Ještě v poměrně nedávné době platilo, že řešení založená na bázi cloudu, nebo hostingu, jsou vhodná spíše pro soukromé osoby či malé firmy. Velké firmy cloud zpravidla nevyužívaly, nebo jen omezeně. A ERP, které je dnes pro firmu ze kterékoli oblasti podnikání již zcela nepostradatelným pomocníkem, měly vždy v rámci vlastních serverů.
Důvodů je několik. Prvním jsou bezesporu obavy o bezpečnost. Pro střední či větší firmy, s aplikacemi pro desítky nebo stovky uživatelů, je toto téma zásadní. Nicméně zkušenosti z provozu ukazují, že obava je přežitá. Dnes už lze považovat za ověřené, že bezpečnost u hostovaných služeb je paradoxně vyšší, než na serverech provozovaných ve vlastní firmě.
Dalším problémem jsou finanční prostředky, které byly již vloženy do pořízení serverů. Zatímco malá firma s jedním serverem pravděpodobně nebude mít problém jej rychle nahradit hostovaným řešením, střední či velká firma má ve svých serverech investice v řádu stovek tisíc, které se odepisují čtyři roky.
Konečně posledním důvodem je rychlost internetových linek. Malé firmy ji zpravidla neřeší. Pro několik málo uživatelů stačí běžné ADSL připojení, zatímco střední a větší firmy pro hostované řešení nutně potřebují synchronní linky s kapacitou v řádu megabitů. Ty však ještě nedávno nebyly zdaleka všude k dispozici.
Investice vs. pronájem
Prvním a zjevně hlavním motivem jsou, jako téměř vždy, finance. Konkrétně investiční náklady. Dnes se nacházíme v době, kdy poměrně velké množství firem řeší „generační“ obměnu infrastruktury. Je tedy na místě právě nyní se zamyslet nad tím, zda obrovské částky investované do vlastních serverů, jsou skutečně vhodným řešením a nebo hledat jinou cestu. Statisíce, možná miliony s odpisy na čtyři roky a nebo měsíční částka za pronájem, s tím, že není třeba řešit další provozní náklady a údržbu…
Další významnou částí výdajů je investice do softwarové platformy, tedy například SQL serverů a podobně. U těch je ovšem dnes patrná masivní snaha výrobců zkracovat jejich životní cyklus i délku základní podpory. Tím jsou zákazníci nuceni k opakovaným zrychleným investicím.
Oproti tomu hostované služby nabízejí upgrade všech částí bez nutnosti investic, což je zajímavý argument zejména pro IT manažery. Ušetřené finance totiž pak mohou použít na rozvoj projektů v rámci vlastního core businessu – například softwaru akcelerujícího podnikatelský záměr.
Bezpečnost v rukou profesionálů
Mezi konkrétní potřeby zákazníků patří především čím dál rozšířenější zájem o práci z prostředí mimo kanceláře, tedy o mobilní přístup k datům kdykoli a odkudkoli. To se týká lidí na mnoha pozicích, ať už na obchodních, back office-ových nebo manažerských. Proto je IT oddělení v mnohých společnostech nuceno zajistit svým lidem zabezpečené mobilní přístupy, což znamená vytváření poměrně drahých řešení.
Mnoho IT manažerů si ale již plně uvědomuje, že zabezpečení vlastní IT infrastruktury tak, aby bylo na úrovni profesionálních datových center, stojí nepřiměřeně velké prostředky, nehledě k tomu, že udržet profesionální bezpečnostní úroveň vyžaduje mimo jiné i neustálé investice do vzdělávání pracovníků. Nehledě k tomu, že váš vysoce ceněný specialista, do něhož jste již masivně investovali a který zná vaši kompletní infrastrukturu včetně všech bezpečnostních standardů, přístupových hesel, práv systémového administrátora apod., může z vaší firmy kdykoli odejít, čímž o svoji statisícovou investici pochopitelně přijdete. I z toho je zřejmé, že bezpečnost je také lepší nechat v rukou profesionálů v datovém centru, kde práci sdílí množství vysoce kvalifikovaných odborníků.
Pod jednu střechu
Předmětem našich úvah jsou nyní „byznys aplikace“, jako CRM, ERP a další. Bezpochyby však dojdete k závěru, že čím více těchto aplikací budete vzdáleně provozovat, tím intenzívnější bude nutnost komunikace s nejrůznějšími subjekty v případě jakéhokoli problému. Jistě si dokážete představit situaci, kdy vám něco přestane fungovat. Řešit s více dodavateli, kterého z nich se vlastně problém týká – zda spočívá v infrastruktuře, v platformě, ve vlastním ERP nebo v komunikačním můstku na další aplikaci je přinejmenším problematické a rozhodně časově nepříjemně náročné.
Proto je pro každou firmu výhrou, najde-li dodavatele ERP, který dokáže zajistit kompletní služby „pod jednou střechou“. To znamená, že i pracovníci v dohledovém centru hostingu musí být schopni řešit situace, kdy se uživatel nemůže přihlásit do hostovaného ERP. S tím souvisí i otázka dostupnosti a též SLA (Service Level Agreement) garancí.
Někteří výrobci ERP si však již dnes tento problém velmi dobře uvědomují a staví své služby jako profesionální sdílené centrum pro celý provoz firemního IT.
Výpadek? Nikoli!
V situaci, kdy firma má svůj server pod vlastní střechou, má jistě s dodavatelem podepsanou smlouvu o jeho servisu na místě. Ovšem do druhého či třetího dne od nahlášení poruchy. To v praxi znamená, že při činnosti aplikace, u níž je nutný nepřetržitý provoz, se v takovém případě musí uživatel vypořádat s dvou či třídenním výpadkem. Naopak v hostingu hovoříme o dostupnosti 99,99%, což v praxi představuje připravit se na výpadek v řádu minut.
Podívejme se na příklad z praxe: pomoci EDI komunikace k vám přicházejí objednávky. V případě dvou či třídenního výpadku lokálního serveru, se může stát, že po celou tuto dobu nebudete schopní objednávky zpracovat, což jistě může mít fatální dopad na váš obchodní vztah. V případě hostovaného řešení s možným maximálně několika minutovým výpadkem váš odběratel nejspíše ani nic nezaregistruje.
Péče jako na luxusním letišti
Pokud si chcete komplexní provoz hostovaného ERP a všeho, co s ním souvisí názorně představit, zkuste si vybavit mezinárodní letiště. Představte si, že váš systém je dopravní letadlo. Jestliže chcete letět, nechcete se přece starat o jeho přípravu, o stav pohonných hmot, o catering či o uniformu pilota. Stejně tak, svěříte-li se do služeb producenta ERP, který zajišťuje kompletní hostingové služby, nemusíte se starat o stav ERP systému, který využíváte.
Péče o systémy a vše, co s jejich užíváním souvisí, by samozřejmě měla být zahrnuta v ceně za využívání „letiště“. A ještě praktická poznámka na závěr: K servisní podpoře by měla patřit i kompletní obsluha hardwaru (např. proaktivní monitoring součástí hardware, řešení závad na něm, správa storage a datacenter a další…), dále správa virtualizace, tedy například obsluha virtualizační platformy, update a patchování, zálohování celého VS a všechny další související služby. Teprve pak lze mluvit o opravdu komplexním hostingu ERP.
Autor je manažerem partnerské sítě HELIOS ve společnosti Asseco Solutions, a.s.