké firmy. Doba implementace závisí na počtu a typu modulů, a v neposlední řadě součinnosti zákazníka. Minimálně to mohou být tři měsíce, u složitějších kustomizací téměř rok. Od složitosti implementace se odvíjí i cena řešení,“ říká Ladislav Peleška, vedoucí ERP divize v TD-IS.
„Informační systém Bílý Motýl je používán cca 60 firmami a to převážně ve výrobních, obchodních a služby poskytujících společnostech. Nejvíce uživatelů máme v Jihočeském a Plzeňském kraji a ve východních Čechách,“ vypočítává Jaroslav Janda, ředitel společnosti BM Servis.
U IFS se v současné době jedná o 55 zákazníků v ČR, přičemž nejvíce z nich se nachází v moravskoslezském a jihomoravském kraji. „Je to dáno především tím, že tyto kraje jsou tradičně průmyslové a podniky vlastněny českým kapitálem. Průměrný počet uživatelů na jednoho zákazníka je téměř 110. Jsou mezi nimi zákazníci mající pouze 50 uživatelů, ale řada z nich i stovky uživatelů,“ popisuje Pavel Bláhovec, obchodní ředitel IFS Czech.
ERP a partnerský model
Komplexní podnikový informační systém ERP může uvést do provozu buď sám jeho výrobce, nebo nějaká partnerská organizace, která má pro tento účel vyškolené a certifikované odborníky. Ta se také stará o úpravy na míru a školení, případně i o následný servis a podporu. Každý výrobce má jiný přístup – obecně platí, že čím větší výrobce, tím spíše bude pro tzv. implementaci používat partnery a naopak čím menší výrobce, tím spíše bude software nasazovat napřímo bez partnerů. Třetím rozšířeným přístupem je do určité míry hybridní model, kdy se o nejdůležitější zákazníky stará výrobce napřímo a o malé a středně velké zakázky pečují partneři. Každý dodavatel proto má na tuto problematiku svůj vlastní pohled. Pro vyhledání partnerů všichni výrobci doporučují využít jejich webové stránky.
„Pokud jde o pokročilý informační systém, je implementace prováděná výrobcem, který jej zná opravdu dobře a je schopen ho rychle přizpůsobit v návaznosti na všechny další funkce, lepší volbou,“ říká K2. Využít partnerskou firmu je prý samozřejmě možné i v tomto případě, jsou na ni ale kladeny větší požadavky.
„Žádná partnerská firma nikdy nebude mít k dispozici know how jako výrobce, ať již jde o zkušenosti z projektů, zdrojové kódy a informace o vývoji,“ říká Ladislav Peleška z TD-IS. Také Control jako výrobce systému upřednostňuje implementaci a následně servisní činnost prostřednictvím svých zaměstnanců. „Máme tak jistotu, že systém bude implementován správně a v souladu s našimi implementačními postupy,“ říká Pavel Kačala, finanční ředitel ve firmě Control.
Naopak řešení Microsoft Dynamics jsou zpravidla nasazována a spravována certifikovanými partnery, kteří mají oborovou znalost a bohaté zkušenosti. „Díky nim získává zákazník nejen jistotu úspěšné implementace, ale také může využít oborové know-how partnerů, aplikovat osvědčené procesy a podobně,“ říká Zbyněk Porš, ERP specialista z Microsoftu.
„V našem obchodním modelu poskytuje následný servis vždy ten, kdo prováděl implementaci. Často je to tedy některý z našich partnerů,“ říká Pavel Bláhovec z IFS. Výhodou tohoto způsobu je to, že partner zákazníka a jeho řešení velmi dobře zná a je schopen lépe reagovat.
„Jestliže chce výrobce implementovat informační systém prostřednictvím partnerů, musí si je vybrat, vyškolit a následně je podporovat tak, aby bylo jedno, kdo implementaci realizuje,“ upozorňuje Jaroslav Janda z BM Servis. S tím souhlasí také Miloslav Juřen, manažer značky Helios ve společnosti Asseco Solutions: „Pokud máte ověřenou a spolehlivou partnerskou síť, není v tom prakticky rozdíl.“
Mohlo by vás zajímat: