„Umělá inteligence“, čili AI, není žádnou novinkou. Ještě do nedávna jsme se s ní však mohli setkat pouze v rámci sci-fi. Dnes je realitou v nejrůznějších oblastech života i byznysu. O AI jsme si povídali s Janem Skotákem, členem představenstva ABSL a ředitelem regionálního centra Infosys v České republice. Tato globální IT společnost vyvinula a provozuje platformu umělé intelligence založenou na znalostech a určenou pro firemní aplikace.
Co si dnes můžeme představit pod souslovím „umělá inteligence“?
Jde o široký pojem, v jehož centru je program vykazující známky inteligentního chování. Na základě dodaných informací se dokáže chovat podobně jako člověk: analyzovat data, učit se, vyvíjet se – reagovat na vstupy informací se snahou dosáhnout zadaného cíle.
Jednoduchý příklad: Program s umělou inteligencí bude hrát počítačovou hru a dostane zadání „vyhraj hru“. Postupně pak zjišťuje, jak se hra ovládá, jak se získávají body, zkrátka vše, co jej dovede k danému cíli vyhrát. Stejně jako člověk. Nikdo mu neřekl, jak na to, anebo, jak se zlepšovat, přijde na to sám. To u klasických programů není možné. Ve většině případů jsou napsány pro realizaci konkrétních a stejných úkolů, nedokáží se samy rozvíjet a učit.
Co nám vlastně může umělá inteligence přinést
Přínos umělé inteligence pocítí celý svět – od obchodu, přes výrobu, až po souktomé uživatele. Všude, kde je k dispozici dostatek informací/dat k popisu a studiu problému, je možno použít její formu. Aplikace umělé inteligence také nebude omezená pouze na technické obory. Například nedávno chatbot na bázi umělé inteligence dokázal zpochybnit více než 100 tisíc pokut za špatné parkování v Londýně a New Yorku…
Nebo příklad z medicíny. V čem vlastně spočívá práce běžného praktického lékaře? Především v tom, že má ve svém mozku k dispozici databázi obrovského množství znalostí, které kombinuje na základě vyšetření pacienta a informací od něj. Výsledkem je diagnóza a stanovení léčby. To je úkol přesně pro umělou inteligenci. Kombinace ohromného množství informací, algoritmů a zkušeností.
Dalším příkladem, který funguje už nyní, jsou překlady. Téměř 100 procent jednoduchých textů dnes již dělá automat, třeba návody a manuály k nejrůznějším produktům.
Nemůže se stát, že v budoucnu umělá inteligence zcela nahradí lidi?
Nemyslím, že by mohla suplovat lidi, co se týče jejich kreativity. Ta je totiž založena na výjimkách, na netradičním, novátorském přístupu k problémům. To stroje nedokážou, anebo si dnes ještě nedovedeme představit, že by to dokázaly. Pořád mají zakódovaný algoritmus, který je pro jejich „myšlení“ určující. Například již zmiňovaní lékaři: Diagnózu typu chřipka či angína bude stroj moci učinit. Ale do „velkých“ rozhodnutí vstupují také intuice, city a pocity, a to jak na straně lékaře, tak pacienta. A právě zde člověk strojem nahraditelný není a zřejmě nikdy nebude.
Ve kterých oblastech je dnes umělá inteligence nejvíce využívaná?
Příkladem může být firma, v níž se zpracovává velké množství transakčních objednávek, třeba telekomunikační. Software na základě umělé inteligence sleduje jednotlivé objednávky, a pokud jsou chybné, dokáže nejen chyby napravit, ale na základě analýzy trendů chybovosti upravit proces zpracování zakázek tak, aby se už neopakovaly.
Také průmysl 4.0 se bez AI neobejde. Celý jeho koncept je postavený na propojení sensorů, strojového vnímání, sběru a zpracování ohromného množství dat o výrobním procesu včetně skladového hospodářství a dodavatelského řetězce, následné analýze dat a automatickém řízení. Tento proces není uskutečnitelný bez určité formy AI, i proto, že výroba dnes často neprobíhá pouze na jednom místě a je třeba koordinovat mnoho výrobních zařízení v různých zemích.
Jak s umělou inteligencí souvisí Internet věcí (Internet of Things – IoT)?
IoT je založen na výměně informací mezi jednotlivými zařízeními (stroji, atd.). AI se svojí schopností „inteligentně” analyzovat velké množství dat a následně rozhodovat otevírá ohromné možnosti pro optimalizaci využití nejen jednotlivých zařízení, nýbrž i celých sítí zařízení – místně i globálně. Jinými slovy: IoT a AI budou stálé více provázané.
Na závěr je však důležité říci jedno: lidé se nemusejí bát, že by byli nahrazeni stroji. V naší společnosti používáme výraz „Humanware“. Tím máme na mysli, že budoucnost je stále o lidech, protože žádná umělá inteligence nedokáže nahradit lidskou kreativitu, cit a intuici. A budoucnost spočívá v kombinaci lidí a strojů.