Česká kosmetika Dermacol má svůj prvopočátek ve Filmstudiu Barrandov v Praze v raných 60 letech. Zde vznikl například krycí make-up Dermacol – jeden z prvních na světě. Licenci na něj se podařilo v roce 1969 prodat až do Hollywoodu. Krása mnohých filmových hvězd té doby má tedy svůj původ v kosmetice z Prahy.
Dermacol si své místo na trhu postupem doby získal takřka po celém světě. Dnes však, na rozdíl od 60. let, potřebuje ke svému úspěchu spolehlivého IT pomocníka. A tím je podnikový informační systém HELIOS Green.
Dermacol je dnes součástí skupiny firem Alphaduct. Jejími členy jsou také společnosti AXIGON, Karlovarská Korunní a Mediaresearch. Vedení skupiny se brzy rozhodlo pro pořízení informačního systému, který by s řízením Dermacolu pomáhal. Byl vybrán systém HELIOS Green, přesněji jeho tehdejší verze s názvem LCS Noris. Systém byl v té době implementován také do společnosti Alphaduct, přičemž pro obě společnosti byla využita stejná databáze. V Karlovarské Korunní, byl systém zaveden také, ale až v roce 2006. Na HELIOS Green přešla celá skupina firem v roce 2008 a do společnosti AXIGON byl systém implementován v roce 2013.
Systém pro výrobu
Systém řídil ve společnosti Dermacol i vlastní výrobu. V roce 2010 však výrobní část své činnosti předal Dermacol společnosti McBride Czech. Od té doby zajišťuje své produkty dodavatelským způsobem, nicméně Alphaduct se ve společnosti McBride Czech majetkově účastní 30 procenty.
„Současný výrobce produktů Dermacol má ovšem HELIOS Green také implementován, takže na té části produkce, která vzniká v Česku, se tento informační systém podílí i nadále,“ říká Ing. Miroslav Havel, dnes provozní ředitel společnosti Dermacol a výkonný ředitel společnosti Alphaduct.
Stabilita je klíčová
Na otázku, v čem spatřuje přínos systému, odpovídá Miroslav Havel: „HELIOS Green nám maximálně podporuje elektronickou komunikaci s více jak 10 řetězci. Navíc je velmi stabilní. To rozhodně není u mnoha jiných systémů běžné…“
Pořízení systému HELIOS Green v roce 2006 považuje pan Havel za logickou a vlastně jedinou možnou volbu. Je přesvědčen, že v té době jednoduše nebyl na trhu lepší systém. Dle jeho názoru je systém velmi logický, přičemž má především dobře promyšlené jádro, na kterém stále staví. Jeho další výhodou je systém partnerů, kteří do něj vnášejí své know how.
Speciální dovývoje
„Když jsme implementovali výrobu, zahrnovala stovky aktivních položek, protože v kosmetice se vyrábí množství různorodého zboží,“ vzpomíná Miroslav Havel: „Takto obsáhlou výrobu bylo skutečně těžké plánovat bez informačního systému, ovšem bylo nutné, aby byl velmi specializovaný. Proto jsme kolem roku 2008 realizovali množství dovývojů, například plánovací plochu, nákup materiálu a další a další, které podpořily právě výrobní procesy.“
Docházka, EDI komunikace i e-shop
HELIOS je využíván téměř ve všech oblastech činnosti společnosti Dermacol i ostatních firem skupiny. Je na něj napojen například i intranet, jehož prostřednictvím je zde evidována docházka. Dermacol také velmi často využívá rozhraní pro import a export dat pro napojení s jinými systémy. Patří mezi ně třeba systém pro řízení skladů, EDI komunikace, e-shop a další.
Manažerská vyhodnocení i práce z terénu
Hovoříme-li o přínosech, pak je třeba zmínit například i to, že ve společnosti Karlovarská Korunní došlo díky informačnímu systému k užšímu vzájemnému propojení řízení skladových zásob, výroby a účetnictví. Došlo zde k zásadnímu zefektivnění všech procesů, a to i díky modulu Workflow, který mimo jiné umožňuje informovat uživatele, co se v systému děje, nebo nastavovat sofistikované procesy schvalování a hlídání činnosti uživatelů.
Ing. Havel podotýká: „Informační systém výrazně šetří čas a kapacitu našich lidí, což pro nás znamená velký přínos. A jednou z velkých výhod je i to, že díky třívrstvé architektuře a aplikačnímu serveru může fungovat na bázi tenkého klienta, čímž umožňuje práci z terénu.“
Hana Janišová
Autorka pracuje ve společnosti Asseco Solutions.