IT se dnes nežije lehce, tlaky na jeho výkonnost a podporu byznysu rostou, investice klesají. Jak může z tohoto rozporu vyjít CIO se zdravou kůží, nastínil v rozhovoru Ondřej Bačina, Dell Enterprise Marketing Solutions Manager.
Co vidíte jako největší dilema současného IT?
Ukazuje se, že i v současnosti je IT nejčastěji vnímáno vysokým managementem jako nákladová položka. Jako nějaké nutné zlo, které ve firmě spotřebovává penízem místo toho, aby se IT podílelo na rozvojových projektech. Ať už v marketingu, výrobě, nebo obchodu atd., kde se právě skrývají přínosy pro společnost, například v podobě podpory dosažení vyššího obratu, nebo snížení nákladů na výrobu apod.
Lze z toho nějak elegantně vybruslit? Můžete uvést nějaké příklady?
Dell vám může pomoci dvěma způsoby. Za prvé, jak uspořit peníze.
Tento příklad se týká klasické infrastruktury, zejména diskových úložišť. Dell nabízí službu „thin provisioning“, jt. virtualizaci kapacity úložiště (v úložištích Dell Compellent). Znamená to, že IT oddělení může nabídnout vnitřním systémům, a tím pádem i jejich uživatelům, větší úložnou kapacitu, než je skutečně zakoupená a je fyzicky k dispozici.
Pořizovací cena úložiště v daném čase je totiž vždy vyšší, než za nějaké tři roky, kdy se odhaduje dosažení a naplnění plánované kapacity. Ceny storage totiž v čase stále klesají (gigabyte za dolar), zatímco objem uložených dat zase v čase exponenciálně roste. IT oddělení tedy nemusí kupovat celou kapacitu dopředu, může s dodatečným nákupem úložné kapacity počkat a nekupovat ji dopředu, protože systém se od začátku tváří, jako by měl plnou kapacitu. Nakoupí dnes méně a zítra kapacitu levněji doplní.
Za druhé, Dell umožní zákazníkům vydělat peníze. Nejen nákupem společnosti Statistica umíme pomoci i v oblasti big data, právě v oblasti marketingu. Například zjišťování, který segment na trhu nejlépe oslovit, uspořit ve výrobě apod. Prostě shromažďovat data z infrastruktury a lépe je vyhodnotit, následně se lépe rozhodnout.
Třetí příklad úspory peněz s Dellem je z oblasti networkingu. Většina IT podnikové sítové infrastruktury dnes totiž běží na aktivních prvcích prakticky od jednoho dominantního výrobce, který tvrdí, že díky tomu, že téměř všichni správci sítí jsou certifikováni na jeho řešení, vyjdou celkové náklady na nákup a provoz (TCO) jeho zařízení levněji. Podle jedné studie Gartner tomu tak však zdaleka není. Dell totiž přišel na trh s routerem, který je postavený na otevřených standardech – Intel x86, open source a Debian Linuxu, navíc má stejný příkazový řádek, jako Cisco, takže se správci také tváří jako Cisco, což dává možnost levnější volby.
Další věcí, kterou nabízíme společně se společností Microsoft, je hybridní cloudový systém Podle průzkumů totiž devět z deseti CIO tvrdí, že hybridní cloudový model je nutností, ale jen třem z deseti se to podařilo. Proto jsme vyvinuli Dell Hybrid Cloud System, jehož zprovoznění v podobě privátního cloudu on-premise netrvá déle, než tři hodiny, a díky Dell Cloud Manageru jej pak lze začlenit do jakéhokoliv veřejného cloudu, ať už jde o Microsoft Azure, Amazon Web Services, nebo jiné cloudy.
Jednou z oblastí, které řada firem řeší, je financování IT, kde dnes přicházejí ke slovu zcela nové přístupy…
Zajímavý určitě bude nový model financování projektů u zákazníků od Dell Financial Services. Nově nabízíme službu, která v podstatě kopíruje finanční služby a platby cloudu. Zákazník platí měsíční poplatky, které jdou do operativních nákladů (OPEX), nikoliv do kapitálových (CAPEX), přičemž způsob nákupu IT a jeho přítomnost zůstává u zákazníka. Ten si může (v uvozovkách) koupit co chce a my mu platbu rozložíme. První tři měsíce zákazník neplatí nic, Dell tuto dobu bere jako instalační. Pak se platí na čtvrtletní bázi, z nákupů se udělá tlustá čára a udělají se z nich měsíční platby.